Rädd att bli gravid
Den enda varningsklockan jag ser är att du redan nu har problem med humörsvängningar. Är det kopplat till den nya viktnedgången/ändrade matvanor, eller har det pågått under en längre tid? För småbarnstiden kommer ju innebära en ordentlig prövning när det kommer till att hålla humöret så balanserat som möjligt, både för barnets, din och partnerns skull.
Angående din övriga oro: jag kände likadant och mer därtill. Av olika anledningar ter sig en graviditet väldigt onaturlig och fel för mig, så att dessutom riskera illamående och att inte kunna utöva min (aktiva) fritidssysselsättning på flera månader såg jag INTE fram emot. Men jag kunde köra på som vanligt till ungefär 7:e månaden, hade inga cravings eller liknande utan gick bara upp nåt kilo under hela graviditeten (men då är jag å andra sidan tjock till att börja med), och sista veckan jobbade jag i princip dygnet runt... så kollegor och vänner glömde liksom bort/kände inte ens till att jag var gravid, vilket var PERFEKT för mig.
En vaginal förlossning var otänkbar för mig, för att det alltid har känts fel och äckligt och... motbjudande. Ända sedan jag var mycket liten har det varit totalt otänkbart, och det var en stor anledning till att vi sköt upp barnskaffandet så länge. Fick beviljat snitt av humanitära skäl, och även om återhämtningstiden är längre så var det en fantastisk upplevelse. Allt jag drömt om och mer därtill.
Amning var lika otänkbart för mig. Ersättning funkar lika bra. Finns för- och nackdelar med bägge alternativen, amning är inte ?tveklöst bäst? för barnet oavsett vad alla säger. De blir mer mätta av ersättning, och alltså generellt nöjdare. Vårt barn sov hela nätter direkt och grät i princip aldrig. Dessutom kunde jag och pappan dela på allt 50/50. Så du behöver inte känna att du måste amma för barnets bästa. Vill man amma, så gör det. Vill man inte så är ersättning verkligen ett fullgott (om än dyrare) alternativ.