• Anonym (?)

    Fått veta att sambon har asperger

    Vart kan man vända sig för att få stöd? Han vill inte erkänna diagnosen själv men har pratat med hans föräldrar. Har väl känt att det är nåt men inte fattat vad. Vi har barn ihop.

  • Svar på tråden Fått veta att sambon har asperger
  • Anonym (E)

    Vad är det för stöd du vill ha?

    Vuxrnhab brukar ha grupper för anhöriga om funktionsskillnaden. Men då krävs det i regel att personen det gäller är inskriven på hab och också godkännt att den anhörige deltar.

    Det finns också föreningar som kan ha verksamhet för anhöriga.

  • Anonym (op)
    Anonym (?) skrev 2020-06-01 09:32:48 följande:

    Vart kan man vända sig för att få stöd? Han vill inte erkänna diagnosen själv men har pratat med hans föräldrar. Har väl känt att det är nåt men inte fattat vad. Vi har barn ihop.


    På vilket sätt behöver han stöd?

    Tror han diagnosen är fel?
  • Anonym (?)

    Han tror diagnosen är fel. Men som hans mamma sa det är en stor grundlig utredning och allt stämmer in, även om han funkar hyfsat som vuxen nu. Han fick diagnos som barn.

    Han kommer aldrig erkänna att han har det så den som behöver stöd är jag.

  • Anonym (op)
    Anonym (?) skrev 2020-06-01 09:53:23 följande:

    Han tror diagnosen är fel. Men som hans mamma sa det är en stor grundlig utredning och allt stämmer in, även om han funkar hyfsat som vuxen nu. Han fick diagnos som barn.

    Han kommer aldrig erkänna att han har det så den som behöver stöd är jag.


    Varför behöver du själv stöd?

    Även en stor utredning kan ha fel, han måste ju inte ha rätt diagnos.
  • Anonym (Va)

    Fattar inte.

    Du/alla har vetat om diagnosen sedan han var barn. Han fungerar hyfsat...

    Ni har barn...

    Vad är det som inte fungerar och vad har ändrats sen innan ni fick barn ?

  • CitronTulo

    Men vad spelar det, för dig, för roll att han fått en diagnos (rätt eller felaktig)? Han är väl samma person fast han har fått en diagnos på ett papper? Så har du inte haft problem med det förut så är det väl ingen skillnad nu?

  • Anonym (?)

    Jag fick reda på det igår.

    För mig är det en chock ändå att fatta att vissa saker som jag tänkt är träningssaker, t.ex stresskänslighet, aldrig kommer försvinna. Jag behöver prata med nån om vad som är rimligt av mig att kunna förvänta mig och hur vi kan få balans. Eftersom han är så känslig måste jag nog ta mer föräldraansvar och sånt. Behöver nån att prata med för jag vet inget om asperger.

  • Anonym (?)

    Jag har tänkt att han är lite mansbebis som kan träna upp sina förmågor. Men att han har en diagnos gör ju att han kanske helt enkelt inte kan/orkar, t ex med sömnbrist.

Svar på tråden Fått veta att sambon har asperger