• kalmar brud

    Vad gäller när man stängslar hästhagen

    Hej. Någon som vet vad som gäller när man stängslar hästhagen?!?

    Vi bor på landet och grannen har stängslat hästhage. Är det några visst meter från vårat hus det ska vara?

  • Svar på tråden Vad gäller när man stängslar hästhagen
  • Pimpinellan

    Jag förstår inte riktigt...? Han har väl stängslat på sin mark och då får han ju stängsla var han vill. Vi har en hästhage inte alls långt från huset där det snart ska gå hästar. Tycker vi bara ska bli roligt.

  • Pimpinellan

    Vet inte om det skiljer från län till län, men en snabbgoogling gav svaret 50 meter mellan stall och hus, 25 meter mellan rasthage och hus och ingen gräns mellan beteshage och hus.

  • kalmar brud
    Pimpinellan skrev 2020-06-01 18:34:22 följande:

    Jag förstår inte riktigt...? Han har väl stängslat på sin mark och då får han ju stängsla var han vill. Vi har en hästhage inte alls långt från huset där det snart ska gå hästar. Tycker vi bara ska bli roligt.


    Ska det inte vara ett visst antal meter från vårat hus till hagen?!? Dom har satt det brecis på tomtgräns...
  • Pimpinellan
    kalmar brud skrev 2020-06-01 18:38:13 följande:
    Ska det inte vara ett visst antal meter från vårat hus till hagen?!? Dom har satt det brecis på tomtgräns...
    Min googling gav svaret att det inte finns några krav. Vi har kohagar precis bakom huset också med stängsel precis på tomtgräns. Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att det inte skulle vara lagligt.
  • kalmar brud
    Pimpinellan skrev 2020-06-01 18:42:56 följande:

    Min googling gav svaret att det inte finns några krav. Vi har kohagar precis bakom huset också med stängsel precis på tomtgräns. Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att det inte skulle vara lagligt.


    Om vi vill sätta staket tänker jag så är det ju 1 meter in på tomtgräns
  • Pimpinellan
    kalmar brud skrev 2020-06-01 18:45:56 följande:
    Om vi vill sätta staket tänker jag så är det ju 1 meter in på tomtgräns
    Ja, men det är nog olika regler runt det. Ska försöka luska lite mer och återkommer om jag får svar.
  • Dexter dot com

    Har inget svar att ge om man får sätta betesstaket på tomtgräns men blir ju nyfiken på vad det spelar för roll om det sitter på tomtgränsen eller 1 meter ifrån? Är ni rädda för att hästarna ska äta upp nån form av buskar eller liknande som står precis vid tomtgräns på er tomt eller vad är det ni stör er på?

  • kalmar brud
    Dexter dot com skrev 2020-06-02 04:43:44 följande:

    Har inget svar att ge om man får sätta betesstaket på tomtgräns men blir ju nyfiken på vad det spelar för roll om det sitter på tomtgränsen eller 1 meter ifrån? Är ni rädda för att hästarna ska äta upp nån form av buskar eller liknande som står precis vid tomtgräns på er tomt eller vad är det ni stör er på?


    Tänker ju att vanligt staket är ju 2 meter in på tomten som gäller. Vi är inte så bra grannar med henne och hon tar för sig lite väl mycket. Dessa hästar var inte där när vi flyttade dit.
  • Kjell2
    kalmar brud skrev 2020-06-02 08:26:01 följande:
    Tänker ju att vanligt staket är ju 2 meter in på tomten som gäller. Vi är inte så bra grannar med henne och hon tar för sig lite väl mycket. Dessa hästar var inte där när vi flyttade dit.
    Kolla med er kommun vad som gäller. Alla kommuner har inte samma regler och det beror även på var i kommunen det är.


  • sextiotalist
    kalmar brud skrev 2020-06-02 08:26:01 följande:

    Tänker ju att vanligt staket är ju 2 meter in på tomten som gäller. Vi är inte så bra grannar med henne och hon tar för sig lite väl mycket. Dessa hästar var inte där när vi flyttade dit.


    Två meter?

    Gå runt i villakvarter så hittar du ingen som har staket två meter in.

    Det är precis vid tomtgränsen som gäller (åker man kring på landsbygden så är det staket vid vägarna.

    Utöver detta så i hästtäta Skåne går beteshagarna fram till trädgårdarna
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2020-06-02 08:31:45 följande:
    Två meter?

    Gå runt i villakvarter så hittar du ingen som har staket två meter in.

    Det är precis vid tomtgränsen som gäller (åker man kring på landsbygden så är det staket vid vägarna.

    Utöver detta så i hästtäta Skåne går beteshagarna fram till trädgårdarna
    Jag är också lite överraskad över tvåmetersregeln. Har aldrig hört talas om den för staket. Kan vara någon lokal bestämmelse eller en missuppfattning.


  • Jw83
    kalmar brud skrev 2020-06-02 08:26:01 följande:

    Tänker ju att vanligt staket är ju 2 meter in på tomten som gäller. Vi är inte så bra grannar med henne och hon tar för sig lite väl mycket. Dessa hästar var inte där när vi flyttade dit.


    Vanligt staket med genomsyn kräver inget bygglov och är fritt att bygga intill tomtgränsen. Höga plank gäller dock andra regler för.

    Hagen ligger troligtvis dessutom utanför planlagt område vilket ger hästägaren rätt att bygga i princip vad som helst nära tomtgränsen :)

    Tänk praktiskt. Jag är själv hästägare och bor på gård på landet. Hästarna betar och håller nere gräs och sly. Om ni har en-två meters korridor mellan hagen och er trädgård så måste hästägare regelbundet gå där med röjsåg för att hålla undan sly från elstaketet. Vad stör er mest en sommardag? Grannen med röjsåg intill er trädgård eller betande hästar?
  • Dexter dot com
    kalmar brud skrev 2020-06-02 08:26:01 följande:
    Tänker ju att vanligt staket är ju 2 meter in på tomten som gäller. Vi är inte så bra grannar med henne och hon tar för sig lite väl mycket. Dessa hästar var inte där när vi flyttade dit.
    Men vad spelar det för roll om hästarnas staket står på tomtgräns eller 1-2 meter bort? Har det nån faktiskt betydelse eller tycker ni bara inte om henne och vill bråka lite ?
Svar på tråden Vad gäller när man stängslar hästhagen