Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Sveriges Radio SVT vänster vridna?

mari123 skrev 2020-06-03 19:39:14 följande:
    Jag har inte en susning MEN det jag vet är att ALL svensk MSM unisont hatar Trump. Det är ju underligt, tycker jag, för NÅGON media borde väl ha annan åsikt? När alla tycker lika så blir det lite "spooky"!
    Vem i Sverige gillar en president som beter sig som en kränkt 5-åring, som ljuger om media, som twittrar hot och är inblandad i skumraskaffärer, som utnyttjar myndigheter för att underminera politiska motståndare, som skapar osämja och konflikter i sitt eget land och mellan USA och andra länder, skapar handelskrig .. 

Jo, det finns visst några... 
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-03 20:10:30 följande:
    Varrför inte förklara för mig vad jag gör för fel i ett PM? Vems ärenden springer jag?

Får SVT inte kritiseras eftersom SD också kritiserar SVT?
    De som kritiserar PS för att de inte är politiserade nog springer SDs och extremhögerns ärenden idag.

Idag är det på den ytterkanten det kämpas för att normalisera främlingsfientliget, rasism, hat mot kulturarbetare, hot mot media ,öppen debatt mm

Kritisera vem du vill och vad du vill, men tillåt att du möts av från dig oliktänkande som liksom du får argumentera för sin åsikt och sin syn på saken.
  • Padirac
    Padirac skrev 2020-06-03 20:24:21 följande:
    De som kritiserar PS för att de inte är politiserade nog springer SDs och extremhögerns ärenden idag.

Idag är det på den ytterkanten det kämpas för att normalisera främlingsfientliget, rasism, hat mot kulturarbetare, hot mot media ,öppen debatt mm

Kritisera vem du vill och vad du vill, men tillåt att du möts av från dig oliktänkande som liksom du får argumentera för sin åsikt och sin syn på saken.
    'stopp för öppen debatt' ska det naturligtvis stå..
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-03 20:36:32 följande:
    Du missar ju målet. Jag kritiserar SVT för att de är för politiserade.

Jag har inga problem med argument från oliktänkande. Kan dock tycka det är ohederligt att påstå att jag springer extremisters ärenden, för det är inte sant.
    Kan du ge exempel på vad du anser är politiserar och varför detta är vänster, vad som är neutral och vad som är höger i olika generella frågor eller om det är någonting specifik du tänker på?  
  • Padirac
    mari123 skrev 2020-06-03 19:39:14 följande:
    Jag har inte en susning MEN det jag vet är att ALL svensk MSM unisont hatar Trump. Det är ju underligt, tycker jag, för NÅGON media borde väl ha annan åsikt? När alla tycker lika så blir det lite "spooky"!
    Snapshat gillar inte längre Trump, inte heller Twitter

https://www.dn.se/ekonomi/snapchat-slutar-lyfta-trumps-innehall/

"
    ”Vi lyfter inte i nuläget fram presidentens innehåll på Snapchats upptäck-funktion,” skriver Snapchat i ett mejl där företaget även motiverar beslutet:

”Vi tänker inte förstärka röster som sporrar rasistiskt våld och orättvisor genom att ge dem gratis reklam i upptäck-funktioen.”

Snapchats besked kommer kort efter plattformen Twitters oväntade beslut att dölja ett av presidentens inlägg då detta sades uppmuntra till våld. "

• Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-03 23:42:42 följande:

Ett exempel är att vänsterrepresentanten nästan alltid får sista ordet när 2 politiker möts i studion.

Jag har ingen aning om det är sant eller inte, inte heller ser jag några belägg för detta utan enbart ditt påstående.

En tanke som slår mig är att jag undrar vem som får 'första ordet' - dvs vem som får äga och driva frågeställningen? Detta torde vara väl så avgörande.

