Inlägg från: Anonym (Trött sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött sambo)

Blir galen på öppen planlösning!

Värdelöst!

Det upplevs som öppet och luftigt, men varken köket eller vardagsrummet är särskilt stora egentligen. Det bara ser större ut när det är samma rum. Jag har bott i flera tvårummare med större vardagsrum än den här trerummaren.

Svårmöblerat på grund av avsaknad av väggar. Alla fyra väggar tas upp av kylskåp, fönster, dörröppningar och balkongdörr samt själva köksdelen. Väldigt lite ren väggyta att ställa nånting mot, och all den väggyta som nu ändå finns går inte att använda till nåt vettigt, eftersom man då blockerar dörröppningar.

Matoset är inget jätteproblem, men visst skulle det va skönt ibland att i alla fall kunna stänga dörren till köket om det ryker lite extra. Man blir störd när man tittar på tv om den andra jobbar i köket. Diskmaskinen hörs i hela lägenheten! Det är faktiskt oerhört störande i längden..

Det är svårt att hitta nånstans att va ifred. Den andra hälften tittar på tv och barnet sover i vårt sovrum och man vill pyssla med nåt. Hopplöst.

• Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!
  • Anonym (Trött sambo)

Värst är ändå när sambon går upp tidigt för att hinna till jobbet.. Sambon anstränger sig såklart för att vara tyst, men ljudet från köket väcker mig ändå i stort sett varje morgon. Det väcker faktiskt hela familjen! Så sovmorgon är bara att glömma. Så oerhört irriterande.

• Anonym (Trött sambo)
    Anonym (??) skrev 2020-05-28 07:05:14 följande:

Flytta är väl det enda vettiga? 

Ja!

I övrigt är allt bra här. Lägenhetens lägga nära kollektivtrafik och affärsutbud. Fina omgivningar. Bra förskolor och bra grannar. Grönområden och lekplatser med mera..
  • Anonym (Trött sambo)
    sextiotalist skrev 2020-05-28 07:10:57 följande:

Vi har möblerat bort den öppna planlösningen.

Tyvärr har de flesta nybyggda lägenheter öppen planlösning och allt för ofta en planlösning som inte ger möjlighet att möblera bort den öppna planlösningen.

Det allra värsta är ändå att det inte bara rakt upp och ned är att flytta till nåt annat lite hur som helst.

Dagliga sökningar på Hemnet visar att man oerhört ofta öppnat upp lägenheter genom att slå ut väggen mellan köket och vardagsrummet i gamla fina lägenheter från exempelvis femtiotalet.

Ibland eller rent av ofta med ett klart förfulande resultat, eftersom harmonin och och balansen och de bra sidorna med den ursprungliga planlösningen gått förlorade.
  • Anonym (Trött sambo)

Också svårt att återställa den ursprungliga väggen med ett snyggt resultat. I regel är väl den gamla fina dörrkarmen och dörren på soptippen gissar jag?

Man vill ju heller inte köpa utan en ordentlig koll på att det inte är en bärande vägg som tagits ned. Sånt kan ju kosta miljonbelopp för köparen.

• Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Köket) skrev 2020-05-28 07:31:35 följande:

Jag är en av de som haft turen att alltid ha bott med separat kök och vardagsrum. Gör det även nu. Köket är i minsta laget men det är så skönt att det ligger lite avsides i hemmet.

Jag förstår din frustration. Öppen planlösning är bara bra i mycket små boenden eller stora boenden som erbjuder andra utrymmen som tex bibliotek och TV-rum.

Självklart hade jag gärna haft en öppen planlösning i en stor villa. Med ett separat tv-rum exempelvis, och sovrum kanske på ett helt annat våningsplan.

Då om ytan hade funnits så hade jag absolut kunnat gilla de positiva sidorna med öppen planlösning. Rymd samt ljus och luftighet..
  • Anonym (Trött sambo)
    Fjäril kär skrev 2020-05-28 07:28:03 följande:

Äger ni bostaden skulle jag kontakta en snickare för och se om en vägg skulle kunna byggas upp och få ett kök som går att stänga. Tex med skjutdörrar eller liknande.

Hyres..

Bara en halv vägg, en sån där serveringsvägg eller en sketen köksö hade gjort skillnad till det bättre.

Men det är svårt. Inte för att det är en hyresrätt, men för göra ganska mycket i en hyresrätt, ibland är man ju rent av friare att fixa i en hyresrätt. MEN stora fönster längs med ena väggen stället till det.
  • Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Hind) skrev 2020-05-28 07:59:49 följande:

Enda gången jag bodde öppet var i ungdomen, när jag bodde i ett ombyggd vattentorn där hela lägenheten var ett enda stort rum där jag bodde med min första seriösa pojkvän. Ingenstans överhuvudtsget att gå undan om man behövde lugn med andra ord...

Funkar väl om man bor själv möjligen..
  • Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Linn) skrev 2020-05-28 07:44:23 följande:

När man har gäster ser de allt man gör i köket, vilket jag inte gillar.

Tyvärr är det väldigt svårt att komma ifrån detta idag. Allt byggs med öppen planlösning. Äldre hus görs om. Det är synd.

Nej det är lite irriterande att gästerna ser allt, men framförallt här hos oss så är dom i vägen när man fixar med maten. Dom sitter ofta och hänger vid köksbordet som är precis vid själva köksväggen, och det blir trångt och bökigt att jobba. -Ursäkta kan ni flytta er... Kan man ju inte säga till gästerna direkt.

