• Laybach

    Vad ska jag välja?

    Hej gott folk!

    Jag har sökt in på både universitet (ämneslärare, förskollärare) och yrkeshögskola (logistik, inköp) men har ingen aning vad jag ska välja.

    Å ena sida så tycker jag om att jobba både på skola och förskola: jag är (hyfsat?) duktig på det, har många idéer, tycker om pedagogik, har bra förhållande med föräldrar, osv, medan jobbet på kontor är... nja, okej. Jag har testat det, jag överlever och gör ett bra jobb, men ekonomi och juridik är ingenting jag brinner för.

    Å andra sidan är jag rädd för att välja läraryrket: urusel arbetsmiljö, stressigt hela tiden, en massa lärare är utmättade/utbrända (jag är kompis med 3 förskollärare. 2 har båda varit sjukskrivna 3 gånger pga stress, en har slutat och håller på att plugga till tandsköterska... Och de började för 2 år sen!). Jag vill inte plugga för att sen behöva bli sjukskriven hela tiden. Jag har redan ångest och depression (behandlar med KBT) och vill jobba för att leva och inte tvärtom.

    Finns det någon här som jobbar som lärare/förskollärare (eller inköpare/logistiker) som kan hjälpa mig att välja? Vad är bäst/sämst med ditt yrke? Varför valde du det? Ångrar du dig? Några uplifting stories?

    Tack så mycket!

  • Svar på tråden Vad ska jag välja?
  • Anonym (Lärare)

    Bäst: Eleverna. Om man är ledig på loven är det ju ett plus (i min tjänst jobbar vi oavsett). Kul om man gillar sina ämnen.

    Sämst: Stress (jag har varit utbränd en gång redan). Arbetsgivaren lägger gärna på alla slags uppgifter som inte har ett dugg med läraryrket att göra, och man måste följa order, att påpeka att det inte ryms tidsmässigt rycker de på axlarna åt (jag har haft ett flertal rektorer). Föräldrar som lägger sig i en massa (tack och lov är de få). Jag som har "pluggämnen" har otroligt mycket rättning, och NP ovanpå det. Högljudda klassrum och tandlösa ordningsregler är väl också en riktig lågpunkt.

    Jag tycker verkligen om eleverna, och att få undervisa i mina ämnen, men det är alltför hög arbetsbörda. Jag söker aktivt andra arbeten, främst inom kontor, men jag är inte rädd för att studera i några år för att byta yrke om jag hittar något intressant.

    Om du absolut vill bli lärare rekommenderar jag att försöka hitta en deltidstjänst till att börja med. Du verkar ha lite erfarenhet sedan tidigare? Det är en helt annan verklighet att vara lärare "på riktigt" än att gå in som vikarie tillfälligt, att jobba heltid är också stor skillnad mot en deltid. Med din bakgrund är det därför också klokt med en deltid först.

    Jag skulle nästan rekommendera logistiken för din del, även om du inte brinner för det så kommer du heller inte att bli utbränd på samma sätt. Ett jobb ska helst vara trivsamt men man måste inte "älska" det. Du kan få ut så mycket mer av livet på fritiden om du behöver mer stimulans. Eller testa något helt annat än de två saker du räknat upp här.

    Fundera även på hur arbetsmarknaden ser ut, kan du få jobb där du bor eller måste du flytta? Hur ser det ut med jobb att söka inom de närmaste fem åren? Det kan du ta reda på online. Hur ser löneläget ut i din kommun för de båda yrkena? Fundera på om det är värt att sätta sig i studieskuld (de flesta behöver ju det) för yrke x eller y.

Svar på tråden Vad ska jag välja?