• Anonym (Nanne­)
    Tue 2 Jun 2020 17:57
    2415 visningar
    33 svar
    33
    2415

    Hjälp från er med erfarenhet!?

    Hej alla kloka!

    Jag och min familj befinner oss just nu i livet och känner att vi vill bli familjehem. Vi är trygga vuxna med trygga förutsättningar och har massor av kärlek, kunskap och tid att ge en liten kotte.

    Det som slår mig när jag surfar runt är att det finns väldigt många privata företag som arvoderar familjehem. Det fick mig att fundera på lite olika saker som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig att rodda i.

    Vad är era erfarenheter av privata aktörer? Vad är era erfarenheter av kommunen som ens "kontakt"? Någon som provat båda?

    Har ni några tips på privata aktörer/kommuner som fungerar bra i samarbetet? Som är hjälpsamma och har en bra dialog? Som inte "bråkar" om det behövs extra pengar för något inköp (jag har en vän som berättade att hen fick alltid "slåss" med stora släggan när barnet behövde något. Det slutade med att hen la massor av sina egna pengar istället).

    Har ni några råd kring privata/kommuner som vi borde akta oss för?

    Kan man vara "inskriven" på flera företag/kommuner samtidigt? Eller är det ej att föredra? Eller man kanske bara kan vara det i sin egna hemkommun?

    Jag tänker att grunden för att lyckas som familjehem och för att kunna ge så god omsorg som möjligt är att samarbetet med kommunen eller företaget går lätt och smidigt.

    Om ni har några andra tips eller råd kring processen att bli familjehem är jag jättetacksam om ni vill dela med er!

    En liten sidfråga. Om man vill bli familjehem till en liten bebiskotte, kan man "avgränsa" sig så? Eller ska man ta emot alla barn som kommunen eller företaget vill att man ska ta(så många platser man har)?

    Tackar ödmjukast i förhand till alla er som tar er tiden att skriva och hjälpa en medmänniska! Jag uppskattar det verkligen! Många frågor blev det, men vill att detta ska bli så bra som det bara kan. Då är det så bra att kunna lyssna på andras erfarenheter.

    Passar också på att önska er en fortsatt fin vecka :)

  • Svar på tråden Hjälp från er med erfarenhet!?
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Tue 2 Jun 2020 18:13
    #1

    Först vill jag säga att det är jättefint att ni vill hjälpa barn som har det svårt.

    Jag har ingen egen erfarenhet men en tanke att skicka med och det är att inte låsa er till bebisåldern, även barn upp till ett fåtal år är fortfarande formbara nog trots trasslig bakgrund att man lätt kan få in dem på rätt spår. Jag vet inte ens om man får ge sådana önskemål men något att tänka på i så fall.

    Det kan vara en fördel om man håller sig till sin egen kommun och de närmaste, om barnet ska kunna träffa sina föräldrar.

  • Gameof­throne­s
    Tue 2 Jun 2020 19:00
    #2
    -2 +2

    Vad har ni får detta ifrån gör att ni är trygga i erat liv?

    Har ni kött på benen och ta hand om barn som har blivit våldtagna av släkten, grannen? Kan ni ta h a nd om barn som kommer ifrån krig och elände? Kan ni ta hand om barn som kommer ifrån barnmisshandel från hemmet?

    Hur hanterar ni det genom kärlek och kramar? Det funkar inte så. Ni måste veta vad i ger in er på. Det handlar inte bara om kranar kärlek utan ni måste ha öppensinnhet, hur ni ska hantera ochbikte dalta med barn ( uppmuntea dåligt beteende) att tycka synd om barn. Det funkar inte så behandla barnen korrekt och ödmjukt med vara konsekventa.

  • Gameof­throne­s
    Tue 2 Jun 2020 19:04
    #3
    -2 +1

    Vet ni hur ni ska hantera krigsbarn?! Soldatbarn? Ni kan inte bara bli fosterfamilj.

    Har ni ingen susning vad det innebär låt bli. Skaffa er mer kött på benen. Innan ni ansöker via kommunen.

