Oäkta/billig förlovningsring..
Spridda tankar, såhär på natten.
1. Det finns inget som heter "frieriringar", och tanken har aldrig varit att en förlovningsring ska bytas ut. Var har du fått det ifrån?
2. Jag tycker att hela situationen där en man ska köpa en ring, falla på knä och fria är rätt fånig i dagens samhälle. Och särskilt som ceremonin inte motsvarar den ursprungliga situationen, d.v.s. att kvinnan som det friades till var oskuld. Om man bor ihop redan, så är väl äktenskap kontra samboskap något man sätter sig ner och pratar om tillsammans - vilka följdverkningar de båda alternativen får ekonomiskt, juridiskt, om man skaffar barn o.s.v.. Vilka papper man vill skriva - äktenskapsförord, testamente... Och bestämmer man sig för att gifta sig, så kan man sedan gå ut och välja ringar tillsammans.
3. Jag tycker att förlovnings- och vigselringen bör matcha så pass mycket, att de båda är i samma metall och nyans. T.ex. båda i platinum, eller båda i rött guld. Men de måste inte köpas in som ett färdigmatchat set. Traditionellt i Sverige så var förlovningsringen en slät guldring. Vigselringen kunde också vara det, men man kunde även ha t.ex. ett smalt band av någon annan metall (vitguld ovanpå rödguld), och/eller några små stenar. Men i förlovningsringen har det traditionellt aldrig i Sverige förekommi stenar, varken flera små eller en stor solitär (det sista har kommit från amerikanska filmer på senare år, som så mycket annat dumt).
4. Till sist: detta med bröllop och förlovning och alla attribut som hör till - betyder inte lika mycket för män som för kvinnor! Du måste förstå att det här inte är en lika stor grej för din pojkvän som det är för dig - som kanske har drömt om att bli friad till och få en fin förlovningsring sedan du såg Askungen-filmen när du var fyra år (har jag rätt? :D ). Förstör inte relationen med en fin kille, med att bråka om detta!