Inlägg från: StevenDiese |Visa alla inlägg
  • StevenDiese

Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande

Jag är ju en ivrig förespråkare för 16:8 här på familjeliv. Så äter jag iaf. 5 dgr i veckan dock, inte 7.

Jag äter ganska litet generellt men ändå gått upp i vikt vilket jag vände med hjälp av 16:8.

2 lagade mål mat om dagen. Ett vid lunchen på jobbet och ett hemma på kvällen. Kaffe och vatten övrig tid.

• StevenDiese
    Anonym (TS) skrev 2020-05-24 15:06:12 följande:

Jag är benägen att prova detta eller 5:2, men är rädd för att inte klara av hungern däremellan. Tips?

Jag börjar direkt. Första dagen var ganska jobbig, andra bättre och 3:e var det inga problem. Men du kan väl fasa in det annars. Ta en proteindrink till frukost som du gör mindre och mindre varje dag kanske.
  • StevenDiese
    Anonym (myself) skrev 2020-05-25 08:55:14 följande:

Vad menar du med tredje dagen? Man äter ju som vanligt 5 dagar och 2 dagar fastar.

Som de visade i Den bästa dieten på SVT, så de fastande dagar när man ska äta begränsat antal kallorier, så kan man i princip gå hela dagen och gnaga på ett salladshuvud - då blir du inte hungrig.

Fast jag pratar inte om 5:2 utan om 16:8. Man fastar 16 timmar per dygn.
  • StevenDiese

Knäckpunkten med dieter tycker jag är att man ska kunna leva med den för alltid.

16:8 är bra för mig för jag slipper räkna kalorier och kan äta vad jag vill och hur mycket jag vill. Särskilt eftersom jag bara kör vardagar, helger tar jag frukost!

Har provat det mesta, men detta känns smidigast.

Jag har dock aldrig varit överviktig. För de som är överviktiga kanske man vill börja med nån aggressivare diet för att komma ner snabbare.

• StevenDiese

Det fina med 16:8 är att den jobbigaste perioden i fastan inträffar på jobbet där jag ändå inte har nån mat!

• StevenDiese
    Anonym (Ok) skrev 2020-05-25 23:34:04 följande:

84 kg till 165 och du menar att det inte syns??! 30.9 i BMI är fetma... Så med det sagt är det lite svårt att ta dig på allvar när du säger att du inte överäter.

Tror helt enkelt att du har förminskar glasögonen på när du ser dig själv i spegeln och storleken på dina portioner.

Absolut inget fel i att vara stor, men man lär se verkligheten som den är innan man säger att man gör allt rätt och inte går ner i vikt.

BMI är ett värdelöst mått. Bukomfång är mycket tydligare. Och då ska man gärna ha hälften av sin längd i omkrets. Helst under.
  • StevenDiese
    chrissepisse skrev 2020-05-26 08:52:32 följande:

BMI ger trots allt en fingervisning om hur man ligger till viktmässigt. I kombination med midjemått blir det ännu bättre. 

Som jag har förstått det är det fler personer som har ett BMI under 25 men ett hälsofarligt midjemått än personer som har ett BMI över 25 och ett hälsosamt midjemått. Det är nog ytterst sällsynt att en kvinna som inte är proffsatlet har ett BMI över 30 och ett hälsosamt midjemått.

Jo visst. Men en av mina mest vältränade vänner var på hälsoundersökning och blev kallad överviktig pga BMI. Vi skrattade gott åt att läkaren uppenbarligen inte tittade på patienten i fråga utan endast gick efter siffrorna.
  • StevenDiese

Blanda inte ihop midjemått och bukomfång!

Mina kommentarer ovan gäller bukomfång. Det är alltså det som bör ligga på halva sin längd ungefär.

Jag har 6 cm för mycket trots slank i övrigt. Gubbmage. Men tidigare var det 14 för mycket så det är på g!

• StevenDiese
    StevenDiese skrev 2020-05-26 09:29:43 följande:

Blanda inte ihop midjemått och bukomfång!

Mina kommentarer ovan gäller bukomfång. Det är alltså det som bör ligga på halva sin längd ungefär.

Jag har 6 cm för mycket trots slank i övrigt. Gubbmage. Men tidigare var det 14 för mycket så det är på g!

