• Sooolen

Igångsättning vecka 41

Hej!

Jag har nu gått över 2 dagar och är orolig för att behöva vänta till att bli igångsatt vecka 42. Enligt forskning där resultatet presenterades i höstas så överlever fler barn vid igångsättning under vecka 41 och inte 42 som det ser ut nu. Dock har man redan på vissa ställen i Sverige börjat erbjuda gravida att bli igångsatta under vecka 41, men inte i Stockholm där jag bor. Ni kan läsa mer om forskningen som gjordes här: www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEgQX/nya-riktlinjer--igangsattning-redan-vecka-41

Min fråga är om det är någon här som har fått igenom att få bli igångsatt under vecka 41 någon gång under 2020?

Är det någon som har fått vänta till vecka 42? Hur gick det för er?

Jag är jätte orolig för mitt barns liv ju mer tiden går och vill bli igångsatt vecka 42 som är nu på tisdag. Jag har ett besök hos barnmorskan imorgon och tänkte säga till henne att jag vill bli igångsatt på tisdag.

Alla tips och berättelser mottages tacksamt!

• Svar på tråden Igångsättning vecka 41
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 12:00:15 följande:

Jag har också läst om den där undersökningen, de fick ju till och med avbryta för att så många barn dog! Det borde vara skäl nog för att sätta igång tidigt. Var det inte Karolinska som gjorde den dessutom? Dvs inom Sthlms landsting? Har de inte lärt sig något??

Ärligt talat hade jag nog sittstrejkat hos läkaren tills de gått med på en igångsättning. Stå på dig!!

Oj, är det sant? Ja, man kan ju tycka det. Och kan man inte bara bestämma gemensamt för alla förlossningar i Sverige att sätta igång vecka 41 med tanke på studien. Vad väntar man på undrar jag. Har ju gått flera månader sen studien.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 12:24:28 följande:

Jag håller helt med! Nationella riktlinjer är vad som behövs, och det förväntade man sig ju också med tanke på resultatet.

Vet du förresten var man kan hitta en lista på vilka som tillåter tidigare igångsättning? De enda som nämndes i artikeln var Akademiska/Uppsala (sätter igång) och ett ställe i GBG (sätter inte igång). Kan du be om att få åka till Uppsala i värsta fall för igångsättning? Värt att fråga om.

Min man nämnde om att han läste att Uppsala erbjuder så det tänker jag ta upp med barnmorskan imorgon. Uppsala ligger närmast oss här i Stockholm som verkar erbjuda vecka 41. Känner dock spontant, ska jag behöva åka ända till Uppsala?! I värsta fall får jag ju göra det.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 12:25:55 följande:

Falun erbjuder förresten igångsättning och det i GBG var Sahlgrenska som inte erbjuder men som hittills inte heller nekat de som bett om det.

Läste också det men det är för långt för mig som bor i Stockholm.
  • Sooolen
    Anonym (A) skrev 2020-06-04 12:34:52 följande:

Min mamma har gett mig tydliga instruktioner om att jag inte under några omständigheter får acceptera att de väntar tills vecka 42. Jag tänker tjata om att bli igångsatt i vecka 41 om jag inte föder innan. Gravidhormonerna kommer definitivt släppas ut. Ska ta upp det nästa gång jag är hos bm och fråga om hur de brukar göra.

Din mamma har rätt! Vart bor du? Sist jag var hos bm (förra veckan) sa hon att under vecka 41 går man på ultraljud, ser allt bra ut så blir man igångsatt under vecka 42. Så ser det ut i Stockholm i alla fall.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 15:07:34 följande:

Jag skulle absolut göra det om jag bodde så nära, om valet står mellan någon timmes bilresa och en större chans för levande bebis. Det enda som skulle vara frågan för mig är om man får göra så, alltså föda inom ett annat landsting (som jag antar att det är). Eller region som det kanske heter numera.

Jag ska fråga barnmorskan imorgon.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 16:01:29 följande:

Berätta gärna hur det går för dig :) Jag håller tummarna iaf!

Absolut det ska jag göra! Tack snälla :)
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-04 16:01:29 följande:

Berätta gärna hur det går för dig :) Jag håller tummarna iaf!

Absolut det ska jag göra! Tack snälla :)
  • Sooolen
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-04 16:31:16 följande:

Jag går in i vecka 41 på tisdag och har begärt att bli igångsatt då. Sa att jag tänker då inte gå längre än så. Så jag blir igångsatt på tisdag om bebisen inte kommer i helgen. Min BM var väldigt förstående o sa att det inte var några problem, vill jag det så får jag det. Bor på Gotland

Vad skönt att höra att din BM var förstående! Får se imorgon vad min BM säger :)
  • Sooolen
    Anonym (Liv) skrev 2020-06-04 17:41:53 följande:

Stå på dig! Jag vet inte alla andra EU länder men jag vet att i de flesta normen är absolut v41 senast. Alldeles för många komplikationer efter. Helt sjukt egentligen att det inte är så i Sverige länge sedan.

