• DVQ

Fri amning vs schema

Som rubriken lyder är jag lite nyfiken på hur ni gör med amningen. Nästan alla på familjeliv verkar förespråka fri amning, samtidigt verkar t ex bvc ha en striktare syn på amning och tider.

Hur gör ni med amningen? Finns det någon här som ammar efter schema? Hur funkar det? Vilka råd har ni fått från bb och bvc? Vilka fördelar och nackdelar ser ni med respektive metod?

• Svar på tråden Fri amning vs schema
  • DVQ
    Anonym (Fri) skrev 2020-05-30 20:25:00 följande:

Jag har aldrig hört schema förespråkas på något bvc som jag gått på (tre stycken olika, både kommunala och privat).

Inte heller har schema förespråkats på något BB (fött i två olika landsting).

Jag trodde faktiskt inte att någon förespråkade schema annat än som hjälp att hålla koll vid dålig viktuppgång.

Kanske är mitt bvc som är lite udda då. Men jag har fått rådet att försöka amma var tredje timme och inte en massa "snuttande", även om de också sagt att jag inte måste följa det slaviskt.

På bb sa de också amning var tredje timme, även om jag uppfattade det mer som en minsta rekommendation än ett schema.
Svar på tråden Fri amning vs schema