• Anonym (Nyfiken i en strut.)

    Hur ser ER familjesituation ut när det gäller ekonomi och leverne?

    Hur mycket kostnader har ni vs disponibel inkomst och hur ser er familjesituation ut? Vad prioriteras när ni gör av med pengar?

    Vi är två heltidsarbetande med två barn i skolåldern.

    Total disponibel inkomst runt 100 ksek/mån

    Lån på hus på 3,3 msek, värderat till 6,3 msek.

    Två bilar som är avbetalade.

    Har fasta kostnader på ca 15 ksek/ mån som innefattar räntor, amortering, sophämtning, el etc, försäkringar, barnomsorg samt städning 2 ggr i månaden.

    Pensionssparar 3000 SEK var.

    Vi är båda lite över 40 sambor sen 15 år tillbaka, ej gifta.

    Slösar inga pengar på lyxprylar. För mig känns det onödigt att köpa skor och väskor. Tar hand om mig sjävklart med klippning, ögonfransförlängning men inget överflöd på den sidan heller.

    Köper en del grejer till hemmet som kanske är i den övre prisklassen men älskar att blanda dyrt och billigt så att jag kan inreda så jag trivs.

  • Svar på tråden Hur ser ER familjesituation ut när det gäller ekonomi och leverne?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Molly) skrev 2020-05-26 22:53:25 följande:

    Är det här en skryttråd?


    Misstänker ängslig medelklass ;)
  • Anonym (Money)

    Totalt disponibelt 100.000 SEK? Det är ganska mycket pengar, så ni har typ båda en lön på minst 7-80.000 SEK/mån, det är inte väldigt många jobb som betalar så bra trots att man är högskoleutbildad osv. Så ni ligger ju klart över medel och över de flesta som ?tjänar bra? också. Vad jobbar ni med?

    Relativt billigt bolån verkar ni ha, eller? Väldigt litet lån, eller så bor ni kanske ute på landet där man får fin bostad för mindre pengar. Och ganska mycket pengar lägger ni ändå på amortering osv om jag läste rätt. Hur mycket blir det över varje månad? Det måste ju bli en hel del?:) Vad gör ni med dt eller får det bara logga på banken?

  • Anonym (Nyfiken i en strut.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-05-26 22:58:55 följande:

    Misstänker ängslig medelklass ;)


    Skryttråd- so be it. Vi har jobbat hårt för att komma dit vi är nu. För 7 år sen och två år framåt levde vi på en föräldrapenning och en halv lön för att hålla nere kostnaderna i bolaget.

    Ville ni tillföra något i tråden eller ville ni bara kritisera och häckla den ängsliga medelklassen?
  • Anonym (Nyfiken i en strut.)
    Anonym (Money) skrev 2020-05-26 23:08:00 följande:

    Totalt disponibelt 100.000 SEK? Det är ganska mycket pengar, så ni har typ båda en lön på minst 7-80.000 SEK/mån, det är inte väldigt många jobb som betalar så bra trots att man är högskoleutbildad osv. Så ni ligger ju klart över medel och över de flesta som ?tjänar bra? också. Vad jobbar ni med?

    Relativt billigt bolån verkar ni ha, eller? Väldigt litet lån, eller så bor ni kanske ute på landet där man får fin bostad för mindre pengar. Och ganska mycket pengar lägger ni ändå på amortering osv om jag läste rätt. Hur mycket blir det över varje månad? Det måste ju bli en hel del?:) Vad gör ni med dt eller får det bara logga på banken?


    Egenföretagare och säljare inom icke konjunkturkänsliga branscher.

    Högskoleutbildade båda två.

    Reser minst tre gånger om året, buffrar under tiden i lite långsiktiga fonder. Men annars, bryr oss aldrig om vad t ex mat kostar. Restaurangbesök men också mycket middagar hemma med goda vänner med liknande situation som vi. Har gjort två bra husaffärer så därav relativt låga huslån. Bor ej på landet utan närhet av större stad.

    Har över ca 60 ksek i månaden. Beror lite på bonusar och aktieutdelningar i bolagen.
  • Anonym (Fififjonkan)
    Anonym (Nyfiken i en strut.) skrev 2020-05-26 23:27:38 följande:
    Egenföretagare och säljare inom icke konjunkturkänsliga branscher.

    Högskoleutbildade båda två.

    Reser minst tre gånger om året, buffrar under tiden i lite långsiktiga fonder. Men annars, bryr oss aldrig om vad t ex mat kostar. Restaurangbesök men också mycket middagar hemma med goda vänner med liknande situation som vi. Har gjort två bra husaffärer så därav relativt låga huslån. Bor ej på landet utan närhet av större stad.

    Har över ca 60 ksek i månaden. Beror lite på bonusar och aktieutdelningar i bolagen.
    Känns det bättre nu när du fick skriva av dig lite? Väger er goda ekonomi upp de andra problemen i ditt liv? För det var väl det som i själva verket var syftet med din tråd, att intala dig själv det "vi är i alla fall kloka och förståndiga gällande ekonomin...."

  • Anonym (Nyfiken i en strut.)
    Anonym (Fififjonkan) skrev 2020-05-26 23:35:56 följande:

    Känns det bättre nu när du fick skriva av dig lite? Väger er goda ekonomi upp de andra problemen i ditt liv? För det var väl det som i själva verket var syftet med din tråd, att intala dig själv det "vi är i alla fall kloka och förståndiga gällande ekonomin...."


    Jag svarade på frågorna .

    Vi har väl liknande problem som alla andra, större tragedier i form av död och sjukdom som hör livet till, dåligt samvete över att inte få tiden att räcka till för att alltid vara en perfekt förälder, gnabb om fördelningen i hemmet emellanåt. Vart vill du komma?
  • Anonym (Fififjonkan)
    Anonym (Nyfiken i en strut.) skrev 2020-05-26 23:44:32 följande:
    Jag svarade på frågorna .

    Vi har väl liknande problem som alla andra, större tragedier i form av död och sjukdom som hör livet till, dåligt samvete över att inte få tiden att räcka till för att alltid vara en perfekt förälder, gnabb om fördelningen i hemmet emellanåt. Vart vill du komma?
    Jag vill komma till att du egentligen inte vill diskutera någonting utan bara lyfta dig själv mentalt (gärna genom att höra att andra har det sämre).
    Finns mycket bättre mentala verktyg att använda om man vill må lite bättre med sig själv. Och om du nu på riktigt menar att du vill veta så skall du veta att 99% av de svaren du får i tråden är rena fantasier där folk försöker bräcka varandra med hur bra de har det.

  • Anonym (Skryt i en strut.)

    Haha! Du är rolig du. Gissar på att din omgivning är djävulskt trött på att höra dig skryta så det här blir perfekt ju. #coronatråkigt

  • Anonym (Nyfiken i en strut.)
    Anonym (Fififjonkan) skrev 2020-05-26 23:47:00 följande:

    Jag vill komma till att du egentligen inte vill diskutera någonting utan bara lyfta dig själv mentalt (gärna genom att höra att andra har det sämre).

    Finns mycket bättre mentala verktyg att använda om man vill må lite bättre med sig själv. Och om du nu på riktigt menar att du vill veta så skall du veta att 99% av de svaren du får i tråden är rena fantasier där folk försöker bräcka varandra med hur bra de har det.


    Det får isåfall stå för dig och med det sagt så säger det mer om dig själv än om andra.
Svar på tråden Hur ser ER familjesituation ut när det gäller ekonomi och leverne?