• Anonym (Ts)

    Effekter av att växa upp utan en pappa

    Min pojkvän har växt upp utan sin biologiska pappa. Han lämnade dom tidigt men när han var runt 1 års ålders kom hans nuvarande pappa in i bilden o har tagit hand om honom som om det vore hans egna. Har inte velat fråga så mkt men har fattat att den biologiska pappan var en riktigt skit!

    Min pojkvän är snäll men väldigt dominant eller vad man ska säga. Hab kan vara väldigt hård emot mig o försvara sig mot exakt allt. Med andra ord ha mr han oftast aldrig fel enligt honom.

    Kan det påverka en att växa upp såhär? Han har ju trots allt haft en pappa men inte under första levnadsåret. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Effekter av att växa upp utan en pappa
  • Anonym (Anonym)

    Första året påverkar inte så mycket som man tror, han har ändå haft 17 år med en kärleksfull pappa innan han blev myndig. Det är annat som spelar in här.

  • Anonym (gener)

    Gener påverkar väl en del,kanske biologiska pappan  hade liknande beteende.

  • Tecum
    Anonym (gener) skrev 2020-05-25 13:20:21 följande:
    Gener påverkar väl en del,kanske biologiska pappan  hade liknande beteende.
    Håller med, det är generna som gjort honom till det han är, inte uppväxten.
  • Anonym (Nja)
    Tecum skrev 2020-05-25 14:52:25 följande:

    Håller med, det är generna som gjort honom till det han är, inte uppväxten.


    Vetskapen om att man blivit bortvald som barn kan sätta djupa spår även om man har bra föräldrar. Det ska inte underskattas. Att påstå att det bara beror på gener verkar väl förenklat. Men sen äger man såklart ett ansvar för sitt beteende, det finns hjälp att få om man har problem.

    Blev själv övergiven av min biologiska far som mycket liten och öven om jag haft andra bra förebilder och vuxna omkring mig så visst fan är det något som påverkat mig som person, speciellt under uppväxten. Idag är jag mer förundrad att man kan bara strunta i sitt barn, tycker nästan synd om honom som uppenbarligen var så känslomässigt skadad (han var själv adopterad/fosterbarn).
  • Anonym (Ensam förälder)

    Intressant frågeställning. Mitt ex blev lämnad av sin pappa och är precis som din man dominant och kan inte se sina egna fel. Nu har han dessutom övergivit sina egna barn efter skilsmässan. "Jag hade ingen pappa och det gick ju bra för mig" var kommentaren på det. Jag funderar en del på genetik och hur man kan mildra såna här tendenser som barnen kan ha ärvt. Ingen lätt fråga.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ensam förälder) skrev 2020-05-25 15:26:59 följande:

    Intressant frågeställning. Mitt ex blev lämnad av sin pappa och är precis som din man dominant och kan inte se sina egna fel. Nu har han dessutom övergivit sina egna barn efter skilsmässan. "Jag hade ingen pappa och det gick ju bra för mig" var kommentaren på det. Jag funderar en del på genetik och hur man kan mildra såna här tendenser som barnen kan ha ärvt. Ingen lätt fråga.


    Ja intresssnt. Jag skulle nästan vilja påstå att han i vissa fall idiotförklarar mig när jag säger något som han inte tycker är passande men som egentligen inte är självklart för mig. Nästan på tendensen att vara narcissistisk
  • Anonym (Anonym)

    Gener påverkar väldigt lite, den absolut största inverkan får man från uppväxten.

  • Tecum
    Anonym (Nja) skrev 2020-05-25 15:12:20 följande:
    Vetskapen om att man blivit bortvald som barn kan sätta djupa spår även om man har bra föräldrar. Det ska inte underskattas. Att påstå att det bara beror på gener verkar väl förenklat. Men sen äger man såklart ett ansvar för sitt beteende, det finns hjälp att få om man har problem.
    Blev själv övergiven av min biologiska far som mycket liten och öven om jag haft andra bra förebilder och vuxna omkring mig så visst fan är det något som påverkat mig som person, speciellt under uppväxten. Idag är jag mer förundrad att man kan bara strunta i sitt barn, tycker nästan synd om honom som uppenbarligen var så känslomässigt skadad (han var själv adopterad/fosterbarn).
    Uppväxten har viss betydelse men det faktum att han blev bortvald som så liten kan knappast förklara behovet av att dominera sin omgivning eller vägran att inse att man har fel. Det beror isf på den nya pappan och hans inflytande. 
  • Anonym (Ensam förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-25 17:11:19 följande:

    Gener påverkar väldigt lite, den absolut största inverkan får man från uppväxten.


    Som förälder är det ju det man hoppas på. Att en medfödd sårbarhet kan jobbas bort med en kärleksfull uppväxtmiljö.
  • Anonym (Ensam mamma)

    För en son är en bra pappa mycket viktigt.Ofta saknar jag en bra pappa nu när jag uppfostrar en son.Det är tufft för en kvinna.

Svar på tråden Effekter av att växa upp utan en pappa