• Lexikon

Steg 1 mot att bli gravid

Planerar fler barn snart. Tänker leva ungefär som förut, tränar ett par gånger varje vecka, dricker måttligt med alkohol. Ska försöka sova lite bättre och äta multivitamin, that?s it. Men från ägglossning till BIM ingen alkohol. Och har slutat med kaffe, så min menscykel är jämnare.

Försöka vara ute mycket i sommar och minska på stressen. Kanske gå på massage osv. Men det är nog mest för att vila upp mig själv innan.

• Lexikon
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 13:18:04 följande:
    Tack för svar, låter inte allt för fel allt det du skriver. Går du på något preventilmedel nu?
    Nej, trivs inte med hormoner. Blir deprimerad och förlorar sexlusten. Mår bra av att ha mens.

om du mått psykiskt dåligt är det ännu viktigare att du tränar. Minst tre gånger 30 min med höjd puls varje vecka, gärna mer. Läs hjärnstark av anders hansen.

också viktigt att träna som gravid. Gym är bra för även om du får någon krämpa så funkar det att träna de andra delarna av kroppen. Och simma frisim brukar också gå bra.

så sånt är ju bra att komma in i redan nu.
  • Lexikon
    Sweetcat87 skrev 2020-05-27 14:34:45 följande:
    Okej, kör med kondom eller "säkra perioder" typ?

Jag gillar olika typer av träning i grupp, framförallt boxning. Så siktar på minst 2-3 pass i veckan. Eller så ofta jag hinner. Siktar på att träna även om jag är gravid, har badhus inte långt hemmifrån så möjligheten finns alltid.

Har lyssnat på många sådana böcker å dom är bra. Har gått i kbt och det hjälpte mycket.
    Nej, har kört avbrutet i typ 10 år. Det funkar bra för oss, plus att det inte gör något om vi skulle bli med barn.

Låter som du har en jättebra inställning. Jag tror definitivt att träningen hjälpte mig till fina förlossningar. Att föda barn är lite som ett intervallpass, men en vet inte hur länge det kommer hålla på. Tipsar också om att ha en doula och helst en barnmorska som du känner, om möjligheten finns. 
  • Lexikon
    Selmans skrev 2020-05-28 17:13:42 följande:
    Appen var ?flo?. Kan rekommendera :)

Ja just ekonomin är viktig och kan ju orsaka en hel del bråk om diskussionen kommer upp u pressade situationer. Bättre att ha rätt ut det innan. Och även bra att ta reda på hur mycket saker faktiskt kostar, så man slipper otrevliga överraskningar.

Lycka till!
    Håller verkligen med om detta. Att ha samboavtal/äktenskapsförord, livförsäkring och testamente innan barn är verkligen att rekommendera.
Svar på tråden Steg 1 mot att bli gravid