• Anonym (X)

    Hjälp! Förbjuda (kriminell) kompis till min som att komma in i lägenheten. Tips på hur?

    Sonen är 12 år, kompisen 12-14 år, jag vet inte riktigt. De har känt varandra i ca 1 år och är egentligen inte så bra kompisar, men han bruka bjuda in sig själv ibland och ibland vill han att sonen ska hänga med honom ut.

    Jag har alltid haft dåliga vibbar från honom. Trotts att han alltid är ovanligt trevlig, frågar alltid hur man mår om man träffar honom på stan och är trevlig mot alla familjemedlemmar.

    Det är egentligen 3 händelser som gjort att jag inte vill att han kommer mer, vet även om att andra föräldrar inte vill att sina barn umgås med honom. Det handlar om skadegörelse och stöld av bland annat en cykel av en bekant till oss.

    Dilemmat är att jag egentligen inte har bevis för något, men litar på de som berättat för mig plus att incidenten med skadegörelsen är jag ganska säker på att det är han. Har även konfronterat honom om det.

    Nu till problemet. Jag vill inte ha honom i min lägenhet mer, vill inte ens att han plingar på. Vill inte vara orolig att han tar något när han är hos oss, vilket jag tror han gjort, men har som sagt inga bevis så kan inte ta upp det.

    T.ex kan sonen kanske ha 1-2 kompisar hemma, att då säga att han inte får komma in är ju taskigt. Att argumentera om sakerna han gjort är ju också känsligt då han kommer förneka och jag inte har några bevis. Så hur ska man säga?

    Ett förslag jag tänkt på är, -Jag tycker du är trevlig och snäll, men för mycket saker har hänt med cykelstölder mm och att folk har sett att du är inblandad, jag vill inte att du är inne i min lägenhet mer.

    Eller är det för hårt? Behövs förklaring? 

    Förslag hur jag ska göra? Jag ser honom ute nästan varje dag, tråkigt om han tar det för hårt, ändå är jag arg för saker som han gjort. Men jag måste nog vara bestämd för att han ska förstå..

  • Svar på tråden Hjälp! Förbjuda (kriminell) kompis till min som att komma in i lägenheten. Tips på hur?
  • Anonym (.)

    Jag hade nog tagit ett långt samtal med ditt eget barn, bara för att tydliggöra att denna kompis ej får sätta sin fot i lägenheten. Så han kan avstyra en del av problemet.

    Tycker inte din förklaring är för hård, hade själv kunnat säga typ "alla vet att du är inblandad i en massa olagligheter, och så länge som det fortsätter vill jag inte ha dig här."

    Jag var för övrigt inblandad i en del skit själv när jag var ung, men växte ifrån det, pluggade och gjorde något av mitt liv.

  • Anonym (E)

    Något att fundera över.

    Du ska väl i första hand få sonen att sluta umgås med en person som inte är bra för honom?

    Det gör du inte genom att förbjuda vänskapen utan att peppa för vänskap med andra som är sund istället.

    Ge sonen tips på saker som är bra för honom som han redan gör och saker som är bra inför framtiden.

    Du kan även säga i en diskussion med din son vad du har hört om denna vän och be honom fundera på om det då är en bra ide att ta med någon hem som har ett rykte om att stjäla.

    I detta lär du din son att göra bättre och andra val inte bara bland vänner.

  • Anonym (X)
    Anonym (.) skrev 2020-06-01 08:22:17 följande:

    Jag hade nog tagit ett långt samtal med ditt eget barn, bara för att tydliggöra att denna kompis ej får sätta sin fot i lägenheten. Så han kan avstyra en del av problemet.

    Tycker inte din förklaring är för hård, hade själv kunnat säga typ "alla vet att du är inblandad i en massa olagligheter, och så länge som det fortsätter vill jag inte ha dig här."

    Jag var för övrigt inblandad i en del skit själv när jag var ung, men växte ifrån det, pluggade och gjorde något av mitt liv.


    Jag har pratat med sonen och sonen vill inte umgås med honom. Men ibland har han kompis som känner den kriminella kompisen och då vill han också komma in. Han kommer alltså in trotts att sonen egentligen inte vill men vill inte heller säga nej då han inte heller vill vara taskig, blir ju en sorts mobbning annars..

    Precis, kan ju hända att han bättrar sig i framtiden. Han kan ju ta det väldigt hårt beroende på hur jag säger. 

