Inlägg från: Anonym (Besviken?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besviken?)

Oäkta/billig förlovningsring..

Min pojkvän friade till mig för några veckor sedan efter att vi varit tillsammans i sex år. 

Han friade med en jättefin ring och jag blev jätteglad över att han vill ta det här steget med mig, och gifta sig. Ringen var dock lite för liten och behövde därför bytas. Jag tittar med nyfikenhet i ringen för att se vad det är för någon ring (material) och ser att det är en oäkta ring...

Det visar sig att min pojkvän trodde att man byter ut förlovningsringen till en vigselring senare och att det därför inte spelar så stor roll vad det är för ring vid förlovning. Jag förstår det, men kanske hade jag förväntat mig att han kunde gjort lite större efterforskning på ämnet innan själva frieriet.. 

När vi då ska byta ringen till en större storlek så vill jag på ett snyggt sätt prata om att jag vill testa med olika vigselringar för att ringarna ska passa ihop hela livet, och att jag gärna vill ha samma material mm på båda ringarna. 

Personalen blir nästan lite chockade över att ringen jag kommer med är en oäkta (som visade sig kosta 500 kr) och ska byta den till en större... tanken med dessa ringar är ju att de är frieriringar som sen ska bytas till en riktig förlovningsring. Trots att jag nu informerat min pojkvän om att detta är en ring jag ska ha hela livet verkar han inte tycka det är något konstigt att den kostar 500 kr... jag menar har det verkligen kunnat undgå någon att en förlovningsring bör vara äkta, kanske inte med världens störtsta diamant, skitsamma, men inte oäkta med CZ-stenar.. 

Till saken hör att vi är inte fattiga. Vi har månadsinkomster om totalt 100.000 kr där min pojkvän tjänar merparten. Han kan lätt spendera mycket pengar på sina kläder eller hobby, även om han är ekonomiskt "smart" och inte vill spendera i onödan. Men en förlovningsring för 500 kr... det gör mig faktiskt lite ledsen över att han ens tyckte det kändes som en bra idé? Vilket bra klipp - 500 kr!

Vi har tittat ut nya ringar nu efter att jag sagt att en sån billig ring inte ens håller i några år.. jag har haft flera liknande ringar tidigare där stenarna faller av och ringen slits, så jag har sagt att det inte går att ha en sån som förlovningsring.. om man tänkt vara tillsammans livet ut dvs.. så har nu tittat på diamantring som kostar runt 10k och i butiken tyckte han vi kunde beställa den, men jag sa att jag gärna sover på saken för en så dyr sak. Och nu känns det nästan som att han stretar emot allt som har med våra ringar att göra och inte vill prata om det..

Känner mig ledsen och besviken.. han är för övrigt världens bästa pojkvän, så detta förvånade mig :( har fått finare äkta smycken, klockor mm tidigare utan konstigheter. 

• Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..
  • Anonym (Besviken?)
    Bjoer skrev 2020-05-25 13:21:25 följande:

Alltså, jag förstår lite att du vill ha något finare och en i äkta material, men 10k för en förlovningsring? Känns jävligt dyrt. Själv hade jag hellre lagt de pengarna på smekmånaden. För min del hade 1k-2k varit rimligt för en ring och då är vi inte fattiga heller utan får ca. 65k tillsammans efter skatt varje månad.

Jag har då inte sett en enda ring i guld för 1-2 k, jag trodde också att det var den normala nivån men bara min pojkväns helt släta ring i guld kommer att kosta 7000 kr.. så ja, jag är själv förvånad. Vill gärna ha en med sten i och då verkar det gå upp till den prisklassen.
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (v) skrev 2020-05-25 13:38:03 följande:

Om han i övrigt är världens bästa pojkvän och han tycker att ni köper en annan ring så tycker jag inte det är katastrof

Absolut ingen katastrof! Jag förstår också att han missuppfattat "hur det vanligtvis går till", men även efter jag förklarat att man har även förlovningsringen hela livet så var 500 kr en rimlig summa för ringen.. är nog mest det jag hakar upp mig på. Det känns nästan lite som att han ångrat sig med förlovningen för att det nu blev så dyrt med ringarna (absolut ingenting han sagt eller ens antytt, bara min egna känsla). Jag betalar gärna för min ring själv också, om det skulle vara priset som är kruxet.. det blev en konstig situation nu bara, av något som annars är så fint!
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 13:38:42 följande:

Alltså han köpte en ring som han och du tyckte var fin, som han trodde skulle bytas. Sedan har du förklarat att han gjorde fel. Han skäms och blir ledsen och vill inte prata om det. Det är väl inte så konstigt.