  • Anonym (Nej nej)
    Tue 2 Jun 2020 19:24
    #4
    -1 +1

    Ni har helt fel fokus så jag hoppas för allt i världen att ni ALDRIG bli godkända!! Tyvärr blir ni nog det eftersom det inte finns någon som helst urskillning utan handlar enbart om pengar. Skaffa ett annat jobb!

  • Gameof­throne­s
    Tue 2 Jun 2020 19:43
    #5
    -1 +1

    Det tycker jag med skaffa en annat intresse. Ni saknar kött på benen. Ingen utbildning, ingen sådan livserfarenhet. Med mera.

  • Tue 2 Jun 2020 19:49
    #6
    +3
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 19:00:45 följande:

    Vad har ni får detta ifrån gör att ni är trygga i erat liv?

    Har ni kött på benen och ta hand om barn som har blivit våldtagna av släkten, grannen? Kan ni ta h a nd om barn som kommer ifrån krig och elände? Kan ni ta hand om barn som kommer ifrån barnmisshandel från hemmet?

    Hur hanterar ni det genom kärlek och kramar? Det funkar inte så. Ni måste veta vad i ger in er på. Det handlar inte bara om kranar kärlek utan ni måste ha öppensinnhet, hur ni ska hantera ochbikte dalta med barn ( uppmuntea dåligt beteende) att tycka synd om barn. Det funkar inte så behandla barnen korrekt och ödmjukt med vara konsekventa.


    Gameofthrones skrev 2020-06-02 19:04:24 följande:

    Vet ni hur ni ska hantera krigsbarn?! Soldatbarn? Ni kan inte bara bli fosterfamilj.

    Har ni ingen susning vad det innebär låt bli. Skaffa er mer kött på benen. Innan ni ansöker via kommunen.



    Det går nog bra ska du se. För att de ska få bli familjehem görs utredningar i flera steg och de kan få både utbildning och handledning vid sidan av att de förstås också har handläggare som de samarbetar med kring placeringarna. 

    Väldigt märkligt skrivna inlägg av dig. Vilka menar du ska bli familjehem då? De få människor som har någon sorts terapeut/psykolog/psykiatrikerutbildning? 
  • Tue 2 Jun 2020 19:51
    #7
    +1
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 19:43:02 följande:

    Det tycker jag med skaffa en annat intresse. Ni saknar kött på benen. Ingen utbildning, ingen sådan livserfarenhet. Med mera.


    Du vet väl inget om vilken livserfarenhet ts med partner har? Och vad betyder "sådan livserfarenhet"? Vad tänker du på för sorts livserfarenhet och av vad när du skriver då?
  • Tue 2 Jun 2020 19:52
    #8
    +1
    Anonym (Nej nej) skrev 2020-06-02 19:24:37 följande:

    Ni har helt fel fokus så jag hoppas för allt i världen att ni ALDRIG bli godkända!! Tyvärr blir ni nog det eftersom det inte finns någon som helst urskillning utan handlar enbart om pengar. Skaffa ett annat jobb!


    Vilket fokus är fel? Det går inte att bedöma ts lämplighet utifrån det enda inlägg hen hittills skrivit. 
  • Gameof­throne­s
    Tue 2 Jun 2020 20:08
    #9

    Alla passar inte som familjehem.

  • Tue 2 Jun 2020 20:12
    #10
    +2
    Gameofthrones skrev 2020-06-02 20:08:11 följande:

    Alla passar inte som familjehem.


    Nej, verkligen inte. Men eftersom långt ifrån alla passar som föräldrar så är det väldigt bra att det finns de som är villiga att genomgå dessa utredningar och djupintervjuer och att en del av dem som gör det faktiskt blir välfungerande familjehem. 

    Att du skulle veta att just ts inte skulle passa som familjehem utifrån det inlägg hen skrivit här är helt osannolikt. Helt vansinnigt att gå in i en tråd som den här med en sådan attityd som du gjorde, och dessutom så osammanhängande uttryckt. 
Svar på tråden Hjälp från er med erfarenhet!?