Ja det är det där sista du skriver som är så tragiskt, att man gör öppna planlösningar i äldre bostäder. Om några år har ju trenden vänt, om den nu inte redan gjort det..
  • Anonym (Trött sambo)
    fjanten skrev 2020-05-28 08:20:48 följande:

Förstår dig. 2 av våra bostadsrätter hade öppen planlösning. Totalt värdelöst! När vi köpte tredje bostadsrätten (och sen villan) valde vi aktivt bort alla med öppen planlösning.

Har faktiskt bott i en nybyggd tvåa med öppen planlösning. Den lägenheten var helt okej om jag ska va ärlig. Bra planerad! Relativt mycket väggyta ändå.. och lättare att möblera. Lång hel vägg där flera stora bokhyllor gick in på rad. Fick i övrigt in en en hörnsoffa o en normalstor och en mindre fåtölj, och en tv-bänk och soffbord. Sen var det en fin nisch för sig själv där ett längre matbord fick plats.

Sovrum och badrum var normalstora, och hallen hade bra förvaring. Allt var bra, och köksdelen var ändå avdelad med en vägg. Det var en ljus och luftig lägenhet med mycket yta. En liten klädkammare/förråd fanns också och en stor balkong. Så det går ju uppenbarligen att få till det om man vill, MEN det fanns ju inga dörrar, och det var svårt att va ifred någonstans. Stressande för förhållandet trots allt.
  • Anonym (Trött sambo)
    Kjell2 skrev 2020-05-28 08:51:29 följande:

Vi uppskattar vår öppna planlösning med kök, vardagsrum och matplats som hänger ihop. Vi bor tillräckligt stor för att ha separat TV/film-rum och utrymme att dra sig undan. 

Då funkar det ju.

Tvåan jag beskrev ovan hade funkat perfekt att bo i som ensamstående singel utan barn. Helt perfekt lägenhet för en sådan människa.
  • Anonym (Trött sambo)

En grej jag tänkt på:

Jag har aldrig i mitt fyrtioåriga liv valt bort en bostad jag tittat på i en bostadsannons eller på nätet på Hemnet eller nåt sånt ställe. Oavsett om jag seriöst letat bostad, eller bara nöjes-surfat.. Så har jag ju faktiskt aldrig valt bort ett potentiellt boende, för att exempelvis köket legat som ett separat rum med vägg och dörr som avskärmar.

Däremot har jag tusentals gånger klickar bort för att det varit öppen planlösning!

• Anonym (Trött sambo)
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-28 09:17:52 följande:

Jag är lyckligt lottad och bor i en 50-talslägenhet med jättefin planlösning. Arkitekterna tänkte verkligen på allt och jag är en av de få i området som har alla rum intakta. Folk blir galna på alla dörrar, men jag gillar alla skrymslen och vrår...

Man kan stänga om sig och få ro och enskildhet när man vill. 

Jo det känns som att de är så genomtänkta och välplanerade fast dom är små.. Sådana där fyrtio och femtiotalslägenheter. Synd att många gör för stora förändringar, även om jag förstår att det ibland finns förbättringspotential såklart. Men då bör man ju förbättra med måtta och respekt.

Sen ja, det kan bli för mycket dörrar. Särskilt i sextiotalslägenheter är min erfarenhet.

Mina föräldrar bor så. En fin och bra lägenhet men dörrar överallt! Det är 4rok och jag tror det är en ytterdörr, nio innerdörrar +två balkongdörrar. Flera av dörrarna tar i varandra, och kan därför inte öppnas samtidigt. Bra väggyta går förlorad.. o.s.v.
  • Anonym (Trött sambo)
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-28 09:48:44 följande:

Jag har fått uppfattningen att moderna lägenheter är ännu mindre. Åtminstone här i Stockholmsområdet. En trea på 68 kvadrat och så gör de öppen planlösning för att man inte ska känna hur liten den är haha! 

Ja absolut, så är det ju.

Men det existerar trånga lägenheter byggda förr också.
  • Anonym (Trött sambo)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-05-28 11:34:13 följande:

Jag är också allergisk mot öppen planlösning. Det är trevligt på vissa sätt, men SÅ jobbigt i längden, när man är en familj. Jag är SÅ glad att vi bor i en villa från 70-talet, med separat kök! Ett ganska litet kök, men inte jättelitet, det finns plats för bord och räcker för oss fyra. Och vardagsrummet är ca 30 kvm, så det känns inte trångt och instängt. Där finns plats för både matsalsbord och soffhörna, vi måste inte sitta i köket och trängas med gäster. I nyare hus verkar öppen planlösning däremot vara mer regel än undandrag?

Har det ens byggts någon lägenhet sen 1998 med en dörr till köket?
  • Anonym (Trött sambo)
    HeidiHR skrev 2020-05-28 11:05:37 följande:

Det är helt hopplöst med öppen planlösning! Vi bor i en nybyggd trea på 59 kvm och det känns som att vi är i samma rum alla hela tiden! Två vuxna och två småbarn. Köket har knappt någon förvaring och och arbetsytorna räcker knappt till att bre en macka. Sen har de installerat kolfilterfläkt och satt brandlarmet i taket precis ovanför spisen...

Nu ska vi som tur är flytta till en ny bostad, det är en tvåa på 60 kvm men känns mycket större än nuvarande. Ska bli så skönt att stå i köket och laga mat och slippa ha hela familjen i knät!

Ja, som sagt om man inte har barn och är singel då kan jag som jag tidigare nämnt tänka mig att det kan funka bra. Förutsatt att lägenheten är bra såklar.

Som den där tvårummaren vi hade som trots öppen planlösning hade varit helt 100% perfekt att bo i. Själv!

Men redan med bara två vuxna och noll barn blev det en känsla av att hela tiden var iakttagen och aldrig kunna vara ifred. Då var det ändå en väldigt praktisk och mycket bra planerad lägenhet. Men tyvärr..
Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!