• furelise

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Lyssna inte på de som säger kalori in kalori ut - ren dumhet. Visst det är del av ekvationen men inte hela. Jag gjorde som dig för låååång tid, räknade alla kalorier samt periodisk fasta, gick upp med 1500kcal om dagen trots aktiv livstil.

Samma sak händer som under graviditeten. Kroppen anpassar ämnesomsättningen efter situationen. Vid graviditeten vill kroppen samla påoch lagra fett, därför blir ämnesomsättningen lägre. Om maten finns kvar längre tid i tarmarna tar upp kroppen mer av näring och fett innan den lämnar din kropp. Därför går vissa upp i vikt trots man äter 1200kcal om dagen medan andra tappar vikt med 2500kcal.

När jag gav upp och åt som jag ville gick jag inte alls upp nåt. All hård kämpande var meningslöst då min kropp motarbetade mig. Jag vet inte nästa steget, förutom att räkna kalorier är bara halva sanningen, då jag är gravid nu. Jag söker dock artiklar och böcker om mat och olika träningspass som kan hjälpa till ämnesomsättningen. Jag får rapportera om ett år typ.

(Jag hade ca 8kg plus innan graviditeten som inte ville bort för flera år trots träning och kaloriräkning. Äter maximala dosen av medicin pga underfunktion av sköldkörteln.)

• furelise

Stäng av tråden, du får bara skit här... Människor är manipulerad av 1-2 decenniers hatkampanj mot extra vikt och skuldbeläggning av människor som väger mer än normen. Kalori in och ut var en teori som dominerade lång tid, men idag ingen seriös forskare köper det. Bara webbsidor som vill sälja dig sina produkter som fortfarande pushar den här idén och människor utan kritisk tänkande med alldeles för mycket fritid som gillar att köra hatkampanj mot människor som du.

Absolut, vissa människor behöver tough love och minska kaloriintaget drastiskt. Men du verkar inte tillhöra till den kategorin.

När man var 20 åt man precis som man ville ändå hade man inte en halv kg övervikt. Idag skulle jag äta som jag åt då skulle jag förmodligen väga 140 kg. Samma antal kalori in och ut. Men ämnesomsättningen har förändrats.

Lyssna på fakta, dvs det din kropp berättar för dig. Du har provat låg kaloriintag, hjälpte inte. Gå vidare, prova nya metoder. Som sagt för mig gjorde ingen, noll skillnad när jag åt 1200 kcal/8 timmar+16 timmars fasta (2 år) eller jag åt vanligt med familjen, hur jag ville. (Ändå hälsosamt mat med mycket fisk och sallader, en kanelbulle eller glas 2 ggr/månaden, alltså åt inte alls snabbmat utan normal mat, men mycket mer kalorier än förut.) Jag hade till o med några månader när jag vägde min drömvikt, gick när 8 kg under 6-8 veckor. 2 plötsligt dödsfall i närmaste familjen och min bröllop under loppet av 3 veckor, det var katastrofalt, hela familjen grät igenom hela bröllopet, otroligt stress och sorg, ville inte ens gå igenom med bröllopet. Vi med min man åt upp 5 tårtor som blev kvar och otroliga mängder mat, jag brydde mig inte alls, jag tyvärr hanterade sorgen genom att äta. Jag tappade vikt ändå... Vi är inte bilar när man vet att 30l bensin räcker till 500km. Människokroppen är mer komplicerad än så.

Nu har jag bara veckor kvar tills förlossningen så allt jag kan göra är gravidyoga och promenad, men så snabbt det går vill jag prova träningsmetoder som sägs hjälper med ämnesomsättningen. Jag kommer dock inte läsa dumma webbsidor, det är var min syster som är dietist rekommenderar också. Lyssna på din egen kropp, testa fram vad funkar för dig. Du har inte sånt övervikt som skadar din hälsa, så du har tid att ta det lugnt och testa. Lycka till!

Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande