Inlägg från: Anonym (Förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår)

Oäkta/billig förlovningsring..

TS, jag förstår dig och tycker inte alls att det är konstigt att du förväntade dig mer!

Blir så löjligt när alla dessa svarar i tråden om hur lite deras ring kostade och hur onödiga pengar de tycker att det är att lägga på en ring... Är det viktigt för dig att ha en finare ring ska du helt klart ha det! Precis som du säger är det något du ska bära varje dag i resten av ditt liv - klart det ska vara okej att spendera lite mer pengar på den! Speciellt om din partner har så pass bra lön.

Jag och min sambo har också haft argument angående hur billig eller dyr ringen ska vara. Min drömring kostar ca 18k (vi har också bra löner). Han tyckte tidigare att det var onödigt att lägga så mycket pengar på "en ring"... Men det är inte "en ring", det är "THE ring" så att säga. Jag har drömt om förlovning och giftemål sen jag varit barn och var väldigt tydlig med detta till min sambo rätt snabbt efter att vi träffades. Han har förstått nu att det är viktigt för mig att ha något extra fint smycke med en diamant att titta ner på resten av våra dagar ihop, speciellt med tanke på att jag har väldigt få dyra smycken och alls är den som har varken diamanter eller guldsmycken (har typ två guldkedjor och två par guldärhängen). Så ja, som sagt har har förstått nu.

Blev långt inlägg där, men jag tycker att om man anser det är viktigt med ett finare smycke vid förlovning ska man ha det. Vissa händelser är verkligen once in a lifetime, och har man möjlighet att få det tycker jag absolut man ska ge sig själv det, snarare än att spara och snåla in på en sak du kommer bära dagligen.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (NoName) skrev 2020-05-27 04:29:21 följande:

1. Jag är 50+ och har hört talas om "frieriring" en gång i mitt liv - och det var när jag läste din trådstart. Men jag antar att det är någon amerikansk sed som prompt ska implementeras i Sverige också...

Att det är löjligt är måhända en subjektiv åsikt, men det samma kan sägas om åsikten att det är vettigt.

2. Exakt; en fin symbol. Som du genast förvandlade till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen.

3. Ja ja, livet ut... 

4. Det är ju äktenskapet; inte frieriet, ringarna, bröllopet etc, som är det viktiga. Det inser alla människor med lite mer djup än yta.

Men grattis till bröllopet - det där äktenskapet har goda odds!

PS! Att du lägger tråden under "Relationsproblem" bådar inte heller gott för framtiden... Om du tycker det här är ett problem kommer du få vara med om otaliga känslostormar framöver. Just sayin'.

1. Nej, precis. Och vem - förutom en gemmolog eller möjligtvis en Real Housewife of something - ser att det är äkta diamanter bara genom att se en ring på ett finger?

2. reagerade också på det där "av nyfikenhet". Min gissning är att det inte var någon nyfikenhet - TS ville kolla så att det var en äkta ring. Antagligen tittar hon igenom mobilen och sökhistoriken på datorn också - givetvis bara "av nyfikenhet". 

Ja, personalen var säkert "chockade" - men knappast av det skäl TS vill tro.

Jag förstår inte att han vill prata med henne över huvud taget. Jag hade dumpat henne på studs. 

Men vilken tråkig, nedvärderande ton! Varje individ har saker som är viktigt för just dem. TS vill, och har möjlighet, till en dyrare ring (som dessutom inte är SÅ dyr att tillägga) så varför skulle hon inte ha det? Man märker verkligen att du är 50+, med denna tråkiga "det ska minsann sparas eller inte vara för skrytit" - ton...

Varför trycka ner henne och tala om att hon "förvandlade situationen till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen"? Om TS kille skulle varit mer uppmärksam och gjort lite mer efterforskningar så kanske han skulle kommit på själv att hon ville ha en lite finare ring? Han har råd med det enligt TS, men nej du målar ut TS till en syndabock och golddigger och har ett allmänt "man ska nöja sig" - sätt.

Du skriver också "ja, ja, livet ut...", "jag hade dumpat henne på studs"... Måste vara tråkigt att vara så butter :)
  • Anonym (Förstår)
    smulpaj01 skrev 2020-05-28 14:42:43 följande:

Haha... Jag är i samma ålder och har inte heller hört talas om det innan.

Håller med om resten du skrev också

Aa men vad fint, då kan ni sitta och dricka ert billiga kaffe med torra kakor (för halva priseeeet såklart) och förfasas av alla dessa par som inte nöjer sig med en förlovningsring för 500:- de ska ha resten av livet.

