• Lillamiia

    Ivf Maj 2020

    Sussna85 skrev 2020-06-13 20:09:12 följande:

    Vi måste vänta en mens så att äggstockarna blir normala sa läkaren...så andra dagen på nästa mens då, vilket borde bli i Juli bara cykeln håller sig som vanligt

    Jag ville så gärna börja direkt men men men...


    Okej då hoppas vi att allt går som planerat nu då! hur känns det idag då? Efter allt som hänt?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-13 21:03:30 följande:

    Ja visst ser man gravidmagar överallt extra mycket just nu....

    Jag förstår dig såväl,och du är inte elak. Du önskar något väldigt mycket bara, och att längta efter nått så mycket är inte lätt.

    Jag har fått höra precis nyligen om kollegor och bekanta som väntar barn, jag säger såklart grattis, men kan inte glädjas mycket över deras lycka så att säga.

    Brukar komma hem till sambon sen och säga väldigt surt "nu är dom gravida oxå,såklart vad annars"

    Det är jobbigt..

    Vi som får kämpa med detta att få ett efterlängtat barn, vi kommer nog att älska barnet lika mycket som de som blir gravida på lättare sätt.

     

    Men jag tror att ödmjukheten och förståelsen finns på ett annat sätt för de par som har fått kämpa för föräldraskapet.


    Ja jag känner igen mig där, när andra som inte kämpat lika hårt lyckas och man vill vara glad för deras skull. Men de är kämpigt! Vi är nog väldigt lika allihopa som känner sådär, skulle ja gissa.

    Du fick till en bra förklaring där vad ska du sysselsätta dig med under sommaren nu då? Tills nu kör igång nästa vända?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-14 08:04:05 följande:

    Ja jag ska väl försöka njuta av sommaren Fast tankarna snurrar väldigt mycket runt ivf,en...men jag ska försöka iallafall.

    Vi har lite festligheter inbokade nu i juni början av juli, och just nu har de ju lovat värsta kanonvädret!

    Nästa mens borde infalla där mot 8-10 juli så, det är inte såååå länge dit, haha.


    Ja jag förstår dig precis! :-/ tankarna går, kommer det gå för oss, är de nåt fel, osv vad bra att du har lite kul inplanerat det behöver man! Har du tagit några tillskott eller tänker börja med något nytt innan nästa ivf?

    Precis, de är bara en månad kvar tills ni är igång igen
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-14 20:01:00 följande:

    Har ni nått roligt planerat i sommar då? Hörde att ni i sverige får börja röra lite mera på er inom landet iallafall, att restriktionerna har mildrats

    Jag tar nu en kombination av extra C vitamin, alla B vitaminer, folsyra,niacin, biotin och vad de nu var till i den där burken,haha.

    Och sedan jättenattljusolja som ska vara bra för hormonerna. Tänkte börja med Q10 åxo tror jag,som ska vara bra för äggkvaliteten.


    Okej! Ja de är bra att ta lite olika preparat

    Nja vi hade ju tänkt umgås med min sambos familj men dom bor i ett annat land så vi kan ju inte träffas nu då. Vi har vår utbyggnad av huset som stannat av med tanke på att min morfar dog i Corona och skulle hjälpa oss med det så har det bara stannat av. Ja precis. Ja har tagit coq10 i två månader redan men ska fortsätta.
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-16 01:59:02 följande:

    Hej alla!

    Jag har också gjort behandling på Sophiahemmet och är på mitt tredje försök (privat, syskonförsök). Det första äggplocket resulterade i 16 ägg (har pco) men bara 3 st av dessa blev befruktade. Det var inget fel på spermierna, så det hade säkert med äggen att göra. Efter det så föreslog läkaren isci och efter det så blev det större andel som blev befruktade. Den första gången ser de alltid som en testomgång och de ska ändra behandling om något inte funkar. Nu sist fick jag ut 12 ägg varav 7 eller 8 blev befruktade och fick sedan en blastocyst insatt på dag 5.

