Hjälp från er med erfarenhet!?
Hej alla kloka!
Jag och min familj befinner oss just nu i livet och känner att vi vill bli familjehem. Vi är trygga vuxna med trygga förutsättningar och har massor av kärlek, kunskap och tid att ge en liten kotte.
Det som slår mig när jag surfar runt är att det finns väldigt många privata företag som arvoderar familjehem. Det fick mig att fundera på lite olika saker som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig att rodda i.
Vad är era erfarenheter av privata aktörer? Vad är era erfarenheter av kommunen som ens "kontakt"? Någon som provat båda?
Har ni några tips på privata aktörer/kommuner som fungerar bra i samarbetet? Som är hjälpsamma och har en bra dialog? Som inte "bråkar" om det behövs extra pengar för något inköp (jag har en vän som berättade att hen fick alltid "slåss" med stora släggan när barnet behövde något. Det slutade med att hen la massor av sina egna pengar istället).
Har ni några råd kring privata/kommuner som vi borde akta oss för?
Kan man vara "inskriven" på flera företag/kommuner samtidigt? Eller är det ej att föredra? Eller man kanske bara kan vara det i sin egna hemkommun?
Jag tänker att grunden för att lyckas som familjehem och för att kunna ge så god omsorg som möjligt är att samarbetet med kommunen eller företaget går lätt och smidigt.
Om ni har några andra tips eller råd kring processen att bli familjehem är jag jättetacksam om ni vill dela med er!
En liten sidfråga. Om man vill bli familjehem till en liten bebiskotte, kan man "avgränsa" sig så? Eller ska man ta emot alla barn som kommunen eller företaget vill att man ska ta(så många platser man har)?
Tackar ödmjukast i förhand till alla er som tar er tiden att skriva och hjälpa en medmänniska! Jag uppskattar det verkligen! Många frågor blev det, men vill att detta ska bli så bra som det bara kan. Då är det så bra att kunna lyssna på andras erfarenheter.
Passar också på att önska er en fortsatt fin vecka :)