Inlägg från: Malva20 |Visa alla inlägg
  • Malva20

Fri amning vs schema

Jag blev rekommenderad fri amning av BVC och fick höra att jag skulle amma på minsta tecken. Det låter ju självklart klokt, men blev katastrof för oss. Jag hade en naturlig överproduktion och min dotter var matglad vilket drog igång en nedåtgående spiral där hon ammade mer och mer samtidigt som hon mådde sämre och sämre, tillslut var hon riktigt sjuk. Lösningen blev schema och blockamning. Självklart utgår jag fortfarande från hennes tecken men håller schemat ganska noga.

Så jag vill bara lägga till det perspektivet - att fri amning är toppen när det fungerar, men inte nödvändigtvis för mammor med stor mjölkproduktion. Önskar att det hade funnits någon på BVC som visste något om att få en balanserad mjölkproduktion och inte bara gav råd för att jaga igång ännu mer mjölk. Har insett nu i efterskott att det är många mammor som har överproduktion utan att veta om det eftersom barnet alltid verkar hungrigt.

• Malva20
    Jemp skrev 2020-06-01 09:33:36 följande:

Jag hänger inte med. Vad gjorde barnet sjukt pga överproduktion?

När produktionen blir för stor får barnet aldrig tömma ett bröst och får då aldrig i sig den feta mjölken. Det blir helt enkelt en helt obalanserad kost där barnet aldrig får bli mätt av fettet. Min dotter hade magsmärtor hela dagarna i sträck, spydde, hade konstant diarré/lödder, kiknade på bröstet och blev rädd för att ta ett bra tag om bröstet.
Svar på tråden Fri amning vs schema