Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Steg 1 mot att bli gravid

Alkohol är väldigt bra för både pappa och mamma att helt sluta med ja, jag kan inte beskriva på rak arm varför eftersom jag inte arbetar inom vården men det finns väldigt bra information online, främst på engelska. Det kan ha större inverkan än man tror.

Det finns tabletter du kan köpa på apotek, ungefär multivitamintabletter, de ska vara särskild anpassade för kvinnor. Det är bra att köpa så den biten är i balans.

Träna ungefär som du gjort förut, det behövs inget extra. Är man soffpotatis börjar man med promenader några dagar i veckan.

Om du är tveksam på hur din kropp mår efter p-piller, om ägglossningen kommit igång osv kan jag rekommendera Clearblue digitala tester för bra koll. Misstänker du graviditet ska du så klart testa för det också, men i första hand ägglossningen.

Däremot är det nog lite väl tidigt att fundera på att bli gravid ett halvår in i en relation. Ett tips är att bo ihop först och se om ni funkar ihop i vardagen.

• Mortiscia80
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 13:08:35 följande:
    Tack för svar. Ge upp alkoholen helt för hans del blir nog svårt å för min del med men allt går om man vill och veta om att man är gravid är skäl nog i min värld.

Käkar redan massa vitaminer och kollar årligen om mina värden är bra (gjort en gastric bypas) så ska rådfråga min läkare om folsyran.

Va gäller träning har jag precis tagit upp den igen efter 2 år med psykiska problem och andra livshändelser så hoppas jag kan komma iform igen.

Just de man kan köpa sådana tester på apoteket ????

Vi har bott ihop i 4 månader och det funkar bra hittills, tycker dom rosa molnen börja lägga sig och det känns bra. Däremot har vi inte pratat skarpt om barn än, det är bara min rädsla för att det tar sån tid att skaffa en liten som gör att jag vill börja typ nu.
    Bra att du verkar ha koll på det mesta :)

Jodå, de kan man köpa på apoteken men jag skulle rekommendera att köpa från apoteken online för det skiljer verkligen mycket i pris! En hundring ungefär om jag minns rätt. Apotea är ett av mina favoritställen, snabba och smidiga.
  • Mortiscia80
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 13:14:38 följande:
    Tack för svar, mycket intressanta tips ????????

Han vill ha barn men vi har inte pratat skarpt om det, men jag funderar på att ta upp det. Vi har bott ihop i 4 månader och det känns bra fortfarande men tanken på att det tar tid att bli gravid ger mig panik. Man kan ju inte få någon hjälp sen efter 36 från vården utan måste söka det privat och det är kostsamt ???? så vitt jag vet.
    Du ska kunna få hjälp från vården även om du fyllt 36, men jag ska inte svära på om det är skillnad mellan olika landsting. Ring och fråga så vet du säkert.

Tanken på ivf eller andra hjälpmedel är kanske lite tidigt att tänka på innan ni ens börjat försöka :) Ett år är normal väntetid att bli gravida så när ni försökt aktivt under lång tid kan ni fundera på det.
Svar på tråden Steg 1 mot att bli gravid