16:8 gör underverk för bukomfånget. Tror det är mycket vatten man tappar.
  • StevenDiese
    Anonym (TS) skrev 2020-05-26 09:49:57 följande:

Jag vill ju helst tappa runt rumpa/lår, men vet att det inte går att punkterna tyvärr. Får se om jag testar periodisk fasta så småningom.

Jag har ju noll fett på de ställena så jag vet inte men antar att det tar där med. Mig tog det magen för det är där det finns nåt att ta av.
  • StevenDiese
    Anonym (TS) skrev 2020-05-26 09:40:21 följande:

Nja, inte på mig. Jag är smal över midjan och buken. Fettet lägger sig på andra ställen på mig. Samt att jag har väldigt lätt för att bygga muskler (styrketränade 6 dagar i veckan, 3 h per dygn, som ung, så det är väl därför). Jag vill inte bli större, så är försiktig med att bygga, men ska börja köra mer styrkepass med lätta vikter och utan vikter.

Hade du inte 97 i bukmått? Midjan är de flesta smala i men det är alltså bukmåttet som ska vara hälften av ens längd.

Bara så vi tänker rätt här nu.
  • StevenDiese
    Anonym (VV) skrev 2020-05-26 11:17:48 följande:

Det är midjemåttet som man vanligtvis hänvisar till, när jag googlar snabbt så hittar jag inget om bukmått:

www.1177.se/Uppsala-lan/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/

www.dietdoctor.com/se/darfor-ar-kvoten-mellan-midjematt-och-langd-ett-effektivt-satt-att-mata-halsa

Det verkar vara olika hur man benämner det. Men jag pratar om det måttet som mäts på bilden i din första länk så där är vi överens om var man ska mäta. Strax över naveln. Jag har alltid tolkat midjemått som under magen i bälteshöjd. Bukomfång är tydligare som benämning då man förstår direkt var måttet ska tas.
  • StevenDiese

Andra mått att ha koll på:

Stussvidd (omkrets Där rumpan är som putigast)

Bröstomfång (bröstkorgen, hur kvinnor gör med brösten vet jag inte).

Det är bra att ha måtten i typ telefonen. Bra när man beställer kläder på nätet men även för att se sin utveckling.

Bukomfång är kul och mäta när man kommer i form för det går så otroligt fort neråt trots att det knappt syns att det hänt nåt, man har ju mest fokus på ölmagen framåt liksom.

• StevenDiese
    Anonym (TS) skrev 2020-05-26 13:23:18 följande:

Jag började mäta förra veckan och hade har tappat flera cm på flera ställen när jag mätte idag, så det hände visst mer än jag trodde.

Byst mäter jag inte då de är opererade.

Va kul! Då vet du ju att det du gör fungerar. Egentligen är det ju rimligare att kolla måtten än vikten eftersom vikten varierar under veckan och sen ska väl muskler och fett väga olika om jag hört rätt.
  • StevenDiese
    Anonym (TS) skrev 2020-05-26 13:14:30 följande:

Jag vill påstå att jag är smal över midja och buk. Det går knappt ens att ta tag i min mage. Det är mitt över naveln jag är 77 cm. Om jag mäter runt om, ca 4 cm nedanför så är jag 97 cm. Jag kan få bort litegrann på höfterna (alltså kärlekshandtagen), men att 82,5 cm över buken, på en vuxen kvinna, vore maxgräns har jag lite svårt att tro.

Ok, ja egentligen spelar det ju ingen roll, bara du mäter samma punkter hela tiden så du kan följa din utveckling.
  • StevenDiese
    Glinda från Oz skrev 2020-05-27 13:38:21 följande:

Vikter bränner inte mycket kalorier men du blir starkare och det är aldrig fel, även om det inte gör något för vikten är det aldrig negativt. Motion som är pulshöjande är det som rekommenderas, som t.ex att springa eller dela i grupp pass på olika gym. 

Det där stämmer inte.

Styrketräning har fördelen att det fortsätter bränna kalorier efter avslutat pass.

Vad ska man då välja? En kombination är nog vettigt tror jag.
Svar på tråden Att inte gå ner i vikt trots hårt kämpande