Hjälp från er med erfarenhet!?
Hej
Vi är precis i slutet av vår utredning för att bli familjehem. Så jag har inte någon erfarenhet än av att ha placeringar men det jag kan rekommendera er att göra är att kontakta er kommun. Det brukar hållas en första informationsträff där de pratar om de olika uppdragen, famijehem, kontaktfamilj samt jourfamilj. Dessa träffar är oftast mycket bra då det ger en liten inblick i vad som väntar. Sedan är det en omfattande utredning parallellt med utbildning för att bli familjehem. 
Jag har tyckt att det är skönt att vi valde att gå direkt via kommunen för att slippa ytterligare en aktör - för socialtjänstkontoret är alltid inblandat vid omhändertagandet av barn. 
Gällande önskemål av ålder, familjehemssekreterarna är måna om att placeringarna ska bli bra för alla inblandade parter så de kommer lyssna till vad ni tänker/känner skulle vara lämpligt för er. Däremot så kan de reagera på att ni enbart vill ha en bebis - ser ni barnet som att det ska ersätta ett eget? För alla placeringar är inte uppväxtplaceringar utan i de allra flesta fall är  målet att barnen ska flytta hem igen. Även om de säger att det är en trolig uppväxtplacering så kan det även ändras så det gäller att ni ordentligt känner efter att ni kommer klara detta. Så det är en tuff ekvation - ta emot och älska ett barn men samtidigt vara mentalt förberedd på att barnet ska flytta en dag. 
Förlåt för långt inlägg men för att sammanfatta - ja, ni kan önska ålder och det kommer inte ligga er som en belastning men förbered er på att få frågor om varför ni endast är intresserade av ett litet barn.
Lycka till!