• gungstol

Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?

Gammal tråd, men jag tycker att den är intressant. Säljare har ofta frågor kring olika mäklare, arvoden och massa annat. Det är i dessa situationer man märker skillnad på olika mäklare. Är det en ordermottagare eller någon som faktiskt lyckas göra någonting av situationen?

Jag ska dock hålla mig till tråden även om den inte lär vara aktuell längre. Att motivera låga bud kommer varken göra till eller från - särskilt inte till. Så låt det vara. Om ni vill ha huset får ni fundera på var gränsen går och hur länge ni kan vänta. Antingen lägger ni max direkt och om det inte accepteras kan ni släppa det. Eller så väntar ni och hoppas att ingen annan lägger bud under tiden. Det man ofta behöver förstå är att man inte köper av mäklaren utan av en säljare på andra sidan. Vad ni än tycker så kommer inte säljaren hålla med. Lägger man underbud riskerar man att man inte får köpa alls. Man riskerar att säljaren blir ännu mer stressad och kommer det då ett annat bud kan man ta det utan att ni får chansen att lägga det ni kunde lagt.

Det är alltid en riskbedömning, men det är här en duktig mäklare får ut bra betalt. En tvåa med 20 visningsgäster direkt från Hemnet och en bra budgivning visar egentligen ingenting alls.

Svar på tråden Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?