• Anonym (Ano97)

    Plugga eller bli mamma!

    Hej,

    Jag är nyligen 23 år fyllda. Min sambo är 33. Vi har varit tillsammans i 2 och ett halvt år. Jag har nog alltid känt att vi är på samma nivå. Båda vill ha barn och familjeliv. Men nu på sistone har jag börjat fundera lite. Jag vill börja plugga. Och jag vill helst plugga i en annan stad. Leva livet liksom. Och jag känner mig för gammal för att göra det.. haha. Så dumt. Men jag vill liksom festa hela nätterna, sova hela dagarna och vara med i en nation. Hur fan säger man det till honom? Han kommer tycka jag slösat hans tid och han kommer inte vilja vara tillsammans med mig då jag inte gillat att festa förut.

    Då är mina frågor:

    Vad ska jag göra?

    Är jag för gammal för att söka universitet, vara med i en nation och festa?

    Ska jag väga för och nackdelar eller hur skulle ni göra i min situation? Jag vill ju verkligen leva. Han har ju redan levt, typ..

  • Svar på tråden Plugga eller bli mamma!
  • Anonym (Kvinna)

    Du ska plugga och du är absolut inte för gammal

  • Anonym (v)

    Självklart ska du plugga om du vill det. Det är en jättebra ide.
    Ja, du får helt enkelt tala om för din kille att du vill  utbilda dig. Killar har oftast inte samma paniik över att bli pappor eftersom deras tid inte rinner ut på samma sätt.
    Jätteviktigt för framtiden att du satsar på en utbildning. Det är dessutom bra för familjen och barnen att föräldrar är utbildade och har en stabilt oc bra yrkesliv. win win

  • Anonym (Kombo)

    Jag körde en kombo. Det gick jättebra men min unge var extremt lugn och sov bra.

  • Anonym (qwerty)

    Du ska inte väga fördelar och nackdelar.
    Du ska göra det du själv vill.
    Och du är verkligen inte för gammal för att läsa på universitetet!

  • Anonym (L)

    Varför skulle du vara för gammal för att plugga? De finns många som är betydligt äldre än dig och pluggar på universitet.

    Om du känner att du vill plugga och utbilda dig så tycker jag att du ska göra det. Du är 23 år, vilket betyder att det inte är någon stress gällande barn. Vänta bara inte för länge, men du hinner absolut plugga och det är nog smartast att göra det först. Alternativt plugga efter du fått barn, men då får du vänta längre och då kanske det blir svårare att komma igång.

    Angående att festa hela nätterna och sova hela dagarna.. är du säker på att du verkligen vill fortsätta vara tillsammans med denna kille? Låter mer som att du vill leva singellivet.

    Du är inte för gammal för att festa heller, men det låter som att du vill festa väldigt mycket och då undrar jag ens om du vill vara i ett förhållande med din partner.

    Nu vet jag ju inte hur din kille är som person och vad han vill göra för något, men det låter inte riktigt som att ni är på samma plan för tillfället. Dessutom är han ju lite äldre än dig. Om min partner hade sagt till mig att han vill festa hela nätterna och sova hela dagarna hade jag tolkat det som att han är less på mig och vill vara singel.

    Prata med din sambo och kom fram till en lösning. Kommunikation är a och o. Du måste nog också fundera på om du vill vara tillsammans med honom eller ej? Barnfrågan kan ni väl prata om. Om du säger att du vill plugga och vänta med barn så kanske han är helt okej med det. Många män brukar inte ha särskilt bråttom med barn. Dock så kan det ju lika gärna vara så att han vill ha barn snart och då kanske ni måste gå skilda vägar, om ni vill helt olika saker. Man kan kompromissa om det mesta, men inte om barn. Antingen måste någon ge med sig eller så måste man göra slut, men hur kul är det att skaffa barn mot sin vilja/skjuta upp det mot sin vilja?

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Det känns nästan som om du vill börja plugga bara för att kunna "leva livet" och festa runt. Du nämner inte ens vad du vill läsa utan det är studentlivet i sig som verkar viktigt. Om du inte är redo för familjelivet kanske ni ska gå skilda vägar ett tag.

    Fundera på vad du verkligen vill.

  • Anonym (Ida)

    Nej du är absolut inte för gammal! Jag har pluggat flera olika kurser och program på olika högskolor och universitet och det är alltid en stor spridning i åldrarna- en del kommer direkt ifrån gymnasiet och andra kan vara i 50-årsåldern. Min äldsta klasskamrat på en kurs var 59 år och alla i klassen älskade henne för att hon hade så mycket livserfarenhet och kunskap.

    Så Flytta, studera, festa, lär känna nya människor, lev livet! Herregud barn kan du skaffa sen, du är bara 23!

  • Anonym (W)

    Börja plugga och lev studentliv, det verkar ju vara något du verkligen vill annars kommer du ångra dig resten av livet. Att skaffa familj kan du göra sedan när du är klar och att sitta i ett hus med en man kan du sedan göra resten av livet. Gör det du vill göra först, senare när du är fast med barn och ekonomi i ekorrhjulet blir det annorlunda.

  • Avalie

    Inte är du för gammal heller. Jag är 39 och pluggar nu. Önskar dock att jag hade gjort det när jag var 23. Nu har jag ett barn och kan inte direkt vara med och festa som dom andra osv. En annan sak som oroar mig i din situation, din sambo har som du säger lekt av sig redan och kan egentligen inte lägga sig i eller tycka något om vad du väljer och vill.

    Du är fri att göra det du vill, det som är bra för dig och som får dig att må bra. Ännu viktigare att du gör sådant som får dig att växa och utvecklas med tanke på hur allt ser ut just nu med Corona osv. Kan komma ett ännu elakara virus och vips så är man död och när du ligger där och är skruttig, inte så kul att känna att man inte gjort det man ville. ....

  • Anonym (Student)

    Jag flyttade när jag fyllt 25 och pluggade på annan ort - visst kunde jag ibland känna mot vissa klasskompisar att de kom direkt från gymnasiet, men jag behövde ju inte umgås med dem Det fanns ju fler att umgås med! 

    Vet flera som var 23-27 som flyttade iväg och pluggade med pojkvän på distans. En del klarade det och andra gjorde det inte, men det är ju inte säkert att förhållandet hade funkat hemmavid ändå, det är det ingen som vet. 

    Så. KÖÖÖÖÖR! 

    Se till att du går med någon typ av studentförening, kan du sjunga lite så kan jag varmt rekommendera en kör, studentkörer är fantastiskt härliga gäng! Jag har några av mina närmsta kompisar än idag därifrån så där 2 dussin år senare  

    Plugga nåt som DU tycker verkar intressant.

Svar på tråden Plugga eller bli mamma!