• Anonym (Vill)

    Någon fler på snart 40 som försöker?

    Hej!

    Jag och min nya sambo försöker göra barn! Jag har 3 sen tidigare,som blivit till på första försöket. Nu är det 3:e mensen som kommer och jag är rädd att vi nog inte funkar ihop att kunna göra barn...Någon där ute i samma sits? Är rädd att det ska bli massa missfall pga min ålder också...Blä för detta!

  • Svar på tråden Någon fler på snart 40 som försöker?
  • Anonym (L)

    Om ni inte lyckas så är det nog pga din ålder. På grund av att du är 40 så rekommenderar jag att redan nu ta kontakt med en läkare för att se om du ens kan bli gravid längre.

  • Anonym (Vill)
    Anonym (L) skrev 2020-05-27 12:45:39 följande:

    Om ni inte lyckas så är det nog pga din ålder. På grund av att du är 40 så rekommenderar jag att redan nu ta kontakt med en läkare för att se om du ens kan bli gravid längre.


    Var där för två månader sen för att veta om jag fortfarande hade ägglossning och det har jag,så det borde ju egentligen inte vara det? Men vad vet jag...tänkte väl få nån solhistoria här med någon som lyckats...
  • Anonym (Mamma)

    Så här var det för mig då. Jag är snart 40 men frisk och kry, det fysiska och hormonnivåer låg jättebra till, men ändå tog det nästan ett halvår att bli gravid. Orsaken var att min menscykel och ägglossning var helt uppåt väggarna pga stark stress ifjol, så det var i princip den tiden som behövdes för att kroppen skulle komma i synk igen. Efter det tog det på andra försöket.

  • Jenzia
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-27 14:34:18 följande:

    Så här var det för mig då. Jag är snart 40 men frisk och kry, det fysiska och hormonnivåer låg jättebra till, men ändå tog det nästan ett halvår att bli gravid. Orsaken var att min menscykel och ägglossning var helt uppåt väggarna pga stark stress ifjol, så det var i princip den tiden som behövdes för att kroppen skulle komma i synk igen. Efter det tog det på andra försöket.


    Fast det är ju normalt att det tar ca 1 år att bli gravid oavsett ålder och god fertilitet. Att bli gravid efter 6 månader och efter 40 år är bra/snabbt jobbat, särskilt om din ägglossning var påverkad. Alla är inte så lyckligt lottade.
  • Jenzia
    Anonym (Vill) skrev 2020-05-27 12:35:02 följande:

    Hej!

    Jag och min nya sambo försöker göra barn! Jag har 3 sen tidigare,som blivit till på första försöket. Nu är det 3:e mensen som kommer och jag är rädd att vi nog inte funkar ihop att kunna göra barn...Någon där ute i samma sits? Är rädd att det ska bli massa missfall pga min ålder också...Blä för detta!


    Som jag skrev ovan är det ju normalt att det tar upptill 1 år att bli gravid utan några fertilitetsproblem. Jag försöker själv bli gravid med första barnet (är 37 år) och är på 5:e försöker nu.

    Jag tänker att det bara är fortsätta att försöka, men om tålamodet tryter är det kanske IVF på privatklinik som gäller då du har barn sedan tidigare? Hur som helst önskar jag er lycka till!!
  • Anonym (Mamma)
    Jenzia skrev 2020-05-27 15:48:27 följande:
    Fast det är ju normalt att det tar ca 1 år att bli gravid oavsett ålder och god fertilitet. Att bli gravid efter 6 månader och efter 40 år är bra/snabbt jobbat, särskilt om din ägglossning var påverkad. Alla är inte så lyckligt lottade.
    Ja men nu var ju ts intresserad av andra personer i samma ålder som försöker/försökt bli med barn och hur det sett ut för dem. Det kan vara nyttigt att se olika perspektiv, inte bara de med otur. Man är inte dödsdömd bara för att man är lite äldre.
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-27 15:57:06 följande:

    Ja men nu var ju ts intresserad av andra personer i samma ålder som försöker/försökt bli med barn och hur det sett ut för dem. Det kan vara nyttigt att se olika perspektiv, inte bara de med otur. Man är inte dödsdömd bara för att man är lite äldre.


    Precis:) sökte nån sorts solhistoria så man kan hålla sig vid gott mod :)
  • Jenzia
    Anonym (Vill) skrev 2020-05-27 16:03:48 följande:

    Precis:) sökte nån sorts solhistoria så man kan hålla sig vid gott mod :)


    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-27 15:57:06 följande:

    Ja men nu var ju ts intresserad av andra personer i samma ålder som försöker/försökt bli med barn och hur det sett ut för dem. Det kan vara nyttigt att se olika perspektiv, inte bara de med otur. Man är inte dödsdömd bara för att man är lite äldre.


