• Frågor86

    ACADEMY ONLINE?

    Hej,

    Funderar att gå någon utbildning på ACADEMY ONLINE: www.academyonline.se/

    Men hittar inte mycket information om dem utanför deras hemsida. Någon som studerat där eller känner någon som studerat där? I så fall vad anser ni om dem? Är de seriösa? Har du eller någon ni känner till fått jobbaefter att ha gått en distansutbildning hos dem?

    Tack.

  • Svar på tråden ACADEMY ONLINE?
  • Aniiee

    Det jag reagerar på är att de tar en massa betalt för sånt man kan läsa gratis på komvux och att det inte är csnberättigande. Dubbelt minus alltså.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Kjell2
    Frågor86 skrev 2020-05-27 10:15:46 följande:

    Hej,

    Funderar att gå någon utbildning på ACADEMY ONLINE: www.academyonline.se/

    Men hittar inte mycket information om dem utanför deras hemsida. Någon som studerat där eller känner någon som studerat där? I så fall vad anser ni om dem? Är de seriösa? Har du eller någon ni känner till fått jobbaefter att ha gått en distansutbildning hos dem?

    Tack.


    Snabbkoll -
    inga förkunskapskrav,  dvs låg grundnivå
    enbart självstudier, du kan lika gärna köpa några läroböcker och läsa in själv
    inga erkända examen eller certifikat, dvs ingen kvalitetskontroll

    Bättre gå via komvux, yh, folkhögskola, högskola.


  • Frågor86

    Tack för era svar.

    Men är det inte så att deras utbildningar är eftergymnasiala och på en högre nivå än gymnasieämnena vilket kanske betyder högre merit när man sedan söker jobb än motsvarande kurser från gymnasiet/komvux, eller vad tror ni?

    Om det är så kan det väl vara värt det? Dessutom får man börja studera när man vill osv.

    Jag mejlade ACADEMY ONLINE och frågade vad skillnaden var mellan deras administrationsutbildning och Komvux (Hermods, NTI-skolan), men även andra privata företag, och frågade dessutom vad de anser om möjligheten till jobb som administratör efter utbildningen, då arbetsförmedlingen skriver att det kommer bli svårt de kommande åren.

    Fick till svar:

    "Vår utbildning är betydligt bredare än de utbildningar du anger som konkurrenters. Den leder dessutom till en certifiering vilket är betydligt bättre.

    Det kommer alltid finnas behov av administratörer och visst råder det konkurrens om jobben men med en certifierad administratörsutbildning råder det ingen tvekan om att det leder till jobb i framtiden."

    Jag frågade även NTI-skolan, och fick till svar:

    "De betalkurser som du nämner om tror jag inte ger gymnasiebetyg utan ett omdöme istället. Här hos oss får du betyg. Oftast vill arbetsgivaren se betygen när man är färdigutbildad, men jag har svårt att uttala sig om dessa privata utbildningar du nämner."

    En person tyckte det verkar onödigt att studera tex administrationsutbildning på Komvux, då det är gymnasieämnen, och jag redan har fullt gymnasiebetyg, och istället borde gå en utbildning på högre nivå.

    Vet inte riktigt vad jag ska tro. Lite märkligt när man söker att man inte hittar någon mer info om ACADEMY ONLINE från annat håll, förutom här där de fått 19 stycken recensioner som alla tycker att skolan är bra: www.kurser.se/utbildning/academy-online/recensioner

    Så det kanske talar för?

    Vad tror ni om gymnasiebetyg i tex administration vs certifiering från en sådan skola som ACADEMY ONLINE? De måste väl ha någon form av kvalitetskontroll?

    Söker efter utbildningar (exempelvis administration mfl liknande) som inte betyder 3-5 år på något universitet/högskola och flytt, men gärna någon kortare utbildning än så och gärna på distans. Därför jag tycker detta verkar passande, men det kanske inte är vidare bra? Skulle gärna vilja veta och höra från några som studerat där och om det var bra, och om deras utbildning där har varit en merit som gett dem jobb. Om det är värt att betala och satsa på eller inte med andra ord. Eller om det finns liknande alternativ som kan rekommenderas.

  • Frågor86

    Jag hittade nu också ett annat företag som verkar likna ACADEMY ONLINE, som heter Cady Training Academy: www.cady.se

    Någon som känner till det?

    Jag hittar mer om dem när jag söker, tex på arbetsförmedlingen: arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/23972046

    Någon som känner till dem, och som kan säga om de är seriösa och bra? Och hur de är jämfört med ACADEMY ONLINE?

    "Innehållet motsvarar en 2½-årig yrkesutbildning men du påverkar själv din studietid!"

    "Praktik ingår och är vanligtvis heltid i 6 ? 8 veckor. "

    "Diplom samt yrkesutbildningsbevis erhålles efter avslutad utbildning."

    De kräver också att antagningskrav, och kollar på ens betyg osv: www.cady.se/socialpedagog/

    Tror ni de är seriösare än ACADEMY ONLINE?

  • Kjell2
    Frågor86 skrev 2020-05-27 17:04:43 följande:

    Tack för era svar.

    Men är det inte så att deras utbildningar är eftergymnasiala och på en högre nivå än gymnasieämnena vilket kanske betyder högre merit när man sedan söker jobb än motsvarande kurser från gymnasiet/komvux, eller vad tror ni?

    Om det är så kan det väl vara värt det? Dessutom får man börja studera när man vill osv.