Personligen tycker jag inte att man ska ha en sten i förlovningsringen, tycker att det blir för mycket med stenar i vigselringen också, eller ska du ha en slät sådan?

Min förlovningsring kostade 1500 i silver/palladium. jag tyckte att det var slöseri att köpa en som ser exakt lika ut i vitt guld för 6000. Vi tjänar också bra, miljonärer på varsitt håll båda två. Min ser lika ut efter 5 år. Jag tycker inte smycken/yta/känsla av lyx är det viktigaste att lägga pengarna på. 

Ja, det är såklart upp till var och en vad som känns fint eller rimligt för den delen. Tanken är att ha en tunn alliansring som förlovningsring och en enstensring som vigselring, det tycker jag (och han) är fint! Ringen han friade med såg ut ungefär som den jag nu valt, men att den nu är äkta. 

Jag tänker lite som så att jag kan lägga mycket pengar på något jag ska ha varje dag livet ut (som ju tanken är). För mig blir det rimligt. Kan jag lägga 1000-2000 på ett restaurangbesök en kväll borde jag rimligen kunna lägga lite mer på min ring som ska hålla livet ut och inte bara en kväll, och som dessutom har ett bestående värde. Men smaken är som baken och alla värderar ju saker och ting olika, finns inget rätt eller fel. 

Börjar få känslan att det är jag som är helt ute och cyklar, trodde nämligen det var vanligast med ringar i äkta guld och då kommer man ju inte undan särskilt billigt? 
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-25 13:49:53 följande:

Men oj, hur ser han på att i anglosaxisk tradition att förlovningsringen ska kosta ungefär tre månadslöner?

Har du frågat honom varför han tycker det är bra att förlovningsringen ska kosta 500 kr när man ska ha den hela livet?

Haha! Jag tycker själv det vore helt orimligt att en förlovningsring ska kosta runt 180k :) personligen tycker jag att det är vigselringen om någon ring man ska lägga mer krut på. Jag gillar inte ens ringarna som är i den prisklassen, för stor sten och för mycket bling för min smak så det kommer i alla fall inte på tal ;) 

Men runt en femtedel eller tiondel av en månadslön borde ju kunna vara något i alla fall tänker man, inte en hundradel...

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (Otack....) skrev 2020-05-25 14:22:24 följande:
    Guldfynd, slät guldring, 18 K, drygt 2000 kr.

I Sverige är det inte ovanligt att förlovningsringarna är släta guldringar och sen blir vigselringen med sten.

Det här är enligt mig en helt vanlig förlovningsring, från Guldfynd. Slät i guld (ungefär en sån här som pojkvännen vill ha). 10k. Visa mig gärna var dessa ringar finns för två tusen för jag hittar då inte :) 

https://www.guldfynd.se/article/forlovningsring_i_18k_guld_20029310

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (Otack....) skrev 2020-05-25 14:22:24 följande:
    Guldfynd, slät guldring, 18 K, drygt 2000 kr.

I Sverige är det inte ovanligt att förlovningsringarna är släta guldringar och sen blir vigselringen med sten.

Det här är enligt mig en helt vanlig förlovningsring, från Guldfynd. Slät i guld (ungefär en sån här som pojkvännen vill ha). 10k. Visa mig gärna var dessa ringar finns för två tusen för jag hittar då inte :) 

https://www.guldfynd.se/article/forlovningsring_i_18k_guld_20029310

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-05-25 14:20:49 följande:

Jag förstår om du inte vill ha en ring med en plast-sten, men 10 000 kr?!

Såklart att smyckesaffären vill sälja in dyrbara smycken och låtsas att det är "normalt" men det innebär ju inte att ni måste gå på det. 2-3000 kr hör ringar tycker jag är rimligt.

Att pojkvännen inte hade superkoll innan han friade tycker inte jag är hela världen. Fördelen med att han valde en billig ring är ju att nu kan du vara med och välja själv.