Stressa inte. Förmodligen är allt bra med din bebis, men jag skulle absolut vara bestämd, om det behövs pushy och småagressivt för att få igenom igångsättningen. Hjälper inte bm åk in till sjukhuset. Vägrar dem åk till Uppsala. Det är vår plan ifall det behövs, vi har dock några veckor kvar.

Lycka till, berätta hur gick det sen!

Har också läst att många länder erbjuder vecka 41, sjukt att det inte är så i Sverige (överallt ännu). Det ska jag göra, tack :)
  • Sooolen
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-04 16:31:43 följande:

Jag går in i vecka 41 på tisdag och har begärt att bli igångsatt då. Sa att jag tänker då inte gå längre än så. Så jag blir igångsatt på tisdag om bebisen inte kommer i helgen. Min BM var väldigt förstående o sa att det inte var några problem, vill jag det så får jag det. Bor på Gotland

Vad sa din BM exakt? Skulle hon boka en igångsättning på tisdag hos förlossningen eller är det du som måste ringa till förlossningen? Hur går det till rent praktiskt?
  • Sooolen
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-05 18:08:43 följande:

När jag var i ca vecka 20 så sa jag att jag vill bli igångsatt senast i vecka 41 om jag inte har fått innan och ju närmare vi/ jag kom till BF (1/6) så pratade vi mer om det. För tre veckor sedan så gjorde vi upp en plan att har bebisen inte kommit till det sista besöket som var den 3/6 så skulle vi boka tid på förlossningen den 9/6. Så BM bokade tiden åt oss så vi ska vara på förlossningen kl. 8.00 på tisdag morgon om bebisen inte kommer i helgen. Får testa färdknäppen i helgen för vill helst inte behöva bli igångsatt:) BM frågade eller bad mig aldrig att förklara varför jag vill bli igångsatt men jag berättade ändå att jag inte vill gå längre än 1 vecka över för jag är rädd att det ska hända bebisen något och att jag är rädd för att det ska bli någon komplikation. Min BM har varit helt underbar under hela graviditeten

Tack så mycket för att du delar med dig! Vad skönt att höra att du har fått en tid :) Jag var hos BM idag och hon sa att hon inte kan ta beslutet om att jag ska bli igångsatt utan hon skickade en remiss till en läkare på mödravårdscentralen. Så jag ska på ett besök där och läkaren ska göra bedömningen om jag ska få bli igångsatt eller ej.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-05 18:18:16 följande:

Får man fråga vilken region du tillhör?

Stockholm
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-05 18:18:16 följande:

Får man fråga vilken region du tillhör?

Stockholm
  • Sooolen
    Anonym (Nypan) skrev 2020-06-05 20:27:55 följande:

Nyköping erbjuder igångsättning i V. 41. Kan. Det vara ett alternativ om du bor i Stockholm?

Är det sant? Frågan är om jag kan göra det. Kanske får ringa dit. Idag när jag var hos BM nämnde jag att Uppsala erbjuder v41 och att jag kände att jag inte ska behöva åka ända dit. Då sa hon att eftersom jag inte är inskriven i Uppsala så kan jag inte föda där..
  • Sooolen
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:29:55 följande:

Till ts. Du skriver att du gått över 2 dagar? Men ändå vill du bli igångsatt i v 42 som är på tisdag? V 42 i vården är just v 42, alltså 42+0. Inte 41+0.

Jag skrev fel. Vecka 41 är på onsdag för mig.
  • Sooolen
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:46:55 följande:

Ja precis. Det var därför jag frågade ts vad hon menade med att hon gått över 2 dagar men är i v 42 på tisdag. Men antar att hon då menar v 41+0

Ja precis, det var det jag menade.
  • Sooolen
    Anonym (F) skrev 2020-06-06 11:03:48 följande:

Det är absolut inte riskfritt med igångsättning heller, gäller särskilt förstföderskor. Men det har du kanske koll på också? Menar bara att man måste göra en egen riskbedömning och väga fördelar och nackdelarna

Ja precis. Men jag känner att det är säkrare att bli igångsatt än att vänta till 42+0 med tanke på studien som visade att fler barn överlever om man blir igångsatt 41 istället för 42 som det är nu.
Svar på tråden Igångsättning vecka 41