Svårt att hantera bonusbarn
Hej,
För en tid sedan flyttade min fästmö och hennes barn in till mig (barnet bor hos oss varannan vecka), och det har verkligen varit en bergochdalbana till och från.
Jag har inga egna barn och har alltid varit lite restriktiv kring yngre barn rent allmänt. Men försöker verkligen att anstränga mig för att visa bonusbarnet att jag är intresserad av att umgås med hen och lära känna barnet mer och få en närmare relation till barnet.
Mitt bonusbarn är nu tre år och 8 månader sover i sitt eget rum och allt sånt. Det som jag tycker är jobbigt är att det blir bråk om väldigt många moment under dagen med vederbörande. Framförallt gäller det när vi ska påbörja momentet att gå och lägga sig. Det blir bråk direkt från att man inleder själva processen att påbörja vägen till läggning. Det vill säga, när man säger till att det är dags att borsta tänderna fram till att man ligger i sängen och ska läsa saga. Hen vägrar att borsta tänderna, ta på sig pyjamas och sen gå och lägga sig. Det slutar ofta med att min fästmö måste bära in barnet skrikande i sovrummet. Men det är också ofta det redan börjar vid middagen att barnet börjat bråka och vara otrevlig mot sin mamma och mig.
Detta sker i princip varje kväll och det tär verkligen på mig och min fästmö. Men för egen del så blir det så trist då jag i vanliga fall innan hen började bråka varje dag om nattning såg fram emot att träffa barnet. Nu har det istället blivit att jag tycker det ska bli jobbigt. Jag har bara varit bonuspappa varannan vecka i dryga 3 månader så det är inte så lång tid.
Jag tänker att detta bara är en fas som han tillslut kommer vara ur men det ändrar inte det faktum är det är extremt påfrestande, och jag vill inte komma till ett stadium där jag inte alls ser fram emot att träffa mitt bonusbarn. Jag tänker själv att barnet är såhär på grund av separationen från sin mamma och pappa, att det ligger till grund att hen bråkar så mycket, eller så är det vanligt att barn i den åldern bråkar extra mycket om nattningen?
Har ni något tips med hur man ska hantera detta?