En slät ring i guld från Guldfynd kostar 10k. Vad jag förstår så har priserna gått upp väldigt mycket så för någon som köpte likvärdiga ringar för 10 år sen kanske så låter det helt orimligt, men det är vad det kostar nu.. https://www.guldfynd.se/article/forlovningsring_i_18k_guld_20029310
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 14:11:34 följande:
    jag förstod det som att förlovningsringen skulle ha en sten och kosta 10 k, att vigselringen sedan kostar så tycker jag är rimligt.
    En ring med en sten får man nog oftast inte för 10k, om inte stenen är väldigt liten. En med 0,4 carat kostar 30k (guldfynd) https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_42411.
  • Anonym (Besviken?)
    Märkligt.. ser själv inte riktigt skillnad på dessa ringar och den som jag länkade. Samma tillverkare också? Men det kan ju ha med bredden på ringen att göra, men tycker ändå inte att skillnaden borde vara så stor. En slät ring som denna är dock för min pojkvän, och han vill inte ha en för smal då han har ganska stora händer. Då ser ringen rätt fjuttig ut, men ja jag kan inte riktigt förstå vad skillnaden är på ringarna. Båda 18 karats guld också. 
  • Anonym (Besviken?)
    Barbro45 skrev 2020-05-25 14:53:28 följande:
    Det där är ju bara kul, det kan bli er grej. Kul att berätta för barn och barnbarn. Berätta att pappa inte hade så bra koll på vad som gällde, men det blev en vacker ring i alla fall. Behåll för allt i världen den där ringen. Sedan får ni väl köpa både förlovningsring och vigselring ändå. 
    Haha, ja det är nog ett bra sätt att se på det ;) tror dock att min pojkvän känner sig lite dum så kanske tar ett tag innan han ser det roliga i det :D 
  • Anonym (Besviken?)

Känns som att tråden börjat handla mer om var man hittar ringar för runt 2000 kr. 
    Vi kan köpa ringar för 10k eller 50k eller till och med 100k utan att det ens märks från våra vanliga lönekonton (alltså inte ens sparkonton.. och ja man kan ifrågasätta att man har så mycket pengar placerade utan ränta/avkastning) så det handlar absolut inte om att vi måste hitta billiga ringar.. vi köper det vi VILL ha helt enkelt :) 
    Sen gör alla precis som de vill, även om man är som vi miljonärer och har bra inkomster så behöver man inte prioritera lika. Så för oss handlar det heller inte om att vi kanske ska lägga pengarna på smekmånad eller bröllopet heller - det har vi också pengar för :) 

Handlade mest om min besvikelse över att en ring för 500 kr kändes rimligt, men som någon skrev i tråden så kan man ju istället se det som en kul grej. Sedan kommer vi skratta åt det! 

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 15:24:36 följande:
    https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_20028626 
    För min del var det diamanter som räckte och blev över (tänker fastna i kläder, kan inte ha under handskar osv)

Billigaste jag hittade var kanske 5000

Denna gillade jag
    https://www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_20028379

Din 10 k förlovningsring var ganska stor och klumpig, skulle inte kunna ha den och en ring till på mitt finger, men jag har rätt små händer
    Jag har inte skickat ringen som jag valt ut :) här är den jag tänkt mig. Tycker den är nätt och fin, också tillsammans med en enstensring som vigselring sedan (ingen jättesten). Jag vill ha platina då det är slittåligt och det håller färgen, som inte vitguld gör. Så jag lägger några tusen extra på att den håller sig fin i längden, eftersom jag tänkt ha den hela livet ;) 
     https://www.hallbergsguld.se/article/diamantring_i_platina_20029817
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-25 15:57:25 följande:
    Den ringen var bra, men kolla ihop så att det inte bara blir en liten glitterhög på fingret, man vill ju att ringarna och dess design ska synas på ett fint sätt.

Vill man lägga några tusen extra på en ring är det inget fel, bara det inte blir samma sak på klänning, mat, dryck, lokal osv När jag räknade på ett förslag till bröllop till min sambo sa jag 20 k på bröllopet inkl 10 k på en ring till mig och 80 k på en resan. Men vi kom överens om att det var bättre att göra två resor tillsammans för 50 k styck.  
    Klänning bryr jag mig inte ett dugg om, där kan jag nog hitta någon fin på nån onlinebutik - den ska bara användas en dag så där vill jag inte lägga pengarna. Men lägger gärna pengarna på en trevlig fest, god mat och dryck för våra gäster - ett minne för livet! Blommor har jag gärna fina... men det är så dyrt tyvärr. Riktig kapitalförstöring ;) Och så resan förstås, men vi har varit duktiga på att resa hittills så tror inte det kommer att ändras :) 
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (H) skrev 2020-05-25 22:50:19 följande:

Jag förstår till 100% att du känner som du gör. Jag tror du behöver inse att ni ser på det hela helt olika när det kommer till pris. Tänk dig in i hans sits- dvs han har köpt en fin ring till dig och friar, kanske tagit tid på sig att få mod, och så säger du så om ringen. Jag hade i din sits berättat tydligt att det inte handlar om att du tycker den billiga ringen var ful, utan att du vill att den ska hålla. Fråga hur han känner kring allt, kommunicera! Och köp den hållbara ringar ni båda älskar.

