• Svar på tråden Organiserade aktiviteter - går bättre för barnen i skolan
  • annakarlsson

    Frågan är vad som är vad. Föräldrar ser till att barnen är med i en idrottsförening och lägger mycket tid på detta är troligtvis samma föräldrar som hjälper till mycket med läxor och annat som tar tid runt barnet exempelvis läsning.


     


     


    Sen är det ju otroligt nyttigt att barn rör på sig. 
  • Tow2Mater

    Har de visat att de som t ex springer eller tränar på gym inte alls har samma fördelar då?

    Jag tycker det luktar lite "vi vill ha mera pengar till underpriviligierade invandrargrupper" om den där artikeln...

  • annakarlsson
    Tow2Mater skrev 2020-06-02 01:46:09 följande:

    Har de visat att de som t ex springer eller tränar på gym inte alls har samma fördelar då?

    Jag tycker det luktar lite "vi vill ha mera pengar till underpriviligierade invandrargrupper" om den där artikeln...


    Skulle vara intressant att veta men detta gällde barn och ungdomar och jag tror det är ganska få barn som springer eller går på gym strukturerat. 

  • Litorina
    Tow2Mater skrev 2020-06-02 01:46:09 följande:

    Har de visat att de som t ex springer eller tränar på gym inte alls har samma fördelar då?

    Jag tycker det luktar lite "vi vill ha mera pengar till underpriviligierade invandrargrupper" om den där artikeln...


    Kanske inte just invandrare, men lågutbildade och låginkomsttagare - och det vore ju en väldigt bra idé! Hellre lägga pengar på fritidsledare åt barnen än kriminalvårdare åt dem sen när de blivit vuxna. Fritidsledaren/tränaren är billigare och aktiviteten betydligt trevligare.

    Hur många intervjuer har man inte hört med tex kampsportare som säger att om det inte vore för idrotten vet de inte var de hade hamnat?
  • LaFontaine
    Tow2Mater skrev 2020-06-02 01:46:09 följande:

    Har de visat att de som t ex springer eller tränar på gym inte alls har samma fördelar då?

    Jag tycker det luktar lite "vi vill ha mera pengar till underpriviligierade invandrargrupper" om den där artikeln...


    Nej, de har inte samma fördelar, för det som undersökts är den organiserade aktiviteten. Förutom idrott, alltså också körsång, gitarrorkestern, ungdomsgrupper i kyrkan etc. Det ger bättre effekter att springa i en löpargrupp framför att springa själv, eller att sjunga i kör framför att spela ensam i en hemmastudio.
  • Physalis

    Jag tror som annakarlsson. Det är nog engagerade föräldrar som är den huvudsakliga faktorn.


    Korrekturläser som en kratta
  • Mrs Moneybags

    Om man läser artikeln, så handlar det främst om att barnen får uppleva olika sätt att lära sig saker i olika miljöer. Detta ger en fördel när de sedan ska applicera detta på lärandet i skolan. Man lär sig även så kallade soft skills, som samarbetsförmåga, förmåga att ta ansvar, självdisciplin och samhällsengagemang. 

    Den största skillnaden på föräldrarna är att de vars barn deltar i större utsträckning i organiserade aktiviteter har mer pengar att lägga på detta. 

  • sextiotalist
    Physalis skrev 2020-06-02 12:34:15 följande:

    Jag tror som annakarlsson. Det är nog engagerade föräldrar som är den huvudsakliga faktorn.


    Och är man engerad förälder, så har barnen förutsättningar ändå.
  • Physalis
    sextiotalist skrev 2020-06-02 14:49:58 följande:

    Och är man engerad förälder, så har barnen förutsättningar ändå.


    Exakt. Barnen går organiserade aktiviteter och klarar sig bra i skolan för att de har engagerade föräldrar. Barnen klarar sig inte bra i skolan för att de går organiserade aktiviteter.
    Korrekturläser som en kratta
  • Tow2Mater
    annakarlsson skrev 2020-06-02 07:40:30 följande:

    Skulle vara intressant att veta men detta gällde barn och ungdomar och jag tror det är ganska få barn som springer eller går på gym strukturerat. 


    Men artikeln säger ju " Allt fler ungdomar tränar på egen hand. Många springer och tränar på gym".
Svar på tråden Organiserade aktiviteter - går bättre för barnen i skolan