• Anonym (Fundersam)

    Hur lägga upp umgänge med 6 mån barn?

    Hello.. som rubriken lyder, hur ska vi lägga upp umgänget med barnet på bästa sätt?

    Barnet kommer givetvis bo hos mig (mamma, som ju är huvud anknytningsperson samt föräldraledig), men skulle behöva lite tips på hur man skulle kunna lägga upp det för att barnet ska få träffa sin pappa och tvärtom? Bör man ha några bestämda dagar eller så då pappan kommer hit / man träffas? När är det rimligt för pappan att ha barnet själv över en dag? När är det rimligt att barnet sover hos pappan en natt för första gången?

    Lite sådana praktiska saker jag vill ha förslag på/hjälp med! Och barnet är, som skrivet, 6 månader.

    (Behöver inga kommentarer gällande beslutet att gå isär tack)

  • Svar på tråden Hur lägga upp umgänge med 6 mån barn?
  • Anonym (Fundersam)

    Samt, när är det aktuellt med eventuella v/v eller 2/3? (Om man nu skriver så)

  • Anonym (Typ)

    Bästa vore väl om pappan kunde komma mer nr mindre varje dag så länge bebisen är så liten. Har dom en relation idag? Isf tycker jag att pappan skulle kunna ta med sig barnet ut några timmar själv om de vill. Sova över hade fått vänta ett tag till för min del men o andra sidan så lämnar ju vissa borr så små till mor/far föräldrar enstaka nätter vid samma ålder så har pappa ä och barn en god anknytning skulle nog barnet kunna vara någon enstaka natt hos pappan.

    Vv bör inte införas före 3år

  • Anonym (Mamma)

    I den där åldern är det inte viktigt att det är på exakt "den" dagen, ni får planera utifrån vad som är bäst för er vuxna men inte för sällan.

  • Anonym (Gjjgc)

    Pappa kommer till er: (tider end förslag)

    Tisdag 17-19

    Torsdag 17-19

    Lördag 9-12 själv med barnet om ni bott ihop tills nu, annars efter anknytning skett

    Söndag 13-15 själv enl ovan

    Övernattning

    En natt vid ett år förutsatt att ovanstående funkat bra. Tex onsdag- torsdag samt varannan lör-sön.

    Två nätter vid två år, tex varannan helg samt en natt i v.

    Vid tre år kan man utöka och tex ha:

    Mamma: Sön em - ons fm mamna lämnar på förskola

    Pappa: ons em - fre fm pappa hämtar/lämnar på förskola

    Mamma fre em -sönd em mamma hämtar på förskola, lämnar hos pappa sön em då man kan prata lite mer om barnet.

    Övrig tid tfnsamtal el sms kring barnet.

    När man upplever att barnet klarar längre tid borta från föräldern kan man köra varannan v.

  • Anonym (Gjjgc)
    Anonym (Gjjgc) skrev 2020-05-30 07:23:07 följande:

    Pappa kommer till er: (tider end förslag)

    Tisdag 17-19

    Torsdag 17-19

    Lördag 9-12 själv med barnet om ni bott ihop tills nu, annars efter anknytning skett

    Söndag 13-15 själv enl ovan

    Övernattning

    En natt vid ett år förutsatt att ovanstående funkat bra. Tex onsdag- torsdag samt varannan lör-sön.

    Två nätter vid två år, tex varannan helg samt en natt i v.

    Vid tre år kan man utöka och tex ha:

    Mamma: Sön em - ons fm mamna lämnar på förskola

    Pappa: ons em - fre fm pappa hämtar/lämnar på förskola

    Mamma fre em -sönd em mamma hämtar på förskola, lämnar hos pappa sön em då man kan prata lite mer om barnet.

    Övrig tid tfnsamtal el sms kring barnet.

    När man upplever att barnet klarar längre tid borta från föräldern kan man köra varannan v.


    Ang byten ofta, man varvar givetvis veckorna, jag var kanske otydlig där.
  • Anonym (Ofta)

    Kom på min sambo med att ha varit otrogen på dotterns 6-månadersdag, men det dröjde ca 2-3 månader innan jag kunde flytta till egen lägenhet. Då gjorde vi som så att pappan hade dottern ett dygn mitt i veckan så jag kunde jobba en dag, och sedan hade han henne en natt på helgen så jag kunde komma ut och göra något roligt. Gick bättre än vad jag hade trott. Däremot tog det mycket tid och energi till att få honom till att vara föräldraledig åtminstone två dagar i veckan. Han ville nämligen inte dela med sig av sina föräldradagar.

  • Anonym (För vems skull?)

    För barnets skull så ska de ju träffas så mycket som möjligt, men det måste ju även funka för er föräldrar. Är det ok för dig att pappan kommer över spontant, eller blir det stressigt för dig? Kommer du och pappan att ha det trevligt när han hälsar på? Barn känner ju av stämningen och beroende på den skulle jag planera var och hur umgänget ska ske.

    Det kanske kan vara mindre laddat att ses utomhus nu när det är varmt? Hänga ute på en filt och sen när det är dags för barnet att sova kanske pappan kan ta en promenad med vagnen så du får lite egentid?

  • Anonym (abba)

    För små barn korta täta besök. Ju yngre desto kortare men tätare. Det absolut bästa vore om barnet får träffa sin pappa varje dag. Dock måste man vara realistisk också. Inte säkert det funkar för alla. Är föräldrarna goda vänner och bor nära varandra så funkar det säkert. Annars anpassar man efter omständigheterna.

    Utgångspunkten bör vara så ofta som möjligt. Som förslag att pappan kommer på kvällarna efter jobbet. Kommer ni överens så kan han vara hos dig. Kanske bada bebin eller bara gosa och umgås en stund. På helgerna kan han ta promenader med bebin eller kanske åka och träffa farföräldrarna om de bor nära. Om du ammar så får ni anpassa er efter det. Annars är det ju lite friare ramar.

    Sova över förutsätter att bebin känner sin pappa väl. Träffas de ofta och regelbundet kanske bebin kan sova hos pappan en natt i veckan från 1-årsåldern (eller ganska snart). Sedan kan ni utöka umgänget varje halvår/år.

    Man rekommenderar generellt växelvis boende först från 3-årsåldern. Man kan köra tidigare om man har tätare byten. Ju yngre desto tätare.

  • Anonym (abba)

    Om pappan träffar barnet ofta så att de lär känna varandra väl så kan man utöka umgänget. Hela det första året behöver barnet träffa pappan ofta, helst varje dag. Träffas de ofta så kan barnet om någon månad börja ha dagumgänge hos pappan. Alltså att barnet är hos pappan en hel dag. Då kan man köra att pappan kommer förbi varje/varannan kväll och sedan har barnet över dagen lördag eller söndag. Funkar det bra så kan man börja med att barnet sover över hos pappan en natt i taget. Men det förutsätter fortfarande att de träffas ofta på vardagarna.

  • Anonym (abba)

    Vill pappan vara föräldraledig är det ju toppen. Antingen att han kommer hem till dig eller du lämnar barnet hemma hos honom när du ska jobba. På det sättet kommer de träffas naturligt varje dag.

Svar på tråden Hur lägga upp umgänge med 6 mån barn?