Bara ett tips: sist jag kollade kan man faktiskt inte ta med sig pengarna i livet efter detta... Men absolut, snåla på om siffror på kontot gör er lyckliga istället för att uppfylla drömmar och visioner man har :)
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-05-26 21:27:46 följande:

Haha vad är logiken i det här? Jag är inte girig. Jag kan betala för min ring själv, men jag vill gärna ha en förlovningsring med min blivande man som ska hålla resten av våra liv som jag planerar att vara tillsammans med honom. Jag har sagt till honom att han valt en jättefin ring och att jag är jätteglad över att han vill dela resten av sitt liv med mig. Tro inte att jag blev någon surpuppa på grund av det där.

Tycker synd om dig TS som får dessa påhopp. Detta "man ska nöja sig" - tankesätt de flesta har är bara löjligt, de är säkert bittra för de aldrig kommer ha möjlighet att få en ring i den prisklassen (som faktiskt inte är skryt-dyrt överhuvud taget). Klart du ska ha en fin ring om det är viktigt för dig! Din pojkvän kunde gjort bättre efterforskningar så skulle ni sluppit denna situationen tycker jag.

Om din pojkvän skulle bära ett föremål för resten av livet och att det var viktigt för honom att ha en viss standard på det föremålet, är jag säker på att du skulle gett honom detsamma för 10 000 utan att blinka.
  • Anonym (Förstår)
    sextiotalist skrev 2020-05-28 16:45:19 följande:

Det är väl snarare inställningen. Man hade kunnat ha det som ett fint minne. Han ville ju göra rätt, så blev det lite fel.

Istället för att göra en grej av det som det blev nu.

Nu är jag ingen som gillar smycken. De få jag använder är väldigt diskreta, så en ring med sten eller var bred hade varit fel för mig.

Mina föräldrars ringar var inte dyra, släta guldringar och mammas är i bra skick efter 60 år.

Min systers och hennes man köpte också enkla (satsade på en stor bröllopsfest istället), de hänger med än. Det firar 30 år nästa år.

Jag tycker TS har haft bra inställning till hur situationen blev och behandlade allt snyggt för att göra både killen och henne glad. Hon säger att hon fortfarande gillat den billiga ringen och säger att hon ska spara den osv.

Kul att du vet vad du gillar - precis som TS. Och billiga ringar kan också hålla, kul för din systers skull. Gör dock ingen skillnad för TS? Hon uppskattar ett lite finare smycke, och hon gjorde ingen "grej" av att erkänna det för sin partner. Hur skulle hon gjort annorlunda för att inte göra en "grej" av det och få det hon önskar menar du? Som sagt, om killen skulle gjort lite mer efterforskningar skulle inte situationen uppstått, men hon skötte det snyggt.
  • Anonym (Förstår)
    sextiotalist skrev 2020-05-28 17:33:55 följande:

Tydligen tillräckligt stort för att starta en tråd på familjeliv. Hade det varit en liten grej hade man inte startat en tråd, på sin höjd svarat

Du svarar inte på frågorna jag skrev dock, så stället dem igen - hur skulle ta gjort för att inte "gjort en grej" av det? Som sagt, skulle killen gjort bättre efterforskningar skulle denna situation inte uppstått.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-30 20:29:04 följande:

1. Samma här, 50+. Och samma med "frieriring", aldrig hört talas om innan.

3. Haha, exakt! När 50% av äktenskapen slutar i skilsmässa. 

4. Det gäller inte lyxjägarna. För dem är det diamanterna som räknas. 

Och din sista mening, haha! Ja herregud, det lär inte hålla längre än tårtan de ska äta!

------------------

1. De och deras "krets" är nog ekksperrter på ädelstenar.

2. Den "chockade" personalens version av detta skulle jag väldigt gärna vilja höra! 

Ah, vad kul en till som är bitter! Kan kopiera och klistra in samma sak som jag skrev till inlägget även du svarade på nu då:

Men vilken tråkig, nedvärderande ton! Varje individ har saker som är viktigt för just dem. TS vill, och har möjlighet, till en dyrare ring (som dessutom inte är SÅ dyr att tillägga) så varför skulle hon inte ha det? Man märker verkligen att du är 50+, med denna tråkiga "det ska minsann sparas eller inte vara för skrytit" - ton...

Varför trycka ner henne och tala om att hon "förvandlade situationen till något ytligt och troligtvis ett rätt otrevligt minne för den stackars killen"? Om TS kille skulle varit mer uppmärksam och gjort lite mer efterforskningar så kanske han skulle kommit på själv att hon ville ha en lite finare ring? Han har råd med det enligt TS, men nej du målar ut TS till en syndabock och golddigger och har ett allmänt "man ska nöja sig" - sätt.

Du skriver också "ja, ja, livet ut...", "jag hade dumpat henne på studs"... Måste vara tråkigt att vara så butter :)
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-30 22:25:39 följande:

Nej, du behöver inte kopiera och klistra. Så intressant är inte din åsikt.

Hur märker man att någon är 50+ menar du? Eller tror du att man på något magiskt sätt förändras den dagen man fyller 50?

Jag spar inte "ihjäl mig" men att som ts sitta och gnälla över en ring som inte passar henne är rent löjligt.