    Jag själv samt flertalet vänner som har blivit gravida tidigare med ivf har kört glutenfri kost. Det ska tydligen kunna hjälpa till. :) Och jag blev tipsad om en klinik i Ryssland, OLGA, av Huddinge Karolinska. De ska även ha pengarna tillbaka garanti. Har även en vän som lyckats bli gravid med egna ägg där, efter flertalet försök på andra ställen.


    Okej så du är gravid nu alltså? Eller hur gick det för dig?

    Jag tror ja har exakt samma problem som dig, med äggen. Ja jag äter inte gluten ens. Inte i någon stor mängd iaf. En macka nån gång ibland. Annars har ja slutat med Pasta, potatis, ris och mjöl osv. De va över ett halvår sen. Äter mer keto dieten. Dock har ja slarvat lite nu senaste månaden. Ja har hört om henne också. Man får väl ta ett steg i taget
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-16 18:39:02 följande:

    Ja, det sjukt jobbigt att befuktningen inte kan ske normalt (som det gjort innan). Men å andra sidan är ju precis allt jobbigt med ivf. Jag plussade i måndags innan min testdag. Jag var helt säker på att det inte skulle vara nått eftersom jag haft några konstiga blödningar. Hade en liten blödning när ägget fastnade med min son, men nu var det annorlunda. Så jag känner mig inte speciellt säker. Mycket kan hända på vägen.

    Har du haft samtalet med läkaren än? Jag skulle tro att de försöker nått annat. Vilken dos har du fått när du fått behandling? Är det första försöket? Jag har behövt höga doser (350 menopur), vilket förmodligen har med min ålder att göra. Håller iaf tummarna för er.


    Det förstår jag! Att det har funkat innan och plötsligt går det inte men vad roligt att du är gravid nu stort grattis!

    Ja jag har pratat med ivf läkaren senast igår. Fick låg dos första gången med gonal f 112,5. då ja har pcos. Nästa gång höjer vi dosen och gör icsi i alla äggen. Så jag har gjort ett försök. Fått gonal f, inte menopur. Okej hur gammal är du? Tack för att du håller tummarna! Ja gör detsamma för dig!
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-16 19:19:41 följande:

    Jamen usch vad hemsk, beklagar din morfars bortgång.

    Jo...man kan ju alltid försöka att preppa kroppen lite

    Men får hoppas på en fin sommar så man iallafall kan hänga ute mycket i solen, i väntan på nästa ivf, om man nu tycker om det, haha.


    Tack! :-/ ja det tycker ja me. Mår man bättre så blir ju allt mkt lättare. Ja solen jaaa, älskar!
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-17 17:04:45 följande:

    Vad skönt! Då har ni en plan iallafall som verkar lovande. Men skulle du få prova Menopur? Det kanske du inte fick eftersom du var så lättstimulerad och har pco. Finns väl stor risk för överstimulering då?! Och om det var första gången så finns det alla chanser i världen att det blir bättre nästa gång. Det är väldigt få som lyckas första gången. :) Jag har precis fyllt 40, så jag fattar ju själv att jag har oddsen emot mig. Det tog 3 år att få min son och nu har det gått över 2 år att få ett plus. Så en jäkla resa!


    Ja, jag tänker så med på ett sätt. Nej de va inte nåt prat om menopur, ska fortsätta med gonal f. Vi fick inte så många ägg som vi trodde eftersom jag hade hälften av blåsorna tomma. Ja överstimulering vill man inte ha, det händer oftast efter äggplocket om ja förstått det rätt?

    Okej ja jag fattar att tiden inte är med dig. Tiden är jobbig, oavsett om det är 1 eller 3 år vet inte om ja hade klarat av det två ggr som du gjort. Vi har precis kommit till 2 års gränsen här och ja trodde liksom ett barn skulle blivit ett år vid det här laget om vi hade fått barn när vi trodde.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-17 17:47:25 följande:

    Jamen se! De hade en annan plan för dig! Och så får ni testa ICSI, de blir förhoppningsvis bättre resultat då.