    Jag mejlade ACADEMY ONLINE och frågade vad skillnaden var mellan deras administrationsutbildning och Komvux (Hermods, NTI-skolan), men även andra privata företag, och frågade dessutom vad de anser om möjligheten till jobb som administratör efter utbildningen, då arbetsförmedlingen skriver att det kommer bli svårt de kommande åren.

    Fick till svar:

    "Vår utbildning är betydligt bredare än de utbildningar du anger som konkurrenters. Den leder dessutom till en certifiering vilket är betydligt bättre.

    Det kommer alltid finnas behov av administratörer och visst råder det konkurrens om jobben men med en certifierad administratörsutbildning råder det ingen tvekan om att det leder till jobb i framtiden."

    Jag frågade även NTI-skolan, och fick till svar:

    "De betalkurser som du nämner om tror jag inte ger gymnasiebetyg utan ett omdöme istället. Här hos oss får du betyg. Oftast vill arbetsgivaren se betygen när man är färdigutbildad, men jag har svårt att uttala sig om dessa privata utbildningar du nämner."

    En person tyckte det verkar onödigt att studera tex administrationsutbildning på Komvux, då det är gymnasieämnen, och jag redan har fullt gymnasiebetyg, och istället borde gå en utbildning på högre nivå.

    Vet inte riktigt vad jag ska tro. Lite märkligt när man söker att man inte hittar någon mer info om ACADEMY ONLINE från annat håll, förutom här där de fått 19 stycken recensioner som alla tycker att skolan är bra: www.kurser.se/utbildning/academy-online/recensioner

    Så det kanske talar för?

    Vad tror ni om gymnasiebetyg i tex administration vs certifiering från en sådan skola som ACADEMY ONLINE? De måste väl ha någon form av kvalitetskontroll?

    Söker efter utbildningar (exempelvis administration mfl liknande) som inte betyder 3-5 år på något universitet/högskola och flytt, men gärna någon kortare utbildning än så och gärna på distans. Därför jag tycker detta verkar passande, men det kanske inte är vidare bra? Skulle gärna vilja veta och höra från några som studerat där och om det var bra, och om deras utbildning där har varit en merit som gett dem jobb. Om det är värt att betala och satsa på eller inte med andra ord. Eller om det finns liknande alternativ som kan rekommenderas.


    Certifikaten de utfärdar har ingen extern kontroll. Dvs ingen kvalitetskontroll och de följer ingen erkänd kursplan eller kursinnehåll. Blir alltså svårt att konkurrera då de från komvux, YH utbildar enligt fastställda kända kursplaner och krav.

    Som arbetsgivare vet jag vad jag skulle välja i första hand.

    Har du allmän behörighet från gymnasiet satsa på YH eller högskola. Kontrollerade studiemedelsberättigade utbildningar som är gratis och kända bland arbetsgivare. Alterntiv Yrkesvux.
  • Kjell2
    Frågor86 skrev 2020-05-28 11:35:52 följande:

    Tack för förklaringen Kjell.

    Verkar finnas en hel del YH-utbildningar på distans: www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/&latest-filter=form&form=2&query=&sort=name

    Det du menar visst? Allt från den sidan är väl seriöst?


    YH är eftergymnasiala utbildningar som kräver klarat gymnasiet, de följer en fastställd kursplan och kvaliteteskontrioleras. Utbildningarna är gratis och ger rätt till CSN.

    Myndigheten för yrkeshögskolan är en statlig myndighet. som ger pengar och kontrollerar utbildningarna. För varje utbildning ska det finnas företag som dels ska sitta med i ledningsgrupper och dels ska vara tydlig med att utbildning ger en efterfrågad kompetens.

    Jag skulle alla gånger rekommendera en YH-utbildning jämfört med någon fristående kurs man får betala för.


  • Frågor86

    Jag kontaktade både ACADEMY ONLINE och Distansinstitutet (distansinstitutet.se/ ) och ställde följande fråga utefter de svar jag fått i denna tråd:

    "Jag har hört mig för med andra, och man menar att certifikaten ni (mfl) utfärdar, inte har någon extern kontroll, alltså ingen kvalitetskontroll och att ni inte följer någon erkänd kursplan eller kursinnehåll. Och att arbetsgivare vill se betyg från Yrkeshögskolan som är kända bland arbetsgivare, där de utbildar enligt faställa kända kursplaner och krav, menar vissa. Det blir svårt att konkurrera med de som istället gått utbildning genom komvux.
    Hur skulle du svara på detta?"

    ACADEMY ONLINE svarade:

    "Det stämmer att certifikaten inte följer någon extern kontroll men vi följer branschråds rekommendationer. Vår utbildning gäller som yrkesutbildning och du får ett erkänt certifikat och kan börja söka jobb som administratör."

    Och Distansinstitutet svarade:

    "Det stämmer att alla privata yrkesutbildare inte lyder under någon myndighet men det stämmer inte att det skulle vara negativt för alla arbetsgivare. Möjligtvis om du siktar på att jobba på en kommun och dom har satt upp formaliakrav i form av en viss mängd högskole- eller yrkeshögskolepoäng för en viss arbetstitel.


    Vi är välsignade som inte behöver följa en statlig/kommunal läroplan. Våra läroplaner är framtagna i samarbete med näringslivet, dvs där de flesta jobben finns."

    Vad anser du om dessa svar Kjell? (Och ni andra för den delen)


     

Svar på tråden ACADEMY ONLINE?