Det du skriver att jag skulle påstått stämmer inte. du får nog ta och klicka på "visa endast" under min kommentar.

Släng skiten där den hör hemma.

Skillnaden på din och min åsikt är att jag inte dömer folk för vad som är viktigt för dem med en nedvärderande ton. Bara för att du inte förstår slänger du till med elaka påhopp - och det är en negativitet du och några fler härinne besitter som man bara kan beklaga.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-31 11:18:12 följande:

Du missade att bemöta detta... "Det du skriver att jag skulle påstått stämmer inte. du får nog ta och klicka på "visa endast" under min kommentar.

Släng skiten där den hör hemma."

Så, hur kommer det sig?

Din kommentar är bara konstig. Jag" slänger skiten" absolut där den hör hemma. Har läst dina kommentarer.

Dina elaka citat (bland annat) :

"50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa" (följt av en smiley)

"det lär inte hålla längre än tårtan de ska äta"

... Samt allmän bitter ton och håller med NoName och dess dryga kommentar.

Som sagt, fortsätt du njuta av ditt liv som bitter, istället för att glädjas med andra
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Pippi) skrev 2020-05-31 20:33:24 följande:

Lägg ner nu, du har slängt skit på mig för saker som andra har skrivit.

Jag är inte bitter, jag är realistisk.

Jag skrev precis dina citat? Ja, de citaten är bittra.

Du är alltså "realistisk" även fast du vet noll om TS, men ändå skrattar du och påstår att äktenskapet "inte lär hålla längre än tårtan de ska äta"... Mycket information du kan få ut från ett inlägg på familjeliv :)
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (XXX) skrev 2020-05-31 13:52:11 följande:

Jag är också över 50, om det har betydelse. När man blir lite äldre, har man ofta upplevt mer och lärt sig att skilja på viktigt och oviktigt. Då inser man hur idiotiskt det skulle ha varit, om man hade riskerat sitt blivande äktenskap den där gången för 25 år sedan, genom att ställa till ett storbråk om kvaliteten och priset på en ring. Förhoppningsvis kommer du också dit en dag! : )

Om förhållandet inte klarar av att man på ett fint och odramatiskt sätt berättar för sin blivande make att man önskar bära något annat på sitt ringfinger för resten av livet, då har man större problem än så. Förhållandet kommer brista av andra saker snarare än ringens kvalité. Dessutom föredrar jag också en man som har omtänke när han väljer ut något man ska bära för resten av livet och är lite uppmärksam för vad man gillar.

Gulligt sätt att försöka köra en "lilla gumman" med att skriva att jag förhoppningsvis också kommer till din "insikt" en dag, men jag nöjer mig tyvärr inte med ett halvdant förhållande som kanske du gör. Jag kräver nämligen samma omtanke och engagemang tillbaka som jag också vet att jag ger, vilket är helt fantastiskt att uppleva! Hoppas du också får känna det någon dag :)
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Besviken?) skrev 2020-06-01 13:32:42 följande:

För allas er info :)

- Det har inte förekommit ett bråk, eller ens en minsta dispyt av detta. Vi är kärare än någonsin tidigare, och det hade jag varit oavsett kvalitet på ringen. Jag blev hur glad som helst för bara frågan!

- Ringen han friade med var jättefin! Och det tycker jag helt ärligt, jag skulle hemskt gärna bära den på mitt finger för resten av mitt liv, men tyvärr kommer den inte vara fin för resten av mitt liv. Därför väljer jag hellre någon som jag kan ha i resten av mitt liv, och som kan symbolisera vår eviga kärlek, som jag vill tro och hoppas på. 

- Jag VET att folk skiljer sig, jag är inte född under en sten. Liven, åsikter, prioriteringar, känslor kan ändras, men vi båda hoppas att de inte gör det! Så vi kommer att hoppas på att vi får leva med varandra resten av våra liv.

- Vi har nu bestämt ringarna som vi kommer att ha, efter att min pojkvän tagit upp frågan igen. Han insisterade dessutom på att jag kan välja en dyrare variant än den jag valt från början. Jag har sagt att jag gärna betalar min/betalar hälften/betalar hans eller vilken lösning som helst, men han vill gärna betala för båda själv. Jag vet dock inte om jag kommer gå med på det, men det får vi se när vi gjort beställningen. 

Slutdiskuterat? Slutet gott, allting gott. Tack för alla som stöttat, och skäms på er som bara kommer med negativa kommentarer, påhitt, personangrepp mm. Nu ska vi leva vårt lyckliga liv, önskar ni kunde göra detsamma, men med er negativitet kan jag tyvärr inte tro annat än att ni lever i någon misär. Tråkigt! 

Så kul TS att höra att allt löste sig och att du får en ring du är nöjd med - precis som det ska vara! Må gott och njut av sommaren och livet samt allt kul ni har framför er!
Svar på tråden Oäkta/billig förlovningsring..