Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Rädda mina tomatplantor.

Varför de blir långa och rangliga, det är pga dåligt ljus och tomaten försöker sträcka sig mot mer ljus.
    Sätter man lite ljus på tomaten och en fläkt, så blir de istället stadiga och tjocka i stammen.
    Idag finns bra lösningar för detta och LED-växtbelysning, de kostar en 300-400:- stycket och är som mot vanliga glödlampor och en fläkt går väl på 200:- eller nått.

Sen nästa och näringsbrist, så ser man det på bladen och annat rätt snabbt, och är det såjord, så brukar det börja protestera rätt snabbt faktiskt.
    Och det normal tycker jag är att de ljusnar och är inte lika djupt gröna, sen prickar och byter färg till tex lätt gulaktigt.

Och senare får man följa scheman om man är för osäker på gödsling, en annan ser det på bland och hur den beter sig och om det är dax för lite gödsling.

En sak de flesta gör fel är att göra för mycket, dvs för mycket vatten, för mycket gödsel, men såklart när en tomat kommit igång i en 10L spann, så är det jävligt svårt och övervattna och speciellt om det är lite värme ute.
    När det är riktigt varm så kan den suga i sig 3-5L på en dygn.
    Och när den i den farten så blir det rätt mycket gödsel också, kör krysan i grunden och brukar räcka även om den kanske inte är helt optimal för tomat.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Dexter dot com skrev 2021-03-23 05:33:35 följande:
    Har odlat i många år men förstår inte vad fläkten gör för nytta?

Emot rangligheten när man sätter tidigt i fönster med ett för dåligt ljus, och luftströmmarna får växten att få en mer stadig växt pga rörelsen fläkten ger.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Dexter dot com skrev 2021-03-23 05:33:35 följande:
    Har odlat i många år men förstår inte vad fläkten gör för nytta?

Jag har inte hunnit läsa länken, men här det en som berättar lätt om fläkt och hur det stärker tomatplantor som jag förstår det.
    Tänkte på när jag såg bilderna där, så är det även bra för cirkulationen och såg de även hade en egen lösning där med datorfläkt.
    blogg.land.se/lev-som-en-bonde/flaktar-ger-starka-taliga-plantor/

Och skulle säga det hjälper många tidiga växter man sår tidigt.
    Förra året struntade jag i fläkten för tomatillon(den drar iväg rätt bra), då låg de ned när de var 20cm höga, nu har dom dubbelt så tjock stam och står nu istället rätt upp som 20cm långa.

Polar satte samtidigt som jag och rätt oerfaren, ingen fläkt och nu börjar allt luta för honom rejält och svårt och få dom att stå.
    Alla mina står precis rätt upp, givetvis har ett ökat ljus med ett par små hjälplampor en betydelse mellan polaren och mig, men ser det även som sagt vad på de som är utan fläkt.

• klyban
    Dexter dot com skrev 2021-03-23 06:35:55 följande:
    Ok ! Får mina plantor bara tillräckligt med ljus blir dom knubbiga och fina utan fläkt. Skulle tro att tillräckligt med ljus är A och O.

Det är för lite ljus på denna delen av året och ingen säger det inte funkar utan fläkt, dock bättre och stärker stammen och de lägger sig inte ned, och knappt lutar, och grövre stam.
    Har själv odlat utan fläkt i många år innan jag började, och det blev en klar skillnad.

Hur som helst, nu vet du att det funkar.
    Sen om du anser det är nödvändigt för dig, det är en helt annat fråga.

Svar på tråden Rädda mina tomatplantor.