    Jag funderar på om vi oxå skulle ta till den metoden, betala lite mera men höja chanserna att lyckas kanske...


    Ja jag tycker du ska göra det om du känns bättre.

    Jag hoppas på denna omgång Med icsi om ett par månader. Man får hålla upp hoppet att det kommer fungera. Jobbigt att vänta så länge bara.
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-17 19:42:37 följande:

    Ja den här väntan i denna process är mentalt påfrestande,usch...

    Och som du skriver ovan...om allt bara skulle ha varit...ja,ok med allt i kroppen...så skulle man ha haft en snart 1 åring hos sig. den tanken smärtar endel.

    Jag ska höra vad kliniken säger om icsi nu vid nästa försök, förhoppningsvis får jag kontakta dom för nästa behandling om ca 3 veckor. Alla mina nya mediciner ligger bara och väntar att få beställas hem...


    Okej, vi får hålla ut nu bara! Jag kan ringa om 1,5 månad ca. Så de är ju ett tag kvar! Ja surt att medicinerna bara ligger där o väntar, man vill sätta igång så fort som möjligt ju.
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-17 20:15:20 följande:

    Ja, pco:are kan ju tyvärr ha en del tomma blåsor. Men gäller att hitta rätt ägg bara. :) Till och med min läkare som jag har nu såg uppgiven ut innan ägguttaget, och ändå plussade jag nu. Så allt kan hända. Vid min första ivf på Huddinge Karolinska så fick jag göra totalfrys pga överstimulering. Så jag har sluppit det. Vid ett av ägguttagen nu senare tid så fick jag dock sjukt ont efteråt, så kan tänka mig att de som får överstimulering har det hemskt. Och då har jag ändå fött barn utan minsta bedövning.

    Just det där med väntan är ju så jobbigt. Ens eget liv står still medans alls andras rullar på. Sedan är det lätt att tänka att man borde haft ett barn som skulle vara en viss ålder om livet skulle vara som man ville. Det är psykiskt jobbigt. Men jag har lärt mig den hårda vägen att livet sällan blir som man vill. Men än är det långt ifrån kört. Det finns fortfarande en stor chans att lyckas. Och som jag skrev innan, så har jag blivit rekommenderad OLGA i Ryssland. En vän till mig fick besked att hon hade dålig äggreserv och att de rekommenderade äggdonation. Efter många försök på flera kliniker så kom hon dit och fick ut 5 blastocyster! Och blev gravid. Så man ska inte ge upp sin dröm i första taget. :)


    Ja de är ju så. Men de verkar som att dom kanske inte tänker på det vid ivf behandling. Det känns som man utgick från att det typ skulle ligga ägg i typ alla blåsor dom tömde.

    Ja det är lite som ett lotteri. För mig så har jag bara mätt positivt att man tror så mkt på att detta ska funka, men hittills bara stött på negativt besked i varje skede.

    Oj hur kändes det då efteråt? Ja tyckte jag va väldigt svullen och hade ont i magen efteråt, det är väl nu typ 12 dagar senare som de börjar lägga sig. Hade ont när ja kissade också i ett par dagar efter äggplocket. Att föda barn utan bedövning måste ju varit jobbigt!

    Nä man ska ju inte ge upp o klart finns det ju hopp nånstans men när man precis fått besked att man aldrig kommer kunna få barn naturligt så måste det få sjunka in först, innan man kan gå vidare. Så fungerar iaf jag. Måste få sörja klart innan ja ser något hopp i det här. Sen kommer ja ofta upp. Har haft en tuff uppväxt så det slår så himla hårt detta.
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-21 21:19:41 följande:

    Det är nog olika för alla, så man kan ju aldrig veta. Men har läst att de med många ägg kan ha en del tomma blåsor. Hoppas de får ut rätt ägg nästa gång. :) Och det blir nog bättre nästa försök. Det kan skilja väldigt mkt mellan olika cykler sa min läkare sist när jag fick ut färre ägg än tidigare gånger. Så jag håller tummarna!

