• S23
    Thu 21 May 2020 21:24
    1491 visningar
    17 svar
    17
    1491

    Arbetsrätt - hjälp mig!

    Testat att googla och kollat på lawline?

    Jag tycker framförallt chefens ovilja att skjuta upp mötet är märklig. Sjukskriv dig? Karensdagen är borttagen. Då hinner du prata med facket och chefen blir tvungen att skjuta mötet

  • S23
    Thu 21 May 2020 22:36
    #3
    Anonym (HR) skrev 2020-05-21 22:29:23 följande:

    Hej! Jag jobbar inom HR och en hel del med arbetsrättsliga frågor, dock inom offentlig sektor där vissa saker görs lite annorlunda! Knåpar ihop svar på dina frågor lite senare under kvällen eller under morgondagen! Återkommer!

    Ang Lawline så kan det vara bra men man ska vara försiktig då jag flera gånger hittat felaktiga svar där då frågor tolkats fel eller dylikt.


    Vad bra att någon som har koll hjälper ts! Blir spännande att få läsa dina svar på frågorna!
  • S23
    Fri 22 May 2020 07:19
    #7

    Gällande sgi så anmäl dig som arbetslös hos arbetsförmedlingen SENAST dagen efter att din anställning avslutas. Får inte finnas något glapp. Gör du det så är sgi skyddad. Om du hinner gå på föräldraledighet innan uppsägningstiden är slut så behöver du inte göra någonting, då skyddas din sgi av att du tar fem föräldrapenningdagar i veckan.

    Jag förutsatte nu att barnet är över ett år. Omval er redan är fött och är under ett år så behöver du inye ens anmäla dig till arbetsförmedlingen. Sgi är nämligen skyddad barnets hela första år.

    Däremot kan det vara bra att kolla upp hur a-kassans regler ser ut. Om ersättningen blir lägre om man går en period utan inkomst eller a-kassa

  • S23
    Fri 22 May 2020 10:13
    #12

    Gällande sgi-skydd

    Om du arbetat 8 månader när din anställning avslutas så behöver du verkligen inte skydda den.

    De 6 sista månaderna av graviditeten är sgi skyddad för den gravida.

    Så om du arbetat 8 månader heltid, detta för att uppfylla 240-dagarsvillkoret som är specifikt för föräldrapenning, så Behöver du inte göra någonting.

    Uppfyller man inte 240-dagarsvillkorwr så blir de första 180 föräldradagarna på grundnivå.

    Så om du inte arbetat 8 månader när din anställning avslutas så råder jag dig trots att din sgi är skyddad att skriva in dig som arbetssökande.

  • S23
    Fri 22 May 2020 20:30
    #16
    lellebecca78 skrev 2020-05-22 20:25:13 följande:

    Till saken hör att jag inte trivs på min arbetsplats, och hade det inte varit för att jag varit gravid så hade jag nog sökt annat jobb långt innan detta. Att min chef beter sig på detta sätt är tyvärr inte förvånande, det är inte en chef jag trivs med. Jag ser inte alls detta som en arbetsplats jag vill utvecklas på. Däremot hade jag gärna haft tryggheten i att ha ett jobb att gå tillbaks till efter FL, för att kunna söka nytt jobb under tiden jag har ett. 

    Jag tror att jag har relativt lätt att få jobb, men det är ju alltid skönare att söka jobb när man redan har ett. Framförallt då jag inför nästa jobb vill vara säker på att hitta rätt, då jag tyvärr erfarit hur det kan vara när man drabbas av fel chef...


    Som andra skrivit så har du full rätt att återta föräldraledigheten. Men som de sagt, risken är ju att du beordras arbeta trots arbetsbefrielse.

    Jag vill råda dig att spela in erat samtal. Det har du rätt till utan att fråga så länge du själv deltar i samtalet.

    Kanske också är bra att göra ett skriftligt avtal. Det har min man fått när han blev arbetsbefriad. Var ju genom facket då så mer eller mindre rutin att de skriver papper.

    Du kan ju börja söka arbete redan nu. Du kan få

    Anställning utan att tillträda tjänsten innan föräldraledigheten börjar. Det finns ärliga företag som faktiskt följer de diskrimineringslagar som finns och anställer trots att den person som är gravid inte kommer börja arbeta förens efter föräldraledigheten.
Svar på tråden Arbetsrätt - hjälp mig!