Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Sveriges Radio SVT vänster vridna?

Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:52:29 följande:

Så här rapporterar SVT om mordåtalade S-politikern Det vill säga inte alls. Hur kan det komma sig?

@svtnyheter
    @SVTvnorrland
    #journalistik#opartiskhet Expressen: S-politiker åtalas för mord ?misstänks ha skjutit frun i huvudet
    Varför det inte skett eller skett vet jag inte, men visst publicerar SVT nyheter med S-politiker som döms. Var S-politiker i Skellefteå dömd?

svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sandviken-s-politiker-haktad-bestallde-mord
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 01:00:48 följande:

Har SVT byggt upp motsvarande relationer med borgerliga statsministrar och därefter låtit samma journalist sköta valutfrågningarna?

SVT's uppgift är att granska makthavarna. Inte att sluta avtal och hoppa i säng med dem.

Ja, det är ju klart, en journalist kan ju inte göra två olika jobb utan att blanda ihop dem.. Tänkte inte på det... Dessutom bli ett ju journalisten sosse om denne frågar ut GP. Att jag inte förstod det tidigare..

Om EF inte skött sitt uppdrag med valutfrågningarna ska denne och den som låtit ett annat jobb påverka det naturligtvis kritiseras. Skötte EF sitt jobb med valutfrågningarna eller är det någon som var skitnödig i onödan?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:52:29 följande:

Så här rapporterar SVT om mordåtalade S-politikern Det vill säga inte alls. Hur kan det komma sig?

@svtnyheter
    @SVTvnorrland
    #journalistik#opartiskhet Expressen: S-politiker åtalas för mord ?misstänks ha skjutit frun i huvudet
    Det ser ut som att innehållet du presenterar är kopierat rakt av från efterföljaren till Granskning Sverige, och så undrar du varför det du skriver kopplas till högerextrema och vurmare... Jag är inte förvånad över att kopplingen görs.
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 00:38:38 följande:
    Första ordet får oftast mannen/kvinnan i studion. Som f.ö alldeles för ofta favoriserar vänstersidan.

Ett exempel:
    "Genom avtalet med Göran Persson har Erik Fichtelius misstänkliggjort sin ställ-ning som oberoende journalist."
    Det var vad jag förstår inte många som anklagade EF för att ha tagit ett vänsterperspektiv i dokumentären i fråga - snarare berömdes EF av högern för den bild av GP som visades, GP själv ska ha tyckt sig vara orätt framställd.

https://web.archive.org/web/20110525023114/http://josefsson.net/artikelarkiv/54-positiv-perssonbild-var-utesluten.html  
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 21:58:05 följande:

Ja jag såg det efteråt. Det var ett dåligt exempel som jag tar tillbaka.

Då vad återstår annat än tyckande utan vare sig belägg eller förklaringar varför det tycks.

Verkar vara en fix idé... En förutfattad mening..

Nåja, du kommer nog fram till något nytt belägg..
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 22:39:05 följande:

Fichtelius är ett sanslöst exempel som du inte lyckas bemöta. Affären kritiserades t.o.m inom SVT. Men sen tog Jutterström tag i det och bemötte kritiken som "olämplig". Ganska sanlöst.

Men det finns exempel i det lilla. På nyheterna ikväll får en Damberg säkert 10 minuter på sig att oemotsagd göra reklam för hur bra regeringen hanterat Corona.

Så vem skulle varit där menar du? Einar? Runar? Påven? Åkesson?

Du tror inte de ville intervjua en representant för regeringen?

Jag är mer och mer övertygad om att du menar att opartisk är politiserad . Varför är du rädd?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 22:39:05 följande:

Fichtelius är ett sanslöst exempel som du inte lyckas bemöta. Affären kritiserades t.o.m inom SVT. Men sen tog Jutterström tag i det och bemötte kritiken som "olämplig". Ganska sanlöst.

Men det finns exempel i det lilla. På nyheterna ikväll får en Damberg säkert 10 minuter på sig att oemotsagd göra reklam för hur bra regeringen hanterat Corona.

Så kritiken från SVT var vänstervinklad ? Haha... Eller var SVT opartiska ok din kritik?

Hur var det menar du?

Hur dom helst var EFs dokumentär allt annat än insmickrande eller vänstervinklad.

Vad skulle jag bemöta menar du?
  • Padirac
    Gasolgrillen skrev 2020-06-04 23:19:41 följande:

Vem skulle vara inresserad av dina gissningar menar du?

Det var ingen intervju. Det var en monolog där Damberg fick redogöra för regerings förträfflighet. Reporten fick t.o.m be om ursäkt när han för syns skull bröt in med en okritisk fråga.

Rena rama Nordkorea faktiskt.

Jag tror inte du vet så mycket om Nordkorea. Har du besökt ett land med diktatur? Med kommunistiskt enpartisystem? Där människor inte är fria att säga sin åsikt?

Du vill politisera allt, det är det som är ditt problem. Att SVT inte är politiserat.

Gillade du den så kallade skjutjärnspolitiken som var så poppis ett tag? Den som fick politiker att aldrig svara rakt på en fråga eftersom allt vändes mot dem. Skjutjärnsjounalistiken har till och med kritiserats av journalister själva. Det gick inte att få någonting vettigt ur nån till slut.

Att politisera PS gör den inte opartisk. Det gör snarare PS till en kopia av ett ängsligt SD som vaktar så att ingen utmanar deras önskade kulturhegemoni..
  • Padirac

Det var ingen intervju. Det var en monolog där Damberg fick redogöra för regerings förträfflighet. Reporten fick t.o.m be om ursäkt när han för syns skull bröt in med en okritisk fråga.

Att du tycker regeringen är förträfflig förvånar mig.

Men det är bra med en balanserad syn på att också meningsmotståndare kan ha någonting att bidraga med
  • Padirac

Menar du att jag skulle varit för istället för Damberg? Det tror jag inte blivit bra alls. Han vet betydligt mer än både dig och mig om vad regeringen gjort och gör under pandemin.
Svar på tråden Sveriges Radio SVT vänster vridna?