Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Blir galen på öppen planlösning!

Jag är lyckligt lottad och bor i en 50-talslägenhet med jättefin planlösning. Arkitekterna tänkte verkligen på allt och jag är en av de få i området som har alla rum intakta. Folk blir galna på alla dörrar, men jag gillar alla skrymslen och vrår...
    Man kan stänga om sig och få ro och enskildhet när man vill. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Trött sambo) skrev 2020-05-28 09:33:06 följande:
    Jo det känns som att de är så genomtänkta och välplanerade fast dom är små.. Sådana där fyrtio och femtiotalslägenheter. Synd att många gör för stora förändringar, även om jag förstår att det ibland finns förbättringspotential såklart. Men då bör man ju förbättra med måtta och respekt.

Sen ja, det kan bli för mycket dörrar. Särskilt i sextiotalslägenheter är min erfarenhet.

Mina föräldrar bor så. En fin och bra lägenhet men dörrar överallt! Det är 4rok och jag tror det är en ytterdörr, nio innerdörrar +två balkongdörrar. Flera av dörrarna tar i varandra, och kan därför inte öppnas samtidigt. Bra väggyta går förlorad.. o.s.v.
    Jag har fått uppfattningen att moderna lägenheter är ännu mindre. Åtminstone här i Stockholmsområdet. En trea på 68 kvadrat och så gör de öppen planlösning för att man inte ska känna hur liten den är haha! 

Jag har en dörr som jag borde sätta igen...de andra är okej...men visst, det är säkert uppåt 9 dörrar här också
  • Mrs Moneybags
    Kjell2 skrev 2020-05-28 11:46:44 följande:

Öppen planlösning är delvis en konsekvens av de byggregler vi har i Sverige. Alla riktig rum måste ha fönster. Då går det inte att placera ett mindre lägenhetskök innåt i ett hus. Då yttervägg är värdefullt blir då lösningen en öppen planlösning. Köket inåt men hänger ihop med vardagsrummet som har fönster utåt. 

Detta blir speciellt tydligt vid mindre lägenheter som vanligtvis bara har en, möjligtvis två ytterväggar. En stor lägenhet, med flera och större ytterväggar blir det enklare med separat kök och mindre matplats. Min föräldrar köpte en nyproducerad sån för 20 år sedan men då var den på över 120 kvm och hade tre ytterväggar

Det är därför det är så bra med stjärnhus, som jag bor i. Jag delar inte vägg med någon granne och har utsikt åt tre håll. Det är egentligen bara ett "rum" som inte har fönster och det är en garderob. Vi har en garderob till med fönster. Ändå bor vi inte stort, bara tre rum. Men de tänkte till när de byggde de här husen. Men det kräver kanske för mycket mark idag att bygga på det här viset. 
Svar på tråden Blir galen på öppen planlösning!