    Han är från Somalia, tror att han bort trångt, han är alltid ute till sent på kvällen..
  • Anonym (Hold my beer)

    Är du vuxen i ditt eget hem eller..? Det är bara att säga att ungen tyvärr inte är välkommen, du vill inte ha tjuvar och skadegörare i ditt hem. De får leka ute i så fall.

    Prio ett är att styra ditt eget barn från en sån där person, prata med sonen om att andra i närheten kommer att döma honom efter vilka han umgås med och anta att han är likadan. Endera dagen är det en förälder som startar en tråd på FL om honom där de inte känner sig bekväm med besök eftersom han umgås med kriminella och det går rykten om saker han gjort också...

  • Anonym (X)
    Anonym (E) skrev 2020-06-01 08:26:00 följande:

    Något att fundera över.

    Du ska väl i första hand få sonen att sluta umgås med en person som inte är bra för honom?

    Det gör du inte genom att förbjuda vänskapen utan att peppa för vänskap med andra som är sund istället.

    Ge sonen tips på saker som är bra för honom som han redan gör och saker som är bra inför framtiden.

    Du kan även säga i en diskussion med din son vad du har hört om denna vän och be honom fundera på om det då är en bra ide att ta med någon hem som har ett rykte om att stjäla.

    I detta lär du din son att göra bättre och andra val inte bara bland vänner.


    Sonen vill inte umgås med honom. Han är ganska dryg och väldigt tjatig på sonen att de ska umgås. Han kommer annars mest när gemensamma kompisar är hemma. 

    Har hänt att han kommer, sonen spelar dataspel och säger att han inte vill med ut. Då kommer kompisen in, alltså utan att sonen bjudit in honom..
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (X) skrev 2020-06-01 08:29:27 följande:
    Jag har pratat med sonen och sonen vill inte umgås med honom. Men ibland har han kompis som känner den kriminella kompisen och då vill han också komma in. Han kommer alltså in trotts att sonen egentligen inte vill men vill inte heller säga nej då han inte heller vill vara taskig, blir ju en sorts mobbning annars..

    Precis, kan ju hända att han bättrar sig i framtiden. Han kan ju ta det väldigt hårt beroende på hur jag säger. 

    Han är från Somalia, tror att han bort trångt, han är alltid ute till sent på kvällen..
    Nej det är inte mobbning att inte vilja umgås med en person.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (X) skrev 2020-06-01 08:33:09 följande:
    Sonen vill inte umgås med honom. Han är ganska dryg och väldigt tjatig på sonen att de ska umgås. Han kommer annars mest när gemensamma kompisar är hemma. 

    Har hänt att han kommer, sonen spelar dataspel och säger att han inte vill med ut. Då kommer kompisen in, alltså utan att sonen bjudit in honom..
    Om han tränger sig in hos er och din son inte klarar av att få ut honom får sonen låta bli att öppna dörren när den där personen ringer på och du inte är hemma.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-06-01 08:33:09 följande:
    Nej det är inte mobbning att inte vilja umgås med en person.
    Visst är det taskigt att frysa ut bara en person. Som sagt har han inga domar jag kan luta mig mot. Visst kommer jag vara tydlig nästa gång jag ser honom. Men vill ändå avvisa honom så snällt det går..
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (X) skrev 2020-06-01 08:37:40 följande:
    Visst är det taskigt att frysa ut bara en person. Som sagt har han inga domar jag kan luta mig mot. Visst kommer jag vara tydlig nästa gång jag ser honom. Men vill ändå avvisa honom så snällt det går..
    Det handlar inte om att frysa ut, man kan inte umgås med kriminella för att inte såra deras känslor. Du hör väl hur dumt det låter..? Det handlar om att han inte ska få komma in i ert hem, bevis eller inte har man rätt att säga nej till vem som helst.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-06-01 08:34:26 följande:
    Om han tränger sig in hos er och din son inte klarar av att få ut honom får sonen låta bli att öppna dörren när den där personen ringer på och du inte är hemma.
    En lösning, men denna "kompis" skulle då plinga och knacka i många minuter innan någon öppnar, han är som sagt ovanligt dryg. En gång satt jag på toa, han väntade i över 30 min på att någon skulle öppna!! Jag är även rädd att om någon skulle glömma att låsa och han provar att öppna för att se om någon är hemma (Vilket han gjort en gång), att han då skulle kunna göra något dumt om ingen är hemma... Därför vill jag egentligen inte ens att han knackar på..
Svar på tråden Hjälp! Förbjuda (kriminell) kompis till min som att komma in i lägenheten. Tips på hur?