Inlägg från: Anonym (VV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (VV)

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag känner flera personer som gått ner i vikt och behålla den nya vikten. (10-30 kg). Gemensamt för dem är att de testade många olika sätt tills de provade viktväktarna som funkade för dem alla. (Har inte behövt gå ner i vikt själv så jag kan inte ge förstahandsuppgifter.)

Viktväktarna låter tråkigt (och jag tror det är ganska dyrt?) men det verkar faktiskt fungera på alla möjliga olika personer. Många tycker att VV är lite som om man skulle äta efter Livsmedelsverkets rekommendationer - dvs tråkigt, för lagom, som mellanmjölk... men i själva verket så kan det vara mer verksamt än dieter som känns mer moderna.

På tal om det, i Norge gjordes ett försök där man döpte om deras livsmedelsverks rekommendationer till nåt tjusigt namn som om det vore en diet och även det funkade för folk att minska i vikt. Läste en roligt artikel om det för flera år sen. Många har en massa fördomar om rekommendationerna som är felaktiga så om man förpackar dem på rätt sätt tror folk att det är en bantningsdiet.

• Anonym (VV)
    StevenDiese skrev 2020-05-26 07:59:12 följande:
    BMI är ett värdelöst mått. Bukomfång är mycket tydligare. Och då ska man gärna ha hälften av sin längd i omkrets. Helst under.
    Kvinnor ska ha midjemått helst under 80 cm för att inte ha förhöjd risk för sjukdomar. Men absolut under 88 cm. 

Jag har tidigare skrivit i tråden att jag inte haft behov av att gå ner i vikt - det stämmer då jag har ett stabilt BMI 22, min kropp vill inte röra sig så mycket åt något håll när det gäller vikt. Men jag hade ett midjemått på 86 cm och insåg att jag tillhörde de som har för mycket fett trots ett BMI som ligger inom normalspannet. Läste en intressant artikel om det på träningslära.se:
    https://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

(
    Tycker det är en bra sida med mycket information överhuvudtaget!)

Så jag fick börja träna rejält och tänka över vad jag åt och minskade midjemåttet med en cm i veckan tills jag kom ner till 79, då tog jag det lugnare igen men hade lärt mig mycket om kost och träning under tiden.
  • Anonym (VV)
    Anonym (TS) skrev 2020-05-26 09:45:12 följande:
    Jo, antingen får man kanske väga sig varje dag eller en gång i månaden då. Känns riktigt bra just nu i alla fall.
    Grattis TS!
  • Anonym (VV)
    StevenDiese skrev 2020-05-26 10:34:05 följande:
    Hade du inte 97 i bukmått? Midjan är de flesta smala i men det är alltså bukmåttet som ska vara hälften av ens längd.

Bara så vi tänker rätt här nu.
    Det är midjemåttet som man vanligtvis hänvisar till, när jag googlar snabbt så hittar jag inget om bukmått:
    https://www.1177.se/Uppsala-lan/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/

https://www.dietdoctor.com/se/darfor-ar-kvoten-mellan-midjematt-och-langd-ett-effektivt-satt-att-mata-halsa

• Anonym (VV)
    StevenDiese skrev 2020-05-26 11:24:27 följande:
    Det verkar vara olika hur man benämner det. Men jag pratar om det måttet som mäts på bilden i din första länk så där är vi överens om var man ska mäta. Strax över naveln. Jag har alltid tolkat midjemått som under magen i bälteshöjd. Bukomfång är tydligare som benämning då man förstår direkt var måttet ska tas.
    Haha ja då menade vi samma sak hela tiden...
  • Anonym (VV)
    Nonym skrev 2020-06-18 10:02:02 följande:

Mitt bästa tips om man vill gå ner i vikt är att strunta i promenader och lägga den tiden på styrketräning istället..

Jag själv är 160 cm lång och väger under 60 kg, äter som en häst, men äter (oftast) bara mat som ger näring och bränsle åt min kropp..

En timmes promenad bränner nästan inga kalorier alls, medan en timmes styrketräning (med eller utan vikter) bränner ganska många kalorier.. dessutom bygger man muskler och muskler behöver kalorier även i vila..

När jag tittar på Lifesum så räknar de med att styrketräning förbrukar lika mycket som promenad 5km/tim.
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande