• Sooolen

Igångsättning vecka 41

Hej!

Jag har nu gått över 2 dagar och är orolig för att behöva vänta till att bli igångsatt vecka 42. Enligt forskning där resultatet presenterades i höstas så överlever fler barn vid igångsättning under vecka 41 och inte 42 som det ser ut nu. Dock har man redan på vissa ställen i Sverige börjat erbjuda gravida att bli igångsatta under vecka 41, men inte i Stockholm där jag bor. Ni kan läsa mer om forskningen som gjordes här: www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEgQX/nya-riktlinjer--igangsattning-redan-vecka-41

Min fråga är om det är någon här som har fått igenom att få bli igångsatt under vecka 41 någon gång under 2020?

Är det någon som har fått vänta till vecka 42? Hur gick det för er?

Jag är jätte orolig för mitt barns liv ju mer tiden går och vill bli igångsatt vecka 42 som är nu på tisdag. Jag har ett besök hos barnmorskan imorgon och tänkte säga till henne att jag vill bli igångsatt på tisdag.

Alla tips och berättelser mottages tacksamt!

• Svar på tråden Igångsättning vecka 41
  • extrembarnlängtan
    Sooolen skrev 2020-06-04 23:09:56 följande:

Vad sa din BM exakt? Skulle hon boka en igångsättning på tisdag hos förlossningen eller är det du som måste ringa till förlossningen? Hur går det till rent praktiskt?

När jag var i ca vecka 20 så sa jag att jag vill bli igångsatt senast i vecka 41 om jag inte har fått innan och ju närmare vi/ jag kom till BF (1/6) så pratade vi mer om det. För tre veckor sedan så gjorde vi upp en plan att har bebisen inte kommit till det sista besöket som var den 3/6 så skulle vi boka tid på förlossningen den 9/6. Så BM bokade tiden åt oss så vi ska vara på förlossningen kl. 8.00 på tisdag morgon om bebisen inte kommer i helgen. Får testa färdknäppen i helgen för vill helst inte behöva bli igångsatt:) BM frågade eller bad mig aldrig att förklara varför jag vill bli igångsatt men jag berättade ändå att jag inte vill gå längre än 1 vecka över för jag är rädd att det ska hända bebisen något och att jag är rädd för att det ska bli någon komplikation. Min BM har varit helt underbar under hela graviditeten
  • extrembarnlängtan
    Sooolen skrev 2020-06-04 23:09:56 följande:

Vad sa din BM exakt? Skulle hon boka en igångsättning på tisdag hos förlossningen eller är det du som måste ringa till förlossningen? Hur går det till rent praktiskt?

Glömde fråga, vad sa din BM idag? Får du bli igångsatt?
  • Anonym (Gravid)
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-05 18:08:43 följande:
    När jag var i ca vecka 20 så sa jag att jag vill bli igångsatt senast i vecka 41 om jag inte har fått innan och ju närmare vi/ jag kom till BF (1/6) så pratade vi mer om det. För tre veckor sedan så gjorde vi upp en plan att har bebisen inte kommit till det sista besöket som var den 3/6 så skulle vi boka tid på förlossningen den 9/6. Så BM bokade tiden åt oss så vi ska vara på förlossningen kl. 8.00 på tisdag morgon om bebisen inte kommer i helgen. Får testa färdknäppen i helgen för vill helst inte behöva bli igångsatt:) BM frågade eller bad mig aldrig att förklara varför jag vill bli igångsatt men jag berättade ändå att jag inte vill gå längre än 1 vecka över för jag är rädd att det ska hända bebisen något och att jag är rädd för att det ska bli någon komplikation. Min BM har varit helt underbar under hela graviditeten
    Får man fråga vilken region du tillhör?
  • Sooolen
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-05 18:08:43 följande:

Tack så mycket för att du delar med dig! Vad skönt att höra att du har fått en tid :) Jag var hos BM idag och hon sa att hon inte kan ta beslutet om att jag ska bli igångsatt utan hon skickade en remiss till en läkare på mödravårdscentralen. Så jag ska på ett besök där och läkaren ska göra bedömningen om jag ska få bli igångsatt eller ej.
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-05 18:18:16 följande:

Stockholm
  • Sooolen
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-05 18:18:16 följande:

Stockholm
  • Anonym (Sussi)

Jag blev igångsatt på bf+10 och sonen föddes på bf+11.
    Blev igångsatt pga skyhögt blodtryck och min ålder (36).

Det var trögstartat som fan, rent ut sagt, och inte förrän jag fick värkstimulerande dropp hände det grejer.

Sonen föddes helt frisk och är än i dag, drygt 20 år senare, i toppform.

• Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-05 18:50:42 följande:
    Stockholm
    Nej jag menar alltså var (extrembarnlängtan) befinner sig, eftersom inte alla tillåter igångsättning :)
  • extrembarnlängtan
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-05 19:10:35 följande:

Nej jag menar alltså var (extrembarnlängtan) befinner sig, eftersom inte alla tillåter igångsättning :)

Bor på den fantastiska ön Gotland:)
  • Anonym (Gravid)
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-05 19:34:39 följande:
    Bor på den fantastiska ön Gotland:)
    Aha :D Ännu en anledning att åka dit alltså! Som jag förstod är musikfestivalen Roots inställd i år, otroligt synd. Det hade jag velat åka på något år.
Svar på tråden Igångsättning vecka 41