Inlägg från: Anonym (Gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gravid)

Igångsättning vecka 41

Jag har också läst om den där undersökningen, de fick ju till och med avbryta för att så många barn dog! Det borde vara skäl nog för att sätta igång tidigt. Var det inte Karolinska som gjorde den dessutom? Dvs inom Sthlms landsting? Har de inte lärt sig något??

Ärligt talat hade jag nog sittstrejkat hos läkaren tills de gått med på en igångsättning. Stå på dig!!

• Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-04 12:19:12 följande:
    Oj, är det sant? Ja, man kan ju tycka det. Och kan man inte bara bestämma gemensamt för alla förlossningar i Sverige att sätta igång vecka 41 med tanke på studien. Vad väntar man på undrar jag. Har ju gått flera månader sen studien.
    Jag håller helt med! Nationella riktlinjer är vad som behövs, och det förväntade man sig ju också med tanke på resultatet.

Vet du förresten var man kan hitta en lista på vilka som tillåter tidigare igångsättning? De enda som nämndes i artikeln var Akademiska/Uppsala (sätter igång) och ett ställe i GBG (sätter inte igång). Kan du be om att få åka till Uppsala i värsta fall för igångsättning? Värt att fråga om.
  • Anonym (Gravid)

Falun erbjuder förresten igångsättning och det i GBG var Sahlgrenska som inte erbjuder men som hittills inte heller nekat de som bett om det.

• Anonym (Gravid)

Östergötland och Kalmar erbjuder det inte, de anser inte att de har tillräckligt med resurser.

Gävleborg erbjuder igångsättning.

• Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-04 13:11:56 följande:
    Min man nämnde om att han läste att Uppsala erbjuder så det tänker jag ta upp med barnmorskan imorgon. Uppsala ligger närmast oss här i Stockholm som verkar erbjuda vecka 41. Känner dock spontant, ska jag behöva åka ända till Uppsala?! I värsta fall får jag ju göra det.
    Jag skulle absolut göra det om jag bodde så nära, om valet står mellan någon timmes bilresa och en större chans för levande bebis. Det enda som skulle vara frågan för mig är om man får göra så, alltså föda inom ett annat landsting (som jag antar att det är). Eller region som det kanske heter numera.
  • Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-04 15:55:42 följande:
    Jag ska fråga barnmorskan imorgon.
    Berätta gärna hur det går för dig :) Jag håller tummarna iaf!
  • Anonym (Gravid)
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-05 18:08:43 följande:
    När jag var i ca vecka 20 så sa jag att jag vill bli igångsatt senast i vecka 41 om jag inte har fått innan och ju närmare vi/ jag kom till BF (1/6) så pratade vi mer om det. För tre veckor sedan så gjorde vi upp en plan att har bebisen inte kommit till det sista besöket som var den 3/6 så skulle vi boka tid på förlossningen den 9/6. Så BM bokade tiden åt oss så vi ska vara på förlossningen kl. 8.00 på tisdag morgon om bebisen inte kommer i helgen. Får testa färdknäppen i helgen för vill helst inte behöva bli igångsatt:) BM frågade eller bad mig aldrig att förklara varför jag vill bli igångsatt men jag berättade ändå att jag inte vill gå längre än 1 vecka över för jag är rädd att det ska hända bebisen något och att jag är rädd för att det ska bli någon komplikation. Min BM har varit helt underbar under hela graviditeten
    Får man fråga vilken region du tillhör?
  • Anonym (Gravid)
    Sooolen skrev 2020-06-05 18:50:42 följande:
    Stockholm
    Nej jag menar alltså var (extrembarnlängtan) befinner sig, eftersom inte alla tillåter igångsättning :)
  • Anonym (Gravid)
    extrembarnlängtan skrev 2020-06-05 19:34:39 följande:
    Bor på den fantastiska ön Gotland:)
    Aha :D Ännu en anledning att åka dit alltså! Som jag förstod är musikfestivalen Roots inställd i år, otroligt synd. Det hade jag velat åka på något år.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:29:55 följande:

Till ts. Du skriver att du gått över 2 dagar? Men ändå vill du bli igångsatt i v 42 som är på tisdag? V 42 i vården är just v 42, alltså 42+0. Inte 41+0.

Så här säger 1177:

Vecka 1 börjar alltså med mensens första dag. Vid IVF beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern. Det är vanligt att säga att man är i en viss vecka. ?Jag är i vecka 12.? Inom vården räknar man mer noggrant, där räknas även dagar. När graviditeten anges med vecka + dagar är det alltid hela avslutade veckor som räknas.

En barnmorska kan till exempel säga att du är i vecka 19 + 3. Det betyder att du har varit gravid i 19 hela veckor och 3 dagar. Då har du påbörjat vecka 20. Alltså, när graviditeten är i en viss vecka betyder det att det är den veckan som har börjat.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:42:02 följande:
    Man räknar alltså ALLTID fulla veckor. Inte veckan som börjat.
    Nej det var just poängen. Säger man att man är i vecka 13 har man alltså gått 12 fulla veckor och x dagar.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:41:09 följande:
    Nu är det så att jag är bm själv men tack för förtydligandet ;).

Svensk förlossningsvård har som många andra haft som rutin (i alla fall de flesta landsting/regioner) att sätta igång förlossningar som ej startat av sig själva i v 42+0. Du skulle väl säga v 43. Efter att nya svepisstudien kommit har många regioner ändrat sina rutiner och erbjuder nu induktion i v 41+0, eller som du skulle säga v 42.

Ville bara förtydliga.
    Det är otroligt förvirrande med veckor då olika källor säger olika men jag försöker hålla mig till de bättre.

Jag skulle nog säga v. 43 i det läget ja, enligt informationen som jag hittade. Om jag skulle behöva sättas igång i v. 41 är det 40 fullgångna veckor + x dagar. När det är noll dagar blir det ju inte mycket att fundera på men det är skillnad på 41+0 eller 41+6. Kan man verkligen räkna med att få bli igångsatt på "nolldagen"?
Svar på tråden Igångsättning vecka 41