• Anonym (Trött sambo)
    Thu 28 May 2020 07:03
    1591 visningar
    51 svar
    +4
    51
    1591

    Blir galen på öppen planlösning!

    Värdelöst!

    Det upplevs som öppet och luftigt, men varken köket eller vardagsrummet är särskilt stora egentligen. Det bara ser större ut när det är samma rum. Jag har bott i flera tvårummare med större vardagsrum än den här trerummaren.

    Svårmöblerat på grund av avsaknad av väggar. Alla fyra väggar tas upp av kylskåp, fönster, dörröppningar och balkongdörr samt själva köksdelen. Väldigt lite ren väggyta att ställa nånting mot, och all den väggyta som nu ändå finns går inte att använda till nåt vettigt, eftersom man då blockerar dörröppningar.

    Matoset är inget jätteproblem, men visst skulle det va skönt ibland att i alla fall kunna stänga dörren till köket om det ryker lite extra. Man blir störd när man tittar på tv om den andra jobbar i köket. Diskmaskinen hörs i hela lägenheten! Det är faktiskt oerhört störande i längden..

    Det är svårt att hitta nånstans att va ifred. Den andra hälften tittar på tv och barnet sover i vårt sovrum och man vill pyssla med nåt. Hopplöst.

  • Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!
  • Anonym (??)
    Thu 28 May 2020 07:05
    #1

    Flytta är väl det enda vettiga? 

  • Anonym (Trött sambo) Trådstartaren
    Thu 28 May 2020 07:07
    #2

    Värst är ändå när sambon går upp tidigt för att hinna till jobbet.. Sambon anstränger sig såklart för att vara tyst, men ljudet från köket väcker mig ändå i stort sett varje morgon. Det väcker faktiskt hela familjen! Så sovmorgon är bara att glömma. Så oerhört irriterande.

  • Anonym (Trött sambo) Trådstartaren
    Thu 28 May 2020 07:08
    #3
    Anonym (??) skrev 2020-05-28 07:05:14 följande:

    Flytta är väl det enda vettiga? 


    Ja!

    I övrigt är allt bra här. Lägenhetens lägga nära kollektivtrafik och affärsutbud. Fina omgivningar. Bra förskolor och bra grannar. Grönområden och lekplatser med mera..
  • sextio­talist
    Thu 28 May 2020 07:10
    #4

    Vi har möblerat bort den öppna planlösningen.

    Tyvärr har de flesta nybyggda lägenheter öppen planlösning och allt för ofta en planlösning som inte ger möjlighet att möblera bort den öppna planlösningen.

  • Anonym (Trött sambo) Trådstartaren
    Thu 28 May 2020 07:17
    #5
    sextiotalist skrev 2020-05-28 07:10:57 följande:

    Vi har möblerat bort den öppna planlösningen.

    Tyvärr har de flesta nybyggda lägenheter öppen planlösning och allt för ofta en planlösning som inte ger möjlighet att möblera bort den öppna planlösningen.


    Det allra värsta är ändå att det inte bara rakt upp och ned är att flytta till nåt annat lite hur som helst.

    Dagliga sökningar på Hemnet visar att man oerhört ofta öppnat upp lägenheter genom att slå ut väggen mellan köket och vardagsrummet i gamla fina lägenheter från exempelvis femtiotalet.

    Ibland eller rent av ofta med ett klart förfulande resultat, eftersom harmonin och och balansen och de bra sidorna med den ursprungliga planlösningen gått förlorade.
  • Anonym (Trött sambo) Trådstartaren
    Thu 28 May 2020 07:19
    #6

    Också svårt att återställa den ursprungliga väggen med ett snyggt resultat. I regel är väl den gamla fina dörrkarmen och dörren på soptippen gissar jag?

    Man vill ju heller inte köpa utan en ordentlig koll på att det inte är en bärande vägg som tagits ned. Sånt kan ju kosta miljonbelopp för köparen.

  • Thu 28 May 2020 07:28
    #7

    Äger ni bostaden skulle jag kontakta en snickare för och se om en vägg skulle kunna byggas upp och få ett kök som går att stänga. Tex med skjutdörrar eller liknande.

    I andra hand skulle jag leta efter smarta lösningar för att möblera bort det öppna och få möjlighet till avskildhet med tex höga bokhyllor, vikväggar, stora mattor osv

    I tredje hand möblera om befintliga rum så ni får bättre tystnad i sovrummet så ni slipper vakna i onödan

  • Anonym (Köket­)
    Thu 28 May 2020 07:31
    #8

    Jag är en av de som haft turen att alltid ha bott med separat kök och vardagsrum. Gör det även nu. Köket är i minsta laget men det är så skönt att det ligger lite avsides i hemmet.

    Jag förstår din frustration. Öppen planlösning är bara bra i mycket små boenden eller stora boenden som erbjuder andra utrymmen som tex bibliotek och TV-rum.

  • Anonym (Trött sambo) Trådstartaren
    Thu 28 May 2020 07:36
    #9
    Anonym (Köket) skrev 2020-05-28 07:31:35 följande:

    Jag är en av de som haft turen att alltid ha bott med separat kök och vardagsrum. Gör det även nu. Köket är i minsta laget men det är så skönt att det ligger lite avsides i hemmet.

    Jag förstår din frustration. Öppen planlösning är bara bra i mycket små boenden eller stora boenden som erbjuder andra utrymmen som tex bibliotek och TV-rum.


    Självklart hade jag gärna haft en öppen planlösning i en stor villa. Med ett separat tv-rum exempelvis, och sovrum kanske på ett helt annat våningsplan.

    Då om ytan hade funnits så hade jag absolut kunnat gilla de positiva sidorna med öppen planlösning. Rymd samt ljus och luftighet..
  • Anonym (Trött sambo) Trådstartaren
    Thu 28 May 2020 07:40
    #10
    Fjäril kär skrev 2020-05-28 07:28:03 följande:

    Äger ni bostaden skulle jag kontakta en snickare för och se om en vägg skulle kunna byggas upp och få ett kök som går att stänga. Tex med skjutdörrar eller liknande.


    Hyres..

    Bara en halv vägg, en sån där serveringsvägg eller en sketen köksö hade gjort skillnad till det bättre.

    Men det är svårt. Inte för att det är en hyresrätt, men för göra ganska mycket i en hyresrätt, ibland är man ju rent av friare att fixa i en hyresrätt. MEN stora fönster längs med ena väggen stället till det.
Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!