• DVQ

    Fri amning vs schema

    Som rubriken lyder är jag lite nyfiken på hur ni gör med amningen. Nästan alla på familjeliv verkar förespråka fri amning, samtidigt verkar t ex bvc ha en striktare syn på amning och tider.

    Hur gör ni med amningen? Finns det någon här som ammar efter schema? Hur funkar det? Vilka råd har ni fått från bb och bvc? Vilka fördelar och nackdelar ser ni med respektive metod?

  • Svar på tråden Fri amning vs schema
  • Anonym (Fri)

    Jag har aldrig hört schema förespråkas på något bvc som jag gått på (tre stycken olika, både kommunala och privat).

    Inte heller har schema förespråkats på något BB (fött i två olika landsting).

    Jag trodde faktiskt inte att någon förespråkade schema annat än som hjälp att hålla koll vid dålig viktuppgång.

  • Anonym (C)

    Ammade självklart fritt. Ser verkligen inga fördelar med att amma på schema och trodde att det synsättet var utrotat på bvc sedan länge! Jag fick första barnet 2005 och då var det fri amning som gällde. Däremot var AW fortfarande poppis och diskuterades flitigt och det var hög aktivitet i hennes eget forum.

    Vill man att amningen ska vara smidig och enkel så är det bäst att amma när barnet visar att den vill amma.

  • Fröken W

    Fri amning alla dagar i veckan. Men efter ett tag lär man sig ju ungefär hur lång tid det brukar gå mellan matningarna så då lägger man kanske barnet vid bröstet t.ex. var fjärde timme. Men skulle bebisen visa tecken på att h*n vill amma på andra tider så får den såklart det.

  • DVQ
    Anonym (Fri) skrev 2020-05-30 20:25:00 följande:

    Jag har aldrig hört schema förespråkas på något bvc som jag gått på (tre stycken olika, både kommunala och privat).

    Inte heller har schema förespråkats på något BB (fött i två olika landsting).

    Jag trodde faktiskt inte att någon förespråkade schema annat än som hjälp att hålla koll vid dålig viktuppgång.


    Kanske är mitt bvc som är lite udda då. Men jag har fått rådet att försöka amma var tredje timme och inte en massa "snuttande", även om de också sagt att jag inte måste följa det slaviskt.

    På bb sa de också amning var tredje timme, även om jag uppfattade det mer som en minsta rekommendation än ett schema.
  • Jemp

    Ja att amma efter schema trodde jag också var utdött.

    Att det inte ska gå för lång tid mellan mätningarna hos de allra minsta är en annan sak.

  • lövet2
    DVQ skrev 2020-05-30 21:43:23 följande:
    På bb sa de också amning var tredje timme, även om jag uppfattade det mer som en minsta rekommendation än ett schema.
    Jo, det var nog en minsta rekommendation. Nyfödda får inte äta för sällan.

    Vad är fördelen med att amma på schema? Ingen för babyn. För mamman är det kanske att hon kan tillfredsställa sitt kontrollbehov om hon har det.

    Schemalagd amning togs bort på 80-talet. De flesta tappar mjölken när de ammar på schema.
  • Anonym (Minna)

    Min mamma ammade mig enligt schema, tidigt 80-tal. Mina yngre syskon ammades fritt, då hade vågen med schema gått över. Sedan dess är det fri amning som förespråkas.

    Hela cirkusen med amning på schema startades av ett mycket tveksamt forskningsprojekt som inte ens byggde på bröstmjölk, utan hur länge spädbarn höll sig mätta på ersättning. Helt vansinnigt kan det tyckas idag...

  • Anonym (Mamma)

    Fri amning, absolut. Barn måste få äta när de är hungriga och inte tvingas till det om de inte har behov, det säger sig självt. Mänskligheten har klarat sig bra i tusentals år utan något amningsschema. Det är först när de är mycket äldre som de behöver äta på fastare tider.

  • cosinus

    Varken eller skulle jag säga att jag gjort.

    Jag har inte ammat efter något schemat i form av en viss tid men ganska tidigt har jag försökt få till vakna-amma-vara vaken-sova o s v schema dagtid.

    Mina har kräkts mycket, rapat mycket och haft problem med magen och enda sättet att de fått sova någorlunda är att det varit lite tid från sista amningen till att de ska sova igen. Har de ammat precis innan har vi hamnat i en dålig spiral av för kort sömn, skrik och amning om vart annat. För självklart ger man ett skrikande barn bröstet om inget annat funkat men bäst har det för oss funkat med lite glesare amning om än inga klockslag varit viktiga.

    På natten har jag alltid provat söva om på annat sätt först och ammat bara när det inte fungerat. Minst kräk i sängen så och minst skrik nattetid.

Svar på tråden Fri amning vs schema