• Skogssport

    Hur mycket rör era barn på sig?

    Observera att detta enbart gäller rörelse under organiserade former och alltså inte burken på rasten eller cykling eller random fotboll på området med kompisar på fritiden.

    FRÅGA:

    Hur mycket organiserad rörelse har era barn i veckan; inkluderat skola, fritids och fritiden.

    Min 10-åriga son, som har orientering som sin enda fritidssyssla, har:

    Måndag:

    -Orientering: Styrketräning, 18:00-19:30

    Tisdag:

    -Gymnastiklektion i skolan, 40 minuter:

    -Simning varje tisdag Mars, April, Maj, September och Oktober.

    -Under månaderna November, December, Januari och Februari byts simningen ut mot skridskor på tisdagens gymnastiklektion.

    -Orientering: Konditionsträning 18:00-19:30

    Onsdag:

    -Orientering: Teknikträning 18:00-19:30

    Torsdag:

    -Gymnastik i skolan, 40 minuter (vanlig gymnastiklektion = bollsport, lekar, etc).

    -Orientering: Intervallträning 18:00-19:30

    Fredag:

    -Vilodag

    Lördag:

    -Orientering: Tävling, 20-40 minuter beroende på svårighetsgrad + uppvärmning 15 minuter

    Söndag:

    -Orientering: Tävling, 20-40 minuter beroende på svårighetsgrad + uppvärming 15 minuter

    Hur ser det ut för era barn i ungefär samma ålder?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket rör era barn på sig?
  • Skogssport

    Har ni fler barn så lägg rösten för det barn som har flest timmar/vecka, alt. det äldsta barnet.

  • Skogssport

    Skriv gärna ålder och aktiviter för barnet/barnen.

  • Mandel

    Alldeles för lite till min förtret. De har ärvt noll rörelse efter sin far och han anser inte att man behöver röra på sig, så svårt att få honom att förstå allvaret med kost och rörelse.
    Skitirriterande då båda sönerna är överviktiga och den yngsta har riktig mage som sin far.
    Jag tvingar med dem ut, men orkar inte bråka själv alla gånger...

    De rör sig ingenting extra alls pappaveckorna.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Skogssport
    Mandel skrev 2020-06-01 14:22:45 följande:

    Alldeles för lite till min förtret. De har ärvt noll rörelse efter sin far och han anser inte att man behöver röra på sig, så svårt att få honom att förstå allvaret med kost och rörelse.

    Skitirriterande då båda sönerna är överviktiga och den yngsta har riktig mage som sin far.

    Jag tvingar med dem ut, men orkar inte bråka själv alla gånger...

    De rör sig ingenting extra alls pappaveckorna.


    Ouch! Jobbigt när det är så olika mellan era hushåll.

    PokémonGo är ju ömsom rörelse, ömsom stillastående, men det är ju alltid något. Det kanske vore något för pappan att göra med barnen?

    Lekland är ju också en fantastisk plats för rörelse, liksom studsmattor och simhallar. - Man rör sig jättemycket men tänker inte på att man samtidigt tränar, pga att det är så jäkla roligt!
  • Mandel
    Skogssport skrev 2020-06-01 14:30:17 följande:
    Ouch! Jobbigt när det är så olika mellan era hushåll.

    PokémonGo är ju ömsom rörelse, ömsom stillastående, men det är ju alltid något. Det kanske vore något för pappan att göra med barnen?

    Lekland är ju också en fantastisk plats för rörelse, liksom studsmattor och simhallar. - Man rör sig jättemycket men tänker inte på att man samtidigt tränar, pga att det är så jäkla roligt!

    Pappa jobbar. Har han alltid gjort. Gör de någon aktivitet så är det att åka och handla eller gå på bio eller käka på McD typ. 
    Finns inte på hans världskarta att han skulle ge sig ut och röra på sig frivilligt. Han gör ingenting för någon annan som han själv inte har vinning av.
    En av anledningarna till att jag skilde mig...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • cosinus

    9-åringen har 2 x 2 timmar i en idrott, 2 x1 timme + ev matcher med en annan idrott plus skolidrott som jag ärligt talat inte vet omfattningen på 2 ggr i veckan.

    12-åringen har 4 x 3 timmar i en idrott samt skolidrott utöver det. tror det är 2 ggr i veckan där också.

  • sextiotalist

    När sonen var i den åldern så var det väldigt mycket cykling och promenader. Vi bodde i en liten håla då med dåliga kommunikationer, risig ekonomi så bilen användes sparsamt. Vi gick och cyklade så mycket det gick. Så förutom det han rörde sig i skolan, 4 km fram och tillbaka till skolan så säkert en till två timmar till.

  • Anonym (Taxi)

    När min son var 10 år hade han flera idrotter och 13 träningspass /matcher att välja på. Han körde ca 9 pass i veckan. Nu är han 13 och har 2 aktiviteter kvar, träning och match varje dag. Han kör 7 gånger i veckan. +skolidrott + daglig rörelse i skolan som brukar vara 30 minuter promenad.

    Dottern är 1 år äldre och hon kör 5 träningar i veckan + match på helgen.

    Mitt liv går ut på att dom äter och dricker ordentligt. Alltså är på rätt plats med rätt förutsättningar (utrustning och mat)

    Dom här alltid varit mycket aktiva och jag har haft diskussioner med deras läkare om detta, finns det risker? Men både doktor och fysioterapeut säger kör på. Så länge dom tycker det är kul

  • Anonym (noll timmar)

    Eftersom frågan gällde organiserad idrott blir svaret 0 timmar för mina barn.

  • Drottningen1970

    Oorganiserad rörelse är också aktivitet som är exakt lika bra som organiserad så det finns egentligen ingen anledning att inte räkna detta.

    Men för sakens skull då.

    Måndagar:fotbollsträning 1,5 timme

    Tisdagar: skolgympa

    Onsdagar: fotbollsträning 1,5 timme

    Torsdagar: skolgympa + fysträning med fotbollsklubben. 1 timme.

    Vinterhalvåret: basket på tisdagar och innefotboll på lördagar.

    Sen tillkommer matcher

Svar på tråden Hur mycket rör era barn på sig?