    Det har du helt rätt i! Ledsen för att jag blev lite krass...
  • Anonym (Mamma)
    Jenzia skrev 2020-05-27 16:07:28 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-27 15:57:06 följande:

    Ja men nu var ju ts intresserad av andra personer i samma ålder som försöker/försökt bli med barn och hur det sett ut för dem. Det kan vara nyttigt att se olika perspektiv, inte bara de med otur. Man är inte dödsdömd bara för att man är lite äldre.


    Det har du helt rätt i! Ledsen för att jag blev lite krass...
    Det är lätt hänt. Antar att ämnet är intressant för dig av personliga skäl, som för så många andra, och då kanske man reagerar lite annorlunda ibland.
  • Jenzia
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-27 16:08:44 följande:

    Det är lätt hänt. Antar att ämnet är intressant för dig av personliga skäl, som för så många andra, och då kanske man reagerar lite annorlunda ibland.


    Ja visst är det så! Jag pendlar nog mellan extremt hoppfull och krass, beroende vart jag är i min egna cykel

    Men hur som helst TS verkar ju väldigt fertil (tre barn sedan tidigare på första försöket) så det behövs nog bara lite tid och tålamod så ska det nog gå bra med en fjärde!
  • Anonym (Vill)
    Jenzia skrev 2020-05-27 16:40:04 följande:

    Ja visst är det så! Jag pendlar nog mellan extremt hoppfull och krass, beroende vart jag är i min egna cykel

    Men hur som helst TS verkar ju väldigt fertil (tre barn sedan tidigare på första försöket) så det behövs nog bara lite tid och tålamod så ska det nog gå bra med en fjärde!


    Jag försöker vara positiv,men nu när mensen kom för tredje gången sa jag det till honom,att jag säkert är för gammal...känns skit,men ja. De få ägg som finns kvar är kanske gamla och hårda osv..Men vi ser väl vad som händer!

    Någon med en positiv historia får ändå gärna skriva :)
  • Jenzia
    Anonym (Vill) skrev 2020-05-27 16:43:09 följande:

    Jag försöker vara positiv,men nu när mensen kom för tredje gången sa jag det till honom,att jag säkert är för gammal...känns skit,men ja. De få ägg som finns kvar är kanske gamla och hårda osv..Men vi ser väl vad som händer!

    Någon med en positiv historia får ändå gärna skriva :)


    Jag tror iaf inte att du är för gammal! Oddsen känns på din sida iom att du haft lätt för att bli gravid tidigare. Önskar dig verkligen lycka till!
  • Anonym (tankar)

    Det är ju allmänt känt att kvaliteten på äggen blir sämre med åldern. Så även om du har ägglossning kan det vara så att det inte tar sig pga det. Det är också vanligt att ägglossningen uteblir då och då ju äldre man blir..hormonnivåerna är inte lika stabila som när man är 25. Med det sagt behöver det inte alls vara omöjligt att bli gravid. 3 månader är dock inte alls någon lång tid att försöka..och speciellt inte om man är 40. Har du tagit AMH och FSH prover? Kanske fundera på att lägga till lite vitaminer som är bra ur fertilitetssyfte? Kram och lycka till (från en gravid 41 åring som kämpat i flera för att lyckas)

  • Anonym (Vill)
    Anonym (tankar) skrev 2020-05-27 20:43:44 följande:

    Det är ju allmänt känt att kvaliteten på äggen blir sämre med åldern. Så även om du har ägglossning kan det vara så att det inte tar sig pga det. Det är också vanligt att ägglossningen uteblir då och då ju äldre man blir..hormonnivåerna är inte lika stabila som när man är 25. Med det sagt behöver det inte alls vara omöjligt att bli gravid. 3 månader är dock inte alls någon lång tid att försöka..och speciellt inte om man är 40. Har du tagit AMH och FSH prover? Kanske fundera på att lägga till lite vitaminer som är bra ur fertilitetssyfte? Kram och lycka till (från en gravid 41 åring som kämpat i flera för att lyckas)


    Jo allt såg bra ut.

    Vilka vitaminer menar du att jag borde prova? :)
  • Anonym (tankar)
    Anonym (Vill) skrev 2020-05-27 21:09:45 följande:

    Jo allt såg bra ut.

    Vilka vitaminer menar du att jag borde prova? :)


    Finns mkt info om vitaminer som är bra. Har de inte på rak arm. E-vitamin vet jag är bra för slemhinnan iaf! Vet att en del tar något som heter Borago. Du kan nog hitta mkt genom att googla lite:)

    Skönt värdena var bra!! Du ska se att något snart händer!!! :)
  • Anonym (41)

    Fick min son då jag var 39 år, blev gravid nästan direkt efter jag slutade med Cerazette. Har PCO (inte syndromet PCO:s) och hade enligt gynekologen mycket äggreserv eller vad det kallas på äggstockarna, kanske därför det gick så fort och bra.

    Gynekologen tror absolut att vi kan få fler barn, Blir 41 i år, men är glad och tacksam för de fina friska barn jag fått och stannar där.

Svar på tråden Någon fler på snart 40 som försöker?