• Anonym (Pamela)

    Superduperorättvist!

    Nu är det ju coronatider så detta gäller inte just nu, men innan detta har jag noterat något som är sjukt superorättvist. Jag har två barn, och min bror har ett barn. Mina barns mormor står brorsdottern närmare än mina barn. Det är lite märkligt för min brorsdotter har aspergers syndrom, och hon har av någon anledning tytt sig till min och min brors mamma (det vill säga hennes farmor och mina barns mormor). Mina barn och deras mormor har inte alls samma relation sinnsemellan som deras mormor har till brorsdottern. Nu har iofs inte mina barn brytt sig särskilt mycket om sin mormor men jag ser på facebook att brorsdottern och min mamma gör mycket saker ihop, som tex går och fikar, brorsdottern sover över och de pratar ganska ofta i telefon. Den relationen finns inte till mina barn och jag börjar bli bitter över detta.

  • Svar på tråden Superduperorättvist!
  • Anonym (32)

    Haha är du på riktigt ?! Vad har det med saken att göra att din brorsdotter har asbeeger? Det dummaste jag hört! Kan finnas många anledningar. De bor närmre varandra. Din bror har större behov av barnvakt. Hans barn är lättare att umgås med än dina. Ja inte vet jag.

  • Anonym (Aqua)

    Du skriver att dina barn inte bryr sig särskilt mycket om mormor till skillnad från brorsdottern. Det kan ju vara därför de inte har samma kontakt? Uppmuntra dina barn att kontakta mormor oftare så kanske de får en lika bra relation. Ringer dina barn och grattar mormor när hon fyller år exempelvis? Sådana små saker kan göra mycket för en relation.

  • Anonym (ooo)

    Vad är det som är konstigt?

    Klart alla inte har exakt samma relation till människor. Tycker du att människor med Aspergers syndrom inte är värda att få stå nära en släkting? 

    Vad har du själv gjort för att dina barn skulle bygga upp en fin relation med din mamma? Du skriver att dina barn inte bryr sig så mycket om mormor och det tolkar jag som att ni inte umgåtts så mycket tidigare heller. 

    Det kan vara så att mormor vet att barnbarnet med diagnosen har det svårare socialt, inte har så många vänner etc, och då tänker att hon ska ha lite mer omsorg om denne. Är det så fel, om det är så?

  • Anonym (kol)

    Vad har du gjort för att främja en bättre relation mellan din mamma och dina barn då? Vill dina barn gå och fika och prata i telefon med mormor hela tiden?

  • Anonym (Pamela)
    Anonym (32) skrev 2020-05-27 17:33:51 följande:

    Haha är du på riktigt ?! Vad har det med saken att göra att din brorsdotter har asbeeger? Det dummaste jag hört! Kan finnas många anledningar. De bor närmre varandra. Din bror har större behov av barnvakt. Hans barn är lättare att umgås med än dina. Ja inte vet jag.


    Människan har svårt med ögonkontakt och beter sig som om hon vore bästis med sin farmor. Det känns inte riktigt normalt därav nämnde jag att hon har asperger. Ja de bor varandra närmare än mina barn.
  • Anonym (Pamela)
    Anonym (Aqua) skrev 2020-05-27 17:35:18 följande:

    Du skriver att dina barn inte bryr sig särskilt mycket om mormor till skillnad från brorsdottern. Det kan ju vara därför de inte har samma kontakt? Uppmuntra dina barn att kontakta mormor oftare så kanske de får en lika bra relation. Ringer dina barn och grattar mormor när hon fyller år exempelvis? Sådana små saker kan göra mycket för en relation.


    Det är väl för sjutton inte barnbarnens ansvar att kontakta farmor/mormor utan det är väl tvärtom?
  • Anonym (Pamela)
    Anonym (ooo) skrev 2020-05-27 17:35:41 följande:

    Vad är det som är konstigt?

    Klart alla inte har exakt samma relation till människor. Tycker du att människor med Aspergers syndrom inte är värda att få stå nära en släkting? 

    Vad har du själv gjort för att dina barn skulle bygga upp en fin relation med din mamma? Du skriver att dina barn inte bryr sig så mycket om mormor och det tolkar jag som att ni inte umgåtts så mycket tidigare heller. 

    Det kan vara så att mormor vet att barnbarnet med diagnosen har det svårare socialt, inte har så många vänner etc, och då tänker att hon ska ha lite mer omsorg om denne. Är det så fel, om det är så?


    Det fetmarkerade har jag väl aldrig påstått? Hon beter sig lite märkligt därav att jag nämnde asperger. Jag anser att det är mormorns ansvar att kontakta sina barnbarn. Det sistnömnda kan vara en förklaring då brorsdottern haft det tufft med det sociala...
  • Anonym (Pamela)
    Anonym (kol) skrev 2020-05-27 17:38:28 följande:

    Vad har du gjort för att främja en bättre relation mellan din mamma och dina barn då? Vill dina barn gå och fika och prata i telefon med mormor hela tiden?


    Jag pratar nästan varje dag med min mamma. Nej mina barn är inte intresserade utav sånt.
  • Anonym (L)

    Hur gammal är brorsdottern och hur gamla är dina barn?

    Är dina barn ens intresserade av att umgås med deras mormor? Du kan ju fråga dem och höra vad de själva tycker. Säg till dina barn att det bara är att ringa mormor om de vill prata med henne, gratta henne när hon fyller år och sådana saker. Som förälder måste du försöka se till att de får en fin relation, genom att uppmuntra barnen att vilja umgås med mormor.

    Sedan är det ju naturligtvis även deras mormors ansvar att höra av sig till sina barnbarn om hon vill ha en relation med dem, speciellt om dina barn är små. Då brukar det ju gå till som så att den som är vuxen hör av sig.

    Kanske känner din mamma att dina barn inte är intresserade av att umgås med henne? Dina barn kanske inte ens är intresserade av att umgås med henne? Det kan även vara så att din mamma helt enkelt bara har en närmare relation till brorsdottern, men ändå tycker om dina barn, även fast hon inte hittar på lika mycket saker med dem. Jag förstår dock att du skulle vilja att din mormor även umgicks lika mycket med dina barn och pratade lika mycket med dem.

    För att detta ska ske kanske du måste prata med dina barn och uppmuntra dem, fråga om de ens är intresserade. Du kan även prata med din mamma och fråga varför hon inte hör av sig lika mycket till dina barn.

    Sedan tänker jag såhär, att om dina barn inte är särskilt intresserade av att umgås med mormodern eller prata med henne så blir det ju inte riktigt samma relation som hon har till brorsdottern och då behöver det väl inte heller vara så. Om vederbörande inte är intresserade så visst, tråkigt, men då finns det ingen mening med att ha samma relation.

  • Aniiee
    Anonym (Pamela) skrev 2020-05-27 17:42:48 följande:
    Jag pratar nästan varje dag med min mamma. Nej mina barn är inte intresserade utav sånt.
    Men då så. Vad är du så upprörd för. Dina ungar vill ju inte.

    Jag är den av min mormors barnbarn som stod närmast henne. Orsaken var för att vi hade gemensamma intressen som band oss hårdare till varandra. Mina syskon stod henne också nära men inte riktigt lika. Vår kusin däremot var inte nära mormor alls. Faktiskt så dök kusinen upp först strax innan mormor gick bort. Jag kunde räkna ut med lillfingret varför.....

    Hursomhelst, var inte så sabla missunsam. Låt dina ungar skapa sin egna relation med din mamma. OM de vill det. Annars låtr de bli. Du kan alltid underlätta, men tvinga kan du inte.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Superduperorättvist!