• Anonym (Ledsen)

Hur gör man?

Jag vill skilja mig. Min man är instabil och blir irriterad/arg på mig för minsta lilla. Han slutar prata med mig & säger elaka saker så fort det är något. Hotar mig med både det ena och andra. Vi har ett barn på 1 år och jag vill inte låta hen växa upp och tro att det är normalt att behandla en annan människa så. Men hur gör jag nu?

Jag har ingen släkt eller familj i närheten att ta hjälp av. Jag kan ändå inte bara ?sticka? med vårt barn för då kommer han vända det mot mig. 100% tänker han bara på sitt eget bästa och inte på vårt barns, allt för att göra mig ledsen/skada mig på något sätt är viktigare. När vi bråkade stort en gång för längesen hade min mamma förslagit att jag och barnet skulle resa till dom och vara där några veckor för att andas och vara ifrån varandra lite, eftersom min man då enbart var elak mot mig så fort han öppnade munnen. Min man fick reda på att min mamma sagt så och har sedan dess sagt att både jag och min mamma försökte ta vårt barn ifrån honom..han förstår verkligen inte VARFÖR det hade kunnat vara bra.

Eftersom vi är gifta har vi ju gemensam vårdnad, och jag vill absolut inte ta mitt barns pappa ifrån honom på något sätt men vad är bäst för en 1 åring ang boendesituationen? Vårt barn går inte på förskola än och det är jag som är och kommer vara hemma tills dess. Barnet kommer vara lite mer än 1.5 år då hen börjar förskola, så skulle varannan vecka vara att rek. då? Dela gärna era erfarenheter.

Det dumma är att vi har nyligen köpt nytt boende men är inte inflyttning på ett par månader, hur gör jag nu? Den vi bor i idag är såld. Han har kunnat lägga in mer pengar än mig. Jag kommer eventuellt få tillgång till mer pengar i slutet av året men det hjälper ju mig inte idag.

Det praktiska känns mer jobbigt än det andra..han har så länge utsatt mig psykisk misshandel så jag har slutat känna något. Det enda jag sörjer är att inte få ha vårt barn på heltid, och bilden av hur min familj inte blev. Och inga syskon. Men jag tror inte jag orkar leva såhär mer..men vet inte hur jag ska börja reda ut alla knutar av det praktiska.

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Kjell2

Kontakta familjeätten i er kommun.
    Överväg att anlita en jurist som hjälper dig.

• Anonym (Tips från coachen)

Ni ska ju göra en bodelning och en del av det är att avgöra vem som får behålla nya bostaden, om ni inte säljer den och skaffar egna bostäder på varsitt håll. Om t ex du skulle få bostaden måste du köpa ut din man på ett eller annat sätt, kanske genom värde minskning på resten av bohaget men du får säkert lägga till en extra slant också utöver det.

Står du i bostadskö? Om inte så är det hög tid!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-18 16:19:48 följande:

Ni ska ju göra en bodelning och en del av det är att avgöra vem som får behålla nya bostaden, om ni inte säljer den och skaffar egna bostäder på varsitt håll. Om t ex du skulle få bostaden måste du köpa ut din man på ett eller annat sätt, kanske genom värde minskning på resten av bohaget men du får säkert lägga till en extra slant också utöver det.

Står du i bostadskö? Om inte så är det hög tid!

Tack för tips. Jag står i kö men inte i närheten av att kunna få något napp där är jag rädd för.
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2020-05-18 16:05:13 följande:

Kontakta familjeätten i er kommun.

Överväg att anlita en jurist som hjälper dig.

Om min man vägrar prata med dom vad gör man då?
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-05-18 16:23:36 följande:
    Tack för tips. Jag står i kö men inte i närheten av att kunna få något napp där är jag rädd för.
    Det finns privata hyresvärdar och även om du inte har köpoäng så kan även större bolag vara hjälpsamma om de får höra om din situation. Blocket är också ett ställe där man ibland hittar lite udda boenden, t ex stuga på någons tomt eller liknande.
  • Anonym (en fråga)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-05-18 16:25:05 följande:
    Det finns privata hyresvärdar och även om du inte har köpoäng så kan även större bolag vara hjälpsamma om de får höra om din situation. Blocket är också ett ställe där man ibland hittar lite udda boenden, t ex stuga på någons tomt eller liknande.
    Man får kanske inte fråga om personer här inne men tänkte på ditt namn tips från coachen. Har sett en kille på nätet som jobbar som coach och kallar sig det. Funderade bara på om det är du/han? tänkte eftersom du valt just det namnet.
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-05-18 16:24:10 följande:
    Om min man vägrar prata med dom vad gör man då?
    Pratar själv för att få kunskap kring frågor om vårdnad och umgänge. Skapar underlag för en eventuell tvist.

Steg ett brukar vara att ha en plan för boende och ekonomi om du fort vill bort
    Anonym (en fråga) skrev 2020-05-18 16:29:40 följande:
    Man får kanske inte fråga om personer här inne men tänkte på ditt namn tips från coachen. Har sett en kille på nätet som jobbar som coach och kallar sig det. Funderade bara på om det är du/han? tänkte eftersom du valt just det namnet.
    Haha näe det är tyvärr inte jag :D Men kul sammanträffande iaf. Det är taget från TV4:s parlamentet där en del av programmet var just "Tips från coachen" då det ploppade upp olika instruktioner om hur deltagarna skulle skoja till det.
Svar på tråden Hur gör man?