Har du några fakta i frågan att presentera?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-03 23:51:00 följande:

Jag vill tillägga att det inom SVT ibland finns spår av fakta, forskning och saklighet. Men det finns även en slagsida åt vänster. Nästan alla medarbetare står på vänstra sidan politiskt och det vore ju näst intill omöjligt om det inte märktes i rutan.

Så på vilket sätt menar du att det märks?

Undrar också om det märks Vilka politiska åsikter tandläkare, kassörer, kemtvättare, bank tjänstemän osv har? Det är verkligen helt sjukt då man får hämta tex miljöpartistiskt tvättade kemtvättade kläder ( de har ju använt miljöhållbara kemikalier istället för billiga kemikalier som dödar barn och kattungar i fattiga delar av världen de jävla vänsterliberalerna, de pissar fullständigt på aktieutdelning och vinster och betalar skattsom går till barnbidrag och sjukvård gör de svinen också)... det är ju sånt som märks.. för att inte tala om sossebemötandet man får av kassapersonalen på Ica osv osv.. hela resonemanget du för är absurt, det är om något politiserat och väldigt PK... Sjukt obsessive att tro att folk inte kan göra sitt jobb utan att blanda in sin personliga politiska övertygelser och att de dessutom skulle vara ideologiskt fanatiska och inte så politiskt lättrörliga i olika frågor som de flesta personer är.

Resonemanget du för påminner om en sorts PKhysteri om att allt, precis allt måste passera genom en åsiktskorridor för ingenting får avvika från det rätta och riktiga för att människor inte har förmåga att själva se nyanser eller personliga premisser du andras frågeställningar. En sorts idiotförklaring av människors intellektuella förmågor, ett uberperpektiv som ser ner på andra helt enkelt. Åsiktskonformitet som om det var en kommunistdiktatur eller SDs skyltfönster i Sölvesborg färg kulturen kontrolleras för att inte menskonst eller tankeutmanande vänsterliberala smörja ska uppröra eller utmana makthavarna...

PS förhåller sig opartiska på höger/vänsterskalan enligt Granskningsnämnden och de förhåller sig till demokratiparagrafen. Nog så..
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-03 23:51:00 följande:

Jag vill tillägga att det inom SVT ibland finns spår av fakta, forskning och saklighet. Men det finns även en slagsida åt vänster. Nästan alla medarbetare står på vänstra sidan politiskt och det vore ju näst intill omöjligt om det inte märktes i rutan.

Säg att SVT eller SR gör en dokumentär om koboltgruvor i Afrika.

Vad skulle dokumentären innehålla och sakna för perspektiv eller frågor för att vara vänstervinklad?

Vad skulle dokumentären innehålla och sakna för perspektiv eller frågor för att vara högervinklad?

Vad skulle dokumentären innehålla och sakna för perspektiv eller frågor för att vara opartisk?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:38:38 följande:

Första ordet får oftast mannen/kvinnan i studion. Som f.ö alldeles för ofta favoriserar vänstersidan.

Ett exempel:

"Genom avtalet med Göran Persson har Erik Fichtelius misstänkliggjort sin ställ-ning som oberoende journalist."

Då EFs intervjuer av GP gör så att han favoriserar vänstern? Tror du att både en statsminister och en journalist skulle riskera sin trovärdighet .. vad berättar detta om dig och dina förutfattade meningar? Finns det något som visar att EF varit partisk? Eller är det enbart misstanken om att det skulle kunna vara då som gör att det är opartiskt? Du måste ha solida belägg och inte misstankar för att visa att opartiskhet faktiskt finns
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:53:55 följande:

Lyckas man vinkla ett sådant repotage så har man nog gjort bort sig de luxe.

Men frågan jag ställer till dig är hur ett sånt reportage skulle vara gjort för att vara vinklat. Kan du förklara vilka perspektiv som skulle finnas och/eller saknas? Skälet till att jag frågar är för att jag vill veta vad du menar är vänster, höger och opartiskt. Kan du inte svara på den frågan undrar jag om du vet vad du menar med vänster vinklat över huvudtaget
Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?