Inlägg från: Anonym (Mäklare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mäklare)

Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?

Nu vet jag ju inte var i landet vi befinner oss men jag jobbar i Stockholm och på marknaden i stort går husen bra just nu, trots Corona.

Någon skrev att mäklaren tutar i säljaren att hen kan få mer och säkert finns det få som gör det men för det mesta är det säljaren själv som till förbannelse menar att huset är värt mer på rådande marknad. Är utgångspriset satt på 3,7 är det satt utifrån hur marknaden på orten ser ut och andra hus som ligger ute. Kolla sålda hus på Hemnet på orten och skapa er en bild om pris/kvm. Har ingen annan lagt bud har ni självklart ett gyllene läge att köpa huset, Grattis! Men precis som andra redan har sagt är det en risk att inte möta säljaren halvvägs tex. Kommer andra budgivare in riskerar ni absolut att inte få köpa huset. Många säljare blir kränkta och irriterade av skambud och kan sedan inte svälja sin stolthet om ni senare vinner huset till ett högre belopp och väljer kanske budgivaren med näst högst bud.

Vill ni verkligen ha huset skulle jag gå upp lite närmare utgångspriset om priset på huset är skäligt i förhållande till andra hus på orten. Ska ni bo där i 10 år kommer marknaden såklart att gå upp på sikt. Oavsett om det är en liten ort eller i Stockholm.

Stort lycka till med huset!

Svar på tråden Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?