Jag tycker ringen han friade med var jättefin och jag har inte sagt någonting annat varken här eller till honom. Jag har sagt precis så, den är jättefin men att det behöver vara något som håller hela livet. Jag tror inte han ser så annorlunda på priset nu. Han har föreslagit ringar för upp till 20k i samma stil som var på ringen han friade med och som jag vill ha :)
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-26 03:02:08 följande:

Spridda tankar, såhär på natten. 

1. Det finns inget som heter "frieriringar", och tanken har aldrig varit att en förlovningsring ska bytas ut. Var har du fått det ifrån?

2. Jag tycker att hela situationen där en man ska köpa en ring, falla på knä och fria är rätt fånig i dagens samhälle. Och särskilt som ceremonin inte motsvarar den ursprungliga situationen, d.v.s. att kvinnan som det friades till var oskuld. Om man bor ihop redan, så är väl äktenskap kontra samboskap något man sätter sig ner och pratar om tillsammans - vilka följdverkningar de båda alternativen får ekonomiskt, juridiskt, om man skaffar barn o.s.v.. Vilka papper man vill skriva - äktenskapsförord, testamente... Och bestämmer man sig för att gifta sig, så kan man sedan gå ut och välja ringar tillsammans. 

3. Jag tycker att förlovnings- och vigselringen bör matcha så pass mycket, att de båda är i samma metall och nyans. T.ex. båda i platinum, eller båda i rött guld. Men de måste inte köpas in som ett färdigmatchat set. Traditionellt i Sverige så var förlovningsringen en slät guldring. Vigselringen kunde också vara det, men man kunde även ha t.ex. ett smalt band av någon annan metall (vitguld ovanpå rödguld), och/eller några små stenar. Men i förlovningsringen har det traditionellt aldrig i Sverige förekommi stenar, varken flera små eller en stor solitär (det sista har kommit från amerikanska filmer på senare år, som så mycket annat dumt). 

4. Till sist: detta med bröllop och förlovning och alla attribut som hör till - betyder inte lika mycket för män som för kvinnor! Du måste förstå att det här inte är en lika stor grej för din pojkvän som det är för dig - som kanske har drömt om att bli friad till och få en fin förlovningsring sedan du såg Askungen-filmen när du var fyra år (har jag rätt? :D ). Förstör inte relationen med en fin kille, med att bråka om detta!

1. Det finns visst något som heter frieriring. En ring som är symbolisk, men tanken är att man sen ska välja ut ringar tillsammans. Sen att du tycker det är fel eller löjligt är ju en subjektiv åsikt.

2. Nej han föll inte ner på knä heller, utan vi satt bredvid varandra på en vacker plats i naturen (vi båda älskar natur). Helt perfekt enligt mig. Och ja, vi diskuterade då mer praktiska saker också, men det var för mig en fin symbol att han också hade en ring som jag kunde bära sedan.

3. Det tycker jag också, varför det var det jag sa i butiken. Vill inte bara ha vilken förlovningsring som helst utan vill att det ska vara uttänkt så att den passar med vigselring, livet ut.

4. Jag vet att äktenskapet betyder mycket för honom, men nej bröllopet och ringarna betyder inte lika mycket för honom som för mig :)
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 18:34:45 följande:

Tror att detta var ett test för att se vilken person du är. En girig sådan tydligen.

Ert förhållande kommer hålla lika länge som en ring för 500kr.

Haha vad är logiken i det här? Jag är inte girig. Jag kan betala för min ring själv, men jag vill gärna ha en förlovningsring med min blivande man som ska hålla resten av våra liv som jag planerar att vara tillsammans med honom. Jag har sagt till honom att han valt en jättefin ring och att jag är jätteglad över att han vill dela resten av sitt liv med mig. Tro inte att jag blev någon surpuppa på grund av det där.
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 18:34:45 följande:

Tror att detta var ett test för att se vilken person du är. En girig sådan tydligen.

Ert förhållande kommer hålla lika länge som en ring för 500kr.

Haha vad är logiken i det här? Jag är inte girig. Jag kan betala för min ring själv, men jag vill gärna ha en förlovningsring med min blivande man som ska hålla resten av våra liv som jag planerar att vara tillsammans med honom. Jag har sagt till honom att han valt en jättefin ring och att jag är jätteglad över att han vill dela resten av sitt liv med mig. Tro inte att jag blev någon surpuppa på grund av det där.
  • Anonym (Besviken?)
    Anonym (NoName) skrev 2020-05-27 04:29:21 följande:
    1. Jag är 50+ och har hört talas om "frieriring" en gång i mitt liv - och det var när jag läste din trådstart. Men jag antar att det är någon amerikansk sed som prompt ska implementeras i Sverige också...
     Att det är löjligt är måhända en subjektiv åsikt, men det samma kan sägas om åsikten att det är vettigt.

2. Exakt; en fin symbol. Som du genast förvandlade till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen.

3. Ja ja, livet ut... Drömmer

4. Det är ju äktenskapet; inte frieriet, ringarna, bröllopet etc, som är det viktiga. Det inser alla människor med lite mer djup än yta.

Men grattis till bröllopet - det där äktenskapet har goda odds!

PS! Att du lägger tråden under "Relationsproblem" bådar inte heller gott för framtiden... Om du tycker det här är ett problem kommer du få vara med om otaliga känslostormar framöver. Just sayin'.
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-05-26 22:56:59 följande:
    1. Du tycker ju inte att det är en jättefin ring eftersom man ser att det inte är äktaaaa diamanter.
    2. Sedan kan vi kika i din trådstart där du endast "av nyfikenhet" tittar på vad det är för material.. mm,ok karen, du hade alltså aldrig kollat annars....framhåller att din pojkvän tjänar mycket pengar och inte har problem med att lägga pengar på "annat" men att det är snålt med en 500kr ring. Och hur personalen blev CHOCKADE över ringen...trots att det då är en frieriring..... Samtidigt kritiserar du pojkvännens köp och får honom att framstå som en idiot. Du låter enormt girig. Jag förstår att din pojkvän inte vill prata om ringar med dig mer.
    Skrattande

1. Nej, precis. Och vem - förutom en gemmolog eller möjligtvis en Real Housewife of something - ser att det är äkta diamanter bara genom att se en ring på ett finger?

2. reagerade också på det där "av nyfikenhet". Min gissning är att det inte var någon nyfikenhet - TS ville kolla så att det var en äkta ring. Antagligen tittar hon igenom mobilen och sökhistoriken på datorn också - givetvis bara "av nyfikenhet". Drömmer

Ja, personalen var säkert "chockade" - men knappast av det skäl TS vill tro.

Jag förstår inte att han vill prata med henne över huvud taget. Jag hade dumpat henne på studs. 

Det här inlägget är bara för sjukt för att ens svara på, men här kommer det i alla fall :)

Ringen var jättefin! Verkligen, precis en sån jag vill ha, till utseendet. Men dessa ringar HÅLLER INTE. Jag har haft många liknande tidigare, även av dyrare sorten av olika märken, stenarna FALLER AV. Jag vill inte att stenarna ska FALLA AV från min förlovningsring. Då har jag mycket hellre en helt slät ring! Snälla. 

Det fanns inga andra bra forum att lägga under, tro mig, vi har inte ett relationsproblem. 

Jag har ALDRIG någonsin tittat igenom hans sökhistorik, meddelanden, någonting. Lägg av! 

Det finns så mycket sjukt folk på Familjeliv, bara för att ni lever i någon misär betyder inte att andra inte kan leva lyckliga liv. Vi har varit tillsammans i sex år och har det fantastiskt tillsammans, och jag gjorde aldrig någonsin min pojkvän till åtlöje under detta. Jag har sagt precis vad jag tycker hela tiden, att ringen han friade med är jättefin, för det tycker jag helt ärligt! Men jag vill gärna att den ska vara fin även om 50 år, då jag har ambitionen att vi fortfarande ska vara tillsammans. Och ja, jag vet att många skiljer sig. Mycket kan hända genom åren, men varför i hela fridens namn ska man ANTA att man skiljer sig?

SKÄRPNING, fru/herr 50+..........

• Anonym (Besviken?)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-31 13:52:11 följande:
    Jag är också över 50, om det har betydelse. När man blir lite äldre, har man ofta upplevt mer och lärt sig att skilja på viktigt och oviktigt. Då inser man hur idiotiskt det skulle ha varit, om man hade riskerat sitt blivande äktenskap den där gången för 25 år sedan, genom att ställa till ett storbråk om kvaliteten och priset på en ring. Förhoppningsvis kommer du också dit en dag! : )
    Vilket storbråk? Det har inte förekommit ett bråk alls? Vad är det här för dumma påhitt? 
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..