Hjälp från er med erfarenhet!?
Jag har tre familjer i min närhet som varit familjehem, via kommunen. För två av dom har det funkat bra, dom gick in i det med rätt approach och är lugna personer där minst en av dom haft erfarenhet av barn och ungdomar (både utbildning och praktisk erfarenhet via arbetet). Pragmatiska och realistiska människor där intentionen har varit att hjälpa men dom har också varit införstådda med vad som krävs av dom, att det inte bara är gulligull, mys och en dans på rosor. Dom har mest haft barn/unga i nedre tonåren på glid där biologiska föräldern/föräldrarna behövt avlastning och barnet behövt komma bort för att bryta dåliga mönster, samt ensamkommande flyktingbarn (som det gått väldigt bra för).
Den tredje familjen hade en väldigt romantiserad bild av vad det skulle innebära, att det skulle komma ett litet oönskat barn svältfödd på kärlek som dom bara skulle få rå om. Dom fick en chock och var inte alls beredda.
Mitt råd: Tänk igenom det ordentligt. Och så en gång till. Och en gång till. Och en gång till. Det är inte bara att få "önska sig en liten bebis" som man får rå om. Leta facebookgrupper eller riktade forum och fråga dom med erfarenhet av att vara familjehem. 
Jag har själv jobbat med ungdomar i åldern 12-17 år dom senaste 15 åren och jag vet inte om jag hade klarat av det. Erfarenhetsmässigt, kanske, men tiden, engagemanget och ansvaret (är ensamstående), nej.