• Sooolen

    Igångsättning vecka 41

    Hej!

    Jag har nu gått över 2 dagar och är orolig för att behöva vänta till att bli igångsatt vecka 42. Enligt forskning där resultatet presenterades i höstas så överlever fler barn vid igångsättning under vecka 41 och inte 42 som det ser ut nu. Dock har man redan på vissa ställen i Sverige börjat erbjuda gravida att bli igångsatta under vecka 41, men inte i Stockholm där jag bor. Ni kan läsa mer om forskningen som gjordes här: www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEgQX/nya-riktlinjer--igangsattning-redan-vecka-41

    Min fråga är om det är någon här som har fått igenom att få bli igångsatt under vecka 41 någon gång under 2020?

    Är det någon som har fått vänta till vecka 42? Hur gick det för er?

    Jag är jätte orolig för mitt barns liv ju mer tiden går och vill bli igångsatt vecka 42 som är nu på tisdag. Jag har ett besök hos barnmorskan imorgon och tänkte säga till henne att jag vill bli igångsatt på tisdag.

    Alla tips och berättelser mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Igångsättning vecka 41
  • Anonym (Gravid)

    Jag har också läst om den där undersökningen, de fick ju till och med avbryta för att så många barn dog! Det borde vara skäl nog för att sätta igång tidigt. Var det inte Karolinska som gjorde den dessutom? Dvs inom Sthlms landsting? Har de inte lärt sig något??

    Ärligt talat hade jag nog sittstrejkat hos läkaren tills de gått med på en igångsättning. Stå på dig!!

  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 12:00:15 följande:

    Jag har också läst om den där undersökningen, de fick ju till och med avbryta för att så många barn dog! Det borde vara skäl nog för att sätta igång tidigt. Var det inte Karolinska som gjorde den dessutom? Dvs inom Sthlms landsting? Har de inte lärt sig något??

    Ärligt talat hade jag nog sittstrejkat hos läkaren tills de gått med på en igångsättning. Stå på dig!!


    Oj, är det sant? Ja, man kan ju tycka det. Och kan man inte bara bestämma gemensamt för alla förlossningar i Sverige att sätta igång vecka 41 med tanke på studien. Vad väntar man på undrar jag. Har ju gått flera månader sen studien.
  • Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-04 12:19:12 följande:
    Oj, är det sant? Ja, man kan ju tycka det. Och kan man inte bara bestämma gemensamt för alla förlossningar i Sverige att sätta igång vecka 41 med tanke på studien. Vad väntar man på undrar jag. Har ju gått flera månader sen studien.
    Jag håller helt med! Nationella riktlinjer är vad som behövs, och det förväntade man sig ju också med tanke på resultatet.

    Vet du förresten var man kan hitta en lista på vilka som tillåter tidigare igångsättning? De enda som nämndes i artikeln var Akademiska/Uppsala (sätter igång) och ett ställe i GBG (sätter inte igång). Kan du be om att få åka till Uppsala i värsta fall för igångsättning? Värt att fråga om.
  • Anonym (Gravid)

    Falun erbjuder förresten igångsättning och det i GBG var Sahlgrenska som inte erbjuder men som hittills inte heller nekat de som bett om det.

  • Anonym (Gravid)

    Östergötland och Kalmar erbjuder det inte, de anser inte att de har tillräckligt med resurser.

    Gävleborg erbjuder igångsättning.

  • Anonym (A)

    Min mamma har gett mig tydliga instruktioner om att jag inte under några omständigheter får acceptera att de väntar tills vecka 42. Jag tänker tjata om att bli igångsatt i vecka 41 om jag inte föder innan. Gravidhormonerna kommer definitivt släppas ut. Ska ta upp det nästa gång jag är hos bm och fråga om hur de brukar göra.

  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 12:24:28 följande:

    Jag håller helt med! Nationella riktlinjer är vad som behövs, och det förväntade man sig ju också med tanke på resultatet.

    Vet du förresten var man kan hitta en lista på vilka som tillåter tidigare igångsättning? De enda som nämndes i artikeln var Akademiska/Uppsala (sätter igång) och ett ställe i GBG (sätter inte igång). Kan du be om att få åka till Uppsala i värsta fall för igångsättning? Värt att fråga om.


    Min man nämnde om att han läste att Uppsala erbjuder så det tänker jag ta upp med barnmorskan imorgon. Uppsala ligger närmast oss här i Stockholm som verkar erbjuda vecka 41. Känner dock spontant, ska jag behöva åka ända till Uppsala?! I värsta fall får jag ju göra det.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 12:25:55 följande:

    Falun erbjuder förresten igångsättning och det i GBG var Sahlgrenska som inte erbjuder men som hittills inte heller nekat de som bett om det.


    Läste också det men det är för långt för mig som bor i Stockholm.
  • Sooolen
    Anonym (A) skrev 2020-06-04 12:34:52 följande:

    Min mamma har gett mig tydliga instruktioner om att jag inte under några omständigheter får acceptera att de väntar tills vecka 42. Jag tänker tjata om att bli igångsatt i vecka 41 om jag inte föder innan. Gravidhormonerna kommer definitivt släppas ut. Ska ta upp det nästa gång jag är hos bm och fråga om hur de brukar göra.


    Din mamma har rätt! Vart bor du? Sist jag var hos bm (förra veckan) sa hon att under vecka 41 går man på ultraljud, ser allt bra ut så blir man igångsatt under vecka 42. Så ser det ut i Stockholm i alla fall.
  • Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-04 13:11:56 följande:
    Min man nämnde om att han läste att Uppsala erbjuder så det tänker jag ta upp med barnmorskan imorgon. Uppsala ligger närmast oss här i Stockholm som verkar erbjuda vecka 41. Känner dock spontant, ska jag behöva åka ända till Uppsala?! I värsta fall får jag ju göra det.
    Jag skulle absolut göra det om jag bodde så nära, om valet står mellan någon timmes bilresa och en större chans för levande bebis. Det enda som skulle vara frågan för mig är om man får göra så, alltså föda inom ett annat landsting (som jag antar att det är). Eller region som det kanske heter numera.
Svar på tråden Igångsättning vecka 41