• Jllnic

    Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?

    Vi har budat 3,4 på ett hus som ligger ute för 3,7. Huset har legat ute i ett par månader. Mäklaren meddelade att säljaren tyckte budet var för lågt och undrade om vi kunde tänka oss att höja. Vi har informerat om att vi är fortsatt intresserade och att de kan höra av sig om någon budar högre så vi kan möta det i såfall.

    Hur hade ni tänkt som säljare? Är det en taktik från mäklaren/säljarens håll?

    Vi vill verkligen ha huset men anser att det inte är värt 3,7 om man tänker själva byggnaden/tomten och inte hur mycket vi faktiskt vill ha det. Sedan vill vi inte bli barskrapade heller vilket vi blir om vi höjer. Det finns marginal men inte upp till utgångspris.

    Hur skulle ni göra nu? Som köpare, säljare eller mäklare.

  • Svar på tråden Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?
  • Anonym (ooo)

    Har ni inte de marginalerna så har ni väl inte? Då finns ingen ide att spekulera, eller? 

  • Kjell2
    Jllnic skrev 2020-06-01 14:33:21 följande:

    Vi har budat 3,4 på ett hus som ligger ute för 3,7. Huset har legat ute i ett par månader. Mäklaren meddelade att säljaren tyckte budet var för lågt och undrade om vi kunde tänka oss att höja. Vi har informerat om att vi är fortsatt intresserade och att de kan höra av sig om någon budar högre så vi kan möta det i såfall.

    Hur hade ni tänkt som säljare? Är det en taktik från mäklaren/säljarens håll?

    Vi vill verkligen ha huset men anser att det inte är värt 3,7 om man tänker själva byggnaden/tomten och inte hur mycket vi faktiskt vill ha det. Sedan vill vi inte bli barskrapade heller vilket vi blir om vi höjer. Det finns marginal men inte upp till utgångspris.

    Hur skulle ni göra nu? Som köpare, säljare eller mäklare.


    Beror väl helt på hur desperat man är. Som säljare kanske man har en deadline då huset måste vara sålt.

    Har man massa andra bra alternativ som köpare så blir läget annorlunda än om detta är the-one-and-only.


  • Jemp

    Vi gav bud under utgångspris, blev meddelade att det var för lågt och möttes med en kompromiss. Betalade alltså mer än vårt första bud men under utgångspris.

  • Anonym (Anna)

    Inte så smart att svara så. Nu vet de att ni vill ha huset och även har utrymme att höja.

    Säg istället att ert bud ligger. Att ni har räknat på det och med de förändringar ni önskar göra med huset är det ert maxbud och ni behöver besked senast på fredag kl 16. (Typ). Ge inte för lång tidsfrist.

    Sedan får ni hoppas på att de inte läser på familjeliv.. haha.

  • Anonym (Ice)

    Jag skulle ha is i magen om jag var ni. Känns ju inte bra att buda upp mot själva säljaren. Uppenbarligen tycker inte marknaden att huset är värt 3,7 mille för då skulle buden legat på det eller så skulle huset vara sålt. Varning dock! Vi gjorde likadant på ett hus när vi var i exakt samma situation som ni. Det slutade med att vi förlorade huset för säljaren blev sur på att vi lade oss under utgångsbud och när någon sedan kom och lade bud på utgångspris (vilket var 2-300 000 kr) ville inte säljaren låta oss buda mot dem utan hen ville hellre sälja huset till ett lägre pris till dem än att vi skulle vara med i budgivningen.

  • Anonym (Ice)
    Anonym (Ice) skrev 2020-06-01 14:47:56 följande:

    Jag skulle ha is i magen om jag var ni. Känns ju inte bra att buda upp mot själva säljaren. Uppenbarligen tycker inte marknaden att huset är värt 3,7 mille för då skulle buden legat på det eller så skulle huset vara sålt. Varning dock! Vi gjorde likadant på ett hus när vi var i exakt samma situation som ni. Det slutade med att vi förlorade huset för säljaren blev sur på att vi lade oss under utgångsbud och när någon sedan kom och lade bud på utgångspris (vilket var 2-300 000 kr) ville inte säljaren låta oss buda mot dem utan hen ville hellre sälja huset till ett lägre pris till dem än att vi skulle vara med i budgivningen.


    Förtydligande: alltså 2-300 000 kr över vårt bud.
  • Jllnic
    Anonym (Ice) skrev 2020-06-01 14:47:56 följande:

    Jag skulle ha is i magen om jag var ni. Känns ju inte bra att buda upp mot själva säljaren. Uppenbarligen tycker inte marknaden att huset är värt 3,7 mille för då skulle buden legat på det eller så skulle huset vara sålt. Varning dock! Vi gjorde likadant på ett hus när vi var i exakt samma situation som ni. Det slutade med att vi förlorade huset för säljaren blev sur på att vi lade oss under utgångsbud och när någon sedan kom och lade bud på utgångspris (vilket var 2-300 000 kr) ville inte säljaren låta oss buda mot dem utan hen ville hellre sälja huset till ett lägre pris till dem än att vi skulle vara med i budgivningen.


    Så resonerar vi med! Med tanke på att vi är uppe i miljoner och ser jag inte 300k lägre som ett skambud. Vi tänker även att huspriserna kommer sänkas en del på grund av den osäkra situationen som råder.
  • Jllnic
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-01 14:46:02 följande:

    Inte så smart att svara så. Nu vet de att ni vill ha huset och även har utrymme att höja.

    Säg istället att ert bud ligger. Att ni har räknat på det och med de förändringar ni önskar göra med huset är det ert maxbud och ni behöver besked senast på fredag kl 16. (Typ). Ge inte för lång tidsfrist.

    Sedan får ni hoppas på att de inte läser på familjeliv.. haha.


    Bör man motivera varför man endast budar såsom man gör?

    Kan ha ändrat vissa detaljer för anonymitetens skull ;) men inget jag anser hemligt heller.
  • Jllnic
    Jemp skrev 2020-06-01 14:39:19 följande:

    Vi gav bud under utgångspris, blev meddelade att det var för lågt och möttes med en kompromiss. Betalade alltså mer än vårt första bud men under utgångspris.


    Hur kom ni fram till kompromissen?
  • Anonym (J)

    Det är omöjligt att säga. Beror på om man vill snabbt bli av med huset eller om man har gott om tid och inte alls är desperat att sälja.

Svar på tråden Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?