Hur får jag min partner att förstå?
Grattis till graviditeten! Vad jobbigt att du inte får det stöd du behöver från din pojkvän. Till hans försvar så har han nog inte riktigt förstått att han ska bli pappa och därför kanske inte har motivationen till att läsa på om saker osv.
Däremot är det oroväckande, tycker jag, att han inte verkar ha någon förståelse för dig trots att det verkar som du har pratat med honom. Kan du prata med barnmorskan? Hon kanske kan ha ett eget samtal med honom om vad som är viktigt att tänka på som partner.
Skulle det inte funka efter samtal med dig och/eller barnmorska så tycker jag att det låter klokt att du försöker ta dig tillbaka till staden där ditt kontaktnät finns. Kan du,?och tycker att det skulle kännas ok, så flytta hem till dina föräldrar igen. Ha med någon mer, din mamma, en kompis, ett syskon till förlossningen. Om din pojkvän är nykter och hemma och, återigen, det känns ok för dig så kan han följa med. Men säkrast låter det att fråga någon annan om hon/han kan vara med under förlossningen och även delta i förberedelser inför förlossningen tillsammans med dig.
När barnet är fött och din pojkvän får träffa bebisen så kommer du nog väldigt snart att märka om han är redo att ta sitt ansvar som förälder. Är han inte det så lägg inte onödig energi på att försöka få det att funka, att ni ska vara en familj. Utan använd ditt kontaktnät. Prata med dem redan nu och var inte rädd för att be om hjälp. Ni kanske kan börja fundera över ett upplägg direkt? Vem/vilka följer med till förlossningen? Vem kan ta bebisen en stund på dagarna så du kan sova/vila? Vem kan hjälpa dig med hushållssysslor? Handla? Osv. Antagligen är det inte en och samma person som kan hjälpa till varje dag så gör ett schema om det går. Det är lätt att det bara blir prat annars. Bäst tror jag också att det blir om du kan träffa alla potentiella hjälpare samtidigt, kalla dem till ett ?möte? så kan ni säkert tänka ut något bra tillsammans. Och återigen kanske du kan be barnmorskan om stöd i hur du kan ta upp detta, och vad du kan tänkas behöva hjälp med, om det känns jobbigt att ta upp.
Du kan klara det här utan din pojkvän. Just nu verkar han ta mer energi än vad han ger och det är inte vad du behöver.