• Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Bjoer

Alltså, jag förstår lite att du vill ha något finare och en i äkta material, men 10k för en förlovningsring? Känns jävligt dyrt. Själv hade jag hellre lagt de pengarna på smekmånaden. För min del hade 1k-2k varit rimligt för en ring och då är vi inte fattiga heller utan får ca. 65k tillsammans efter skatt varje månad.

• Anonym (Besviken?)
    Bjoer skrev 2020-05-25 13:21:25 följande:

Alltså, jag förstår lite att du vill ha något finare och en i äkta material, men 10k för en förlovningsring? Känns jävligt dyrt. Själv hade jag hellre lagt de pengarna på smekmånaden. För min del hade 1k-2k varit rimligt för en ring och då är vi inte fattiga heller utan får ca. 65k tillsammans efter skatt varje månad.

Jag har då inte sett en enda ring i guld för 1-2 k, jag trodde också att det var den normala nivån men bara min pojkväns helt släta ring i guld kommer att kosta 7000 kr.. så ja, jag är själv förvånad. Vill gärna ha en med sten i och då verkar det gå upp till den prisklassen.
  • Anonym (v)

Om han i övrigt är världens bästa pojkvän och han tycker att ni köper en annan ring så tycker jag inte det är katastrof

• Anonym (Jag)

Alltså han köpte en ring som han och du tyckte var fin, som han trodde skulle bytas. Sedan har du förklarat att han gjorde fel. Han skäms och blir ledsen och vill inte prata om det. Det är väl inte så konstigt.

Personligen tycker jag inte att man ska ha en sten i förlovningsringen, tycker att det blir för mycket med stenar i vigselringen också, eller ska du ha en slät sådan?

Min förlovningsring kostade 1500 i silver/palladium. jag tyckte att det var slöseri att köpa en som ser exakt lika ut i vitt guld för 6000. Vi tjänar också bra, miljonärer på varsitt håll båda två. Min ser lika ut efter 5 år. Jag tycker inte smycken/yta/känsla av lyx är det viktigaste att lägga pengarna på. 

• Anonym (Jag)

Alltså han köpte en ring som han och du tyckte var fin, som han trodde skulle bytas. Sedan har du förklarat att han gjorde fel. Han skäms och blir ledsen och vill inte prata om det. Det är väl inte så konstigt.

Personligen tycker jag inte att man ska ha en sten i förlovningsringen, tycker att det blir för mycket med stenar i vigselringen också, eller ska du ha en slät sådan?

Min förlovningsring kostade 1500 i silver/palladium. jag tyckte att det var slöseri att köpa en som ser exakt lika ut i vitt guld för 6000. Vi tjänar också bra, miljonärer på varsitt håll båda två. Min ser lika ut efter 5 år. Jag tycker inte smycken/yta/känsla av lyx är det viktigaste att lägga pengarna på.

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (v) skrev 2020-05-25 13:38:03 följande:

Om han i övrigt är världens bästa pojkvän och han tycker att ni köper en annan ring så tycker jag inte det är katastrof

Absolut ingen katastrof! Jag förstår också att han missuppfattat "hur det vanligtvis går till", men även efter jag förklarat att man har även förlovningsringen hela livet så var 500 kr en rimlig summa för ringen.. är nog mest det jag hakar upp mig på. Det känns nästan lite som att han ångrat sig med förlovningen för att det nu blev så dyrt med ringarna (absolut ingenting han sagt eller ens antytt, bara min egna känsla). Jag betalar gärna för min ring själv också, om det skulle vara priset som är kruxet.. det blev en konstig situation nu bara, av något som annars är så fint!
  • Anonym (anonym)

Men oj, hur ser han på att i anglosaxisk tradition att förlovningsringen ska kosta ungefär tre månadslöner?

Har du frågat honom varför han tycker det är bra att förlovningsringen ska kosta 500 kr när man ska ha den hela livet?

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 13:38:42 följande:

Ja, det är såklart upp till var och en vad som känns fint eller rimligt för den delen. Tanken är att ha en tunn alliansring som förlovningsring och en enstensring som vigselring, det tycker jag (och han) är fint! Ringen han friade med såg ut ungefär som den jag nu valt, men att den nu är äkta. 

Jag tänker lite som så att jag kan lägga mycket pengar på något jag ska ha varje dag livet ut (som ju tanken är). För mig blir det rimligt. Kan jag lägga 1000-2000 på ett restaurangbesök en kväll borde jag rimligen kunna lägga lite mer på min ring som ska hålla livet ut och inte bara en kväll, och som dessutom har ett bestående värde. Men smaken är som baken och alla värderar ju saker och ting olika, finns inget rätt eller fel. 

Börjar få känslan att det är jag som är helt ute och cyklar, trodde nämligen det var vanligast med ringar i äkta guld och då kommer man ju inte undan särskilt billigt? 
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-25 13:49:53 följande:

Men oj, hur ser han på att i anglosaxisk tradition att förlovningsringen ska kosta ungefär tre månadslöner?

Har du frågat honom varför han tycker det är bra att förlovningsringen ska kosta 500 kr när man ska ha den hela livet?

Haha! Jag tycker själv det vore helt orimligt att en förlovningsring ska kosta runt 180k :) personligen tycker jag att det är vigselringen om någon ring man ska lägga mer krut på. Jag gillar inte ens ringarna som är i den prisklassen, för stor sten och för mycket bling för min smak så det kommer i alla fall inte på tal ;) 

Men runt en femtedel eller tiondel av en månadslön borde ju kunna vara något i alla fall tänker man, inte en hundradel...

• Anonym (anonym)

Tack för svar på mitt tidigare inlägg, men nu hoppade du över en fråga. 

Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..