    Jag fick med mig tabletter för att lindra smärtan (oxinorm) och tog de när det var som värst. Men då var jag ju garanterat inte ens i närheten av vad de med riktig överstimulering får. Usch. Men i jämförelse med att föda barn så gör nog inget speciellt ont. ;) Tur däremot att kroppen glömmer fort och kan klara så sjukt mkt. Imponerande egentligen.

    Vad tråkigt att höra. Men då är du en kämpe! Ja, det måste såklart få sjunka in. Vi hade en lång resa innan, så när vi började med ivf så visste vi redan hur det låg till typ och var redo.


    Jo precis. Dom vet väl det nu då, så dom kan beräkna rätt till nästa gång.

    Jag gick också oxinorm men tog dom aldrig. Ja jag vill helst inte veta hur det känns att föda hehe

    Vad bra, ja vi är ju redo för ivf men vi fick veta vrf det inte gått så det kändes så skönt att få det framför sig att vi har gjort allt vi kunnat själva i två års tid. Och det vi gjort har inte kunnat bli nåt på naturlig väg då man vet att det inte var vårt fel eller hur man säger. Ja tror kroppen bara släppte allt När vi fick veta, för man har ju gått på helspänn i två års tid nu! Vilken vecka är du i nu?
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-23 22:05:49 följande:

    Förstår att det ändå var skönt att få veta orsaken. Vi kände lite samma sak eftersom jag aldrig hade ägglossning. :)

    Helt ärligt vet jag inte hur man räknar med insättningen. Vet att det blev lite annorlunda med min son, men det var ju en fryst bladtocyst som var 6-dagars. Nu hade jag en färsk blastocyst som var 5 dagar. Vet dock att det skiljer exakt 14 dagar mellan min son och denna. Skulle tro att jag gått in i v. 7 iaf.


    Ja nånting är de som gör att de inte blir befruktade ägg. Sen om de är mig eller sambon de är fel på de får vi nog Aldrig veta. Men så skönt att höra eftersom alla runtomkring säger att ja bara ska slappna av så händer det.. att veta att det inte hade något med mig att göra varesig jag slappnade av eller inte så hade det aldrig gått ändå.

    Okej!! Vad spännande! När ska du gå på ultraljud nästa gång?
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-06-24 20:00:09 följande:

    Ja precis. Det är ju skönt att veta orsaken. :)

    Ska dit om en vecka, så vi får väl se. Jag kan inte glädjas åt det ännu...men förhoppningsvis inom kort. :)


    Jag förstår det. Man vågar inte lita på att det faktiskt är något där inne som växer o gror till en liten människa hör av dig då?
  • Lillamiia
    Sussna85 skrev 2020-06-25 20:51:51 följande:

    De där med att "slappna bara av" ha man ju hört till lust och leda! Usch jag blir provocerad av bara frasen just nu...


    Ahhh men verkligen! Nu kan man bara slänga in det i ansiktet på folk som ska hålla på o säga så. Att det inte kommer fungera på mig. Dom kan lika gärna säga det till någon som är döende i cancer. Att slappna av det försvinner :-/ herregud de sämsta rådet som finns
  • Lillamiia
    cino80 skrev 2020-07-03 20:57:07 följande:

    Hej! Glömde skriva att jag var hos läkaren och allt såg bra ut än så länge. Hade dock fortfarande svullna äggstockar. Men så roligt att få se den lilles hjärta slå. :)


    cino80 skrev 2020-07-03 20:57:41 följande:

    Hej! Glömde skriva att jag var hos läkaren och allt såg bra ut än så länge. Hade dock fortfarande svullna äggstockar. Men så roligt att få se den lilles hjärta slå. :)


    Vad skönt att höra! Oki, såg dom det på ultraljudet att dom va svullna?
Svar på tråden Ivf Maj 2020