• Anonym (AE)

Mina barn vill inte se mig

Jag har tre vuxna barn med min föredetta. Vi hade varit ihop i 30 år när jag för ett tag sedan valde att skilja mig. Jag hade dessutom träffat en annan under en längre tid innan jag sa något (vidrigt beteende av mig, och det finns inget jag ångrar så mycket som det). Jag bor nu ihop med min nya och barnen har i stort sett sagt upp kontakten med mig. Det är en stor sorg för mig och jag har dessutom tre barnbarn som är små och jag vill så gärna vara delaktig i deras uppväxt. Rörigt inlägg men jag är så ledsen. Vad tycker ni jag ska göra? Får jag skylla mig själv eller borde dom reagerat annorlunda? Behöver någon annans tankar känner jag.

• Svar på tråden Mina barn vill inte se mig
  • Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-28 10:49:38 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-28 10:46:57 följande:
    Vadå "du bedrog deras mamma"? TS kan lika gärna vara en kvinna som bedragit sin man.
    Det har ni rätt i. Jag bara läste det så. Vet inte varför. 

Jodå det vet du visst det. Det kallas könsdiskriminering.
  • cosinus
    Anonym (AE) skrev 2020-05-28 10:17:38 följande:

Jag har tre vuxna barn med min föredetta. Vi hade varit ihop i 30 år när jag för ett tag sedan valde att skilja mig. Jag hade dessutom träffat en annan under en längre tid innan jag sa något (vidrigt beteende av mig, och det finns inget jag ångrar så mycket som det). Jag bor nu ihop med min nya och barnen har i stort sett sagt upp kontakten med mig. Det är en stor sorg för mig och jag har dessutom tre barnbarn som är små och jag vill så gärna vara delaktig i deras uppväxt. Rörigt inlägg men jag är så ledsen. Vad tycker ni jag ska göra? Får jag skylla mig själv eller borde dom reagerat annorlunda? Behöver någon annans tankar känner jag.

Om man skiljer sig från barnens andra förälder får man nog räkna med reaktioner även om de är vuxna.

Om man bedragit den andra föräldern får man räkna med att de tar dennes parti om de känner sig tvingade att välja.

Om det dessutom pågått en längre tid och man flyttat ihop med sin nya så gör det inte saken bättre, för att uttrycka det milt.

Hade de varit yngre och bott hemma hade de inte haft något annat val än att umgås då de varit minderåriga och bott hemma vilket gett dig en chans att reparera, men nu kan de faktiskt välja själv om du ska vara en del av deras liv eller inte.

Hade du bara skilt dig, bott själv, inte haft någon ny och byggt upp ett liv därifrån hade de säkert godtagit det beskedet relativt fort. Nu...tja tiden får utvisa men du grundade det inte vidare klokt.
  • Anonym (ems)
    Mandel skrev 2020-05-28 10:32:29 följande:

Nu kommer jag och är så där konstig igen, men det som sker mellan vuxna är de vuxnas ansvar anser jag.
    Ja, du betedde dig fruktansvärt illa mot din partner, men det är en sak mellan er två anser jag.

Eftersom dina barn har egna barn så borde de vara mognare och ha mer förståelse kring det här med relationer och kanske även förstå att det funnits en bakomliggande orsak till varför du hade någon vid sidan om.
    Fortfarande inte ok att vänsterprassla, men det går kanske ändå att förstå varför du gjorde det om man har alla fakta. 

Be om ursäkt och försök förklara varför det hände för dem och ge dem tid.
    Förmodligen är de även aviga mot din nye, men förklara för dem att det var du som inte skötte dig och att din nye inte är ansvarig för din och barnens fars dåliga relation som orsakade att du var otrogen.

Det är ju inte alls så enkelt som att "det som sker mellan de vuxna är de vuxnas ansvar". Om man ser någon man bryr sig om bli illa behandlad så påverkar det ens syn på personen behandlar den illa. Det är väldigt naivt att tro att ens handlingar inte kan få konsekvenser i andra ledet. Det är också ganska korkat att tro att man inte ska behöva stå till svars för sina handlingar inför sina barn.
  • Anonym (C)

Själv tolkade jag sättet som personen uttryckte sig på som typiskt kvinnligt, när denne skrev om en stor sorg osv. Inte för att det spelar någon roll, men fascinerande hur man kan tolka olika!

Du skriver ett brev där du förklarar att du är ledsen och att du hoppa kunna vara en del av deras liv i framtiden, men att du accepterar deras beslut oavsett. Skriv kärleksfullt utan att skylla ifrån dig ens en smula, som att skriva att ni hade det dåligt eller något sådant. Men det ska ändå vara tydligt att det som hände var något du ville, fast det vart på helt fel sätt.

Sen lämnar du bollen till dina barn, det kan ta tid innan dom hör av sig, men jag skulle tro att de allra flesta så småningom vill läka sådana här klyftor med sina föräldrar.

• Limeblad

Hur var relationen med barnen innan? Tänker att det har betydelse för utsikten framöver. Om ni hade en nära relation innan kan det nog finnas hopp om att reparera det som skadats. Men om ni inte var nära, om ex din fd partner var den som var mer drivande i relationen med barnen, tror jag det kan vara svårt för då har ni inte grunden.

• Miss Skywalker
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-28 10:49:38 följande:
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-28 10:46:57 följande:
    Vadå "du bedrog deras mamma"? TS kan lika gärna vara en kvinna som bedragit sin man.
    Det har ni rätt i. Jag bara läste det så. Vet inte varför. 

Anonym (Anonym) skrev 2020-05-28 10:51:39 följande:
    Jodå det vet du visst det. Det kallas könsdiskriminering.

För att det är minst 90% män som skaffar en ny innan han lämnar den gamla..
  • Anonym (K)

Vilka snorungar! Ring dem och säg att ni behöver prata ut ordentligt, som vuxna.

• Anonym (L)
    Anonym (K) skrev 2020-05-28 17:11:28 följande:

Vilka snorungar! Ring dem och säg att ni behöver prata ut ordentligt, som vuxna.

Enda snorungen här är TS.
  • Fiona M
    Anonym (K) skrev 2020-05-28 17:11:28 följande:

På vilket sätt är de snorungar?

Vuxna människor väljer själva vilka de vill ha i sin närhet.
  • Anonym (L)
    Mandel skrev 2020-05-28 10:32:29 följande:

Nu kommer jag och är så där konstig igen, men det som sker mellan vuxna är de vuxnas ansvar anser jag.

Ja, du betedde dig fruktansvärt illa mot din partner, men det är en sak mellan er två anser jag.

Eftersom dina barn har egna barn så borde de vara mognare och ha mer förståelse kring det här med relationer och kanske även förstå att det funnits en bakomliggande orsak till varför du hade någon vid sidan om.

Fortfarande inte ok att vänsterprassla, men det går kanske ändå att förstå varför du gjorde det om man har alla fakta. 

Be om ursäkt och försök förklara varför det hände för dem och ge dem tid.

Förmodligen är de även aviga mot din nye, men förklara för dem att det var du som inte skötte dig och att din nye inte är ansvarig för din och barnens fars dåliga relation som orsakade att du var otrogen.

TS äger inte sina barn , och det är ingen mänsklig rättighet att få tvinga sig på folk som inte vill träffa en.

Det är fullt möjligt att just för att barnen är mogna , vuxna och har egna barn vet de att de har rätt att välja sitt umgänge.

Det är däremot möjligt att det finns bakomliggande orsak till de inte gillar TS som person , och otroheten mm . var bara sista droppen.
Svar på tråden Mina barn vill inte se mig