• Laybach

    Vad ska jag välja?

    Hej gott folk!

    Jag har sökt in på både universitet (ämneslärare, förskollärare) och yrkeshögskola (logistik, inköp) men har ingen aning vad jag ska välja.

    Å ena sida så tycker jag om att jobba både på skola och förskola: jag är (hyfsat?) duktig på det, har många idéer, tycker om pedagogik, har bra förhållande med föräldrar, osv, medan jobbet på kontor är... nja, okej. Jag har testat det, jag överlever och gör ett bra jobb, men ekonomi och juridik är ingenting jag brinner för.

    Å andra sidan är jag rädd för att välja läraryrket: urusel arbetsmiljö, stressigt hela tiden, en massa lärare är utmättade/utbrända (jag är kompis med 3 förskollärare. 2 har båda varit sjukskrivna 3 gånger pga stress, en har slutat och håller på att plugga till tandsköterska... Och de började för 2 år sen!). Jag vill inte plugga för att sen behöva bli sjukskriven hela tiden. Jag har redan ångest och depression (behandlar med KBT) och vill jobba för att leva och inte tvärtom.

    Finns det någon här som jobbar som lärare/förskollärare (eller inköpare/logistiker) som kan hjälpa mig att välja? Vad är bäst/sämst med ditt yrke? Varför valde du det? Ångrar du dig? Några uplifting stories?

    Tack så mycket!

  • Svar på tråden Vad ska jag välja?
  • Anonym (Lärare)

    Bäst: Eleverna. Om man är ledig på loven är det ju ett plus (i min tjänst jobbar vi oavsett). Kul om man gillar sina ämnen.

    Sämst: Stress (jag har varit utbränd en gång redan). Arbetsgivaren lägger gärna på alla slags uppgifter som inte har ett dugg med läraryrket att göra, och man måste följa order, att påpeka att det inte ryms tidsmässigt rycker de på axlarna åt (jag har haft ett flertal rektorer). Föräldrar som lägger sig i en massa (tack och lov är de få). Jag som har "pluggämnen" har otroligt mycket rättning, och NP ovanpå det. Högljudda klassrum och tandlösa ordningsregler är väl också en riktig lågpunkt.