Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Igångsättning vecka 41

Till ts. Du skriver att du gått över 2 dagar? Men ändå vill du bli igångsatt i v 42 som är på tisdag? V 42 i vården är just v 42, alltså 42+0. Inte 41+0.

• Anonym (J)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-06 09:36:38 följande:

Så här säger 1177:

Vecka 1 börjar alltså med mensens första dag. Vid IVF beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern. Det är vanligt att säga att man är i en viss vecka. ?Jag är i vecka 12.? Inom vården räknar man mer noggrant, där räknas även dagar. När graviditeten anges med vecka + dagar är det alltid hela avslutade veckor som räknas.En barnmorska kan till exempel säga att du är i vecka 19 + 3. Det betyder att du har varit gravid i 19 hela veckor och 3 dagar. Då har du påbörjat vecka 20. Alltså, när graviditeten är i en viss vecka betyder det att det är den veckan som har börjat.

Nu är det så att jag är bm själv men tack för förtydligandet ;).

Svensk förlossningsvård har som många andra haft som rutin (i alla fall de flesta landsting/regioner) att sätta igång förlossningar som ej startat av sig själva i v 42+0. Du skulle väl säga v 43. Efter att nya svepisstudien kommit har många regioner ändrat sina rutiner och erbjuder nu induktion i v 41+0, eller som du skulle säga v 42.

Ville bara förtydliga.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-06 09:36:38 följande:

Så här säger 1177:

Vecka 1 börjar alltså med mensens första dag. Vid IVF beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern. Det är vanligt att säga att man är i en viss vecka. ?Jag är i vecka 12.? Inom vården räknar man mer noggrant, där räknas även dagar. När graviditeten anges med vecka + dagar är det alltid hela avslutade veckor som räknas.En barnmorska kan till exempel säga att du är i vecka 19 + 3. Det betyder att du har varit gravid i 19 hela veckor och 3 dagar. Då har du påbörjat vecka 20. Alltså, när graviditeten är i en viss vecka betyder det att det är den veckan som har börjat.

Man räknar alltså ALLTID fulla veckor. Inte veckan som börjat.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-06 09:43:52 följande:

Nej det var just poängen. Säger man att man är i vecka 13 har man alltså gått 12 fulla veckor och x dagar.

Ja precis. Det var därför jag frågade ts vad hon menade med att hon gått över 2 dagar men är i v 42 på tisdag. Men antar att hon då menar v 41+0
Svar på tråden Igångsättning vecka 41