• Anonym (Jag)

Oäkta/billig förlovningsring..

Alltså han köpte en ring som han och du tyckte var fin, som han trodde skulle bytas. Sedan har du förklarat att han gjorde fel. Han skäms och blir ledsen och vill inte prata om det. Det är väl inte så konstigt.

Personligen tycker jag inte att man ska ha en sten i förlovningsringen, tycker att det blir för mycket med stenar i vigselringen också, eller ska du ha en slät sådan?

Min förlovningsring kostade 1500 i silver/palladium. jag tyckte att det var slöseri att köpa en som ser exakt lika ut i vitt guld för 6000. Vi tjänar också bra, miljonärer på varsitt håll båda två. Min ser lika ut efter 5 år. Jag tycker inte smycken/yta/känsla av lyx är det viktigaste att lägga pengarna på. 

• Anonym (Jag)

Alltså han köpte en ring som han och du tyckte var fin, som han trodde skulle bytas. Sedan har du förklarat att han gjorde fel. Han skäms och blir ledsen och vill inte prata om det. Det är väl inte så konstigt.

Personligen tycker jag inte att man ska ha en sten i förlovningsringen, tycker att det blir för mycket med stenar i vigselringen också, eller ska du ha en slät sådan?

Min förlovningsring kostade 1500 i silver/palladium. jag tyckte att det var slöseri att köpa en som ser exakt lika ut i vitt guld för 6000. Vi tjänar också bra, miljonärer på varsitt håll båda två. Min ser lika ut efter 5 år. Jag tycker inte smycken/yta/känsla av lyx är det viktigaste att lägga pengarna på.

• Anonym (Jag)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-25 13:49:53 följande:

Men oj, hur ser han på att i anglosaxisk tradition att förlovningsringen ska kosta ungefär tre månadslöner?

Har du frågat honom varför han tycker det är bra att förlovningsringen ska kosta 500 kr när man ska ha den hela livet?

Tur att vi bor i Sverige då och inte i USA/England där traditionen är att mannen ska försörja sin kvinna.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-25 13:49:53 följande:

Men oj, hur ser han på att i anglosaxisk tradition att förlovningsringen ska kosta ungefär tre månadslöner?

Har du frågat honom varför han tycker det är bra att förlovningsringen ska kosta 500 kr när man ska ha den hela livet?

Tur att vi bor i Sverige då och inte i USA/England där traditionen är att mannen ska försörja sin kvinna.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 13:52:37 följande:
    Ja, det är såklart upp till var och en vad som känns fint eller rimligt för den delen. Tanken är att ha en tunn alliansring som förlovningsring och en enstensring som vigselring, det tycker jag (och han) är fint! Ringen han friade med såg ut ungefär som den jag nu valt, men att den nu är äkta. 

Jag tänker lite som så att jag kan lägga mycket pengar på något jag ska ha varje dag livet ut (som ju tanken är). För mig blir det rimligt. Kan jag lägga 1000-2000 på ett restaurangbesök en kväll borde jag rimligen kunna lägga lite mer på min ring som ska hålla livet ut och inte bara en kväll, och som dessutom har ett bestående värde. Men smaken är som baken och alla värderar ju saker och ting olika, finns inget rätt eller fel. 

Börjar få känslan att det är jag som är helt ute och cyklar, trodde nämligen det var vanligast med ringar i äkta guld och då kommer man ju inte undan särskilt billigt? 
    jag förstod det som att förlovningsringen skulle ha en sten och kosta 10 k, att vigselringen sedan kostar så tycker jag är rimligt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 15:12:48 följande:
    En ring med en sten får man nog oftast inte för 10k, om inte stenen är väldigt liten. En med 0,4 carat kostar 30k (guldfynd) https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_42411.
    https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_20028626 
    För min del var det diamanter som räckte och blev över (tänker fastna i kläder, kan inte ha under handskar osv)

Billigaste jag hittade var kanske 5000

Denna gillade jag
    https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_20028379

Din 10 k förlovningsring var ganska stor och klumpig, skulle inte kunna ha den och en ring till på mitt finger, men jag har rätt små händer
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-25 15:30:41 följande:
    Jag har inte skickat ringen som jag valt ut :) här är den jag tänkt mig. Tycker den är nätt och fin, också tillsammans med en enstensring som vigselring sedan (ingen jättesten). Jag vill ha platina då det är slittåligt och det håller färgen, som inte vitguld gör. Så jag lägger några tusen extra på att den håller sig fin i längden, eftersom jag tänkt ha den hela livet ;) 
     https://www.hallbergsguld.se/article/diamantring_i_platina_20029817
    Den ringen var bra, men kolla ihop så att det inte bara blir en liten glitterhög på fingret, man vill ju att ringarna och dess design ska synas på ett fint sätt.

Vill man lägga några tusen extra på en ring är det inget fel, bara det inte blir samma sak på klänning, mat, dryck, lokal osv När jag räknade på ett förslag till bröllop till min sambo sa jag 20 k på bröllopet inkl 10 k på en ring till mig och 80 k på en resan. Men vi kom överens om att det var bättre att göra två resor tillsammans för